VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool pumpen trasig och läcker  (läst 2236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SPANicke

Pool pumpen trasig och läcker
« skrivet: juli 01, 2019, 15:36:42:42 »
 Hej,
Jag har en äldre pump som har gett ifrån sig ett gällt skrikande ljud under flera veckor. De senaste dagarna har pumpen även börjat läcka rejält med vatten. Jag har försökt att dra åt bultarna mellan pumpen (055kW) och filterdelen, men den läcker fortfarande. Min gissning är att axeltätningen är trasig. Eller kan det vara något mer som är trasigt då det finns ett läckage?   kan man rädda pumpen och laga tätningen?     Jag har inga pengar för att köpa allt nytt vilket blir en stor besvikelse för min dotter...

Tacksam för feedback/hjälp :)      Ha en go dag // Niclas

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Pool pumpen trasig och läcker
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2019, 15:51:56:56 »
Missljud kan ju vara nåt som har fastnat i pumpen och orsakar ljudet men läcker det också vatten och den inte har frusit sönder så låter som axeltätning och den går att byta ut om du lyckas hitta delar förstås.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erica

SV: Pool pumpen trasig och läcker
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2019, 21:20:36:36 »
Att din pump är gammal kan faktiskt vara en fördel om du behöver byta packning. En del nyare pumpar i budgetsegmentet är närmast omöjliga att byta på efter vad jag hört - allt är gjort för slit-o-släng". MISSLJUD behöver inte vara att packningen är helt slut - vi råkade en gång ut för att vår pump började skrika vilt, men det visade sig vara en minimal glasskärva som satt sig fast mellan axeln och tätningen. När stålet gled mot glaset blev det ett hemskt ljud.

Vi bytte axeltätning på vår pump (Pahlens bronspump) för en tid sedan och det var inte särskilt svårt, det blev tätt på direkten. Olika märken kan förstås vara högst olika vad det gäller den proceduren.

Utloggad SPANicke

SV: Pool pumpen trasig och läcker
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2019, 23:17:36:36 »
Missljud kan ju vara nåt som har fastnat i pumpen och orsakar ljudet men läcker det också vatten och den inte har frusit sönder så låter som axeltätning och den går att byta ut om du lyckas hitta delar förstås.

Tack för svar! :) Fantastiskt att det finns snälla själar som engagerar sig och hjälper mig. Tack! Ska försöka jaga en axeltätning.

Utloggad SPANicke

SV: Pool pumpen trasig och läcker
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2019, 23:22:12:12 »
Att din pump är gammal kan faktiskt vara en fördel om du behöver byta packning. En del nyare pumpar i budgetsegmentet är närmast omöjliga att byta på efter vad jag hört - allt är gjort för slit-o-släng". MISSLJUD behöver inte vara att packningen är helt slut - vi råkade en gång ut för att vår pump började skrika vilt, men det visade sig vara en minimal glasskärva som satt sig fast mellan axeln och tätningen. När stålet gled mot glaset blev det ett hemskt ljud.

Vi bytte axeltätning på vår pump (Pahlens bronspump) för en tid sedan och det var inte särskilt svårt, det blev tätt på direkten. Olika märken kan förstås vara högst olika vad det gäller den proceduren.

Hej Erica :)  Stort tack för att du tog dig tid att svara mig!! Det värmer. Jag har också en Pahléns bronspump. Har du tips om var man kan få tag på en sådan axeltätning?    MVH  Niclas i Kungsbacka

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool pumpen trasig och läcker
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2019, 07:14:36:36 »
Kontakta pahlens, de bör ha reservdelar eller kunna hänvisa dig till en återförsäljare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Pool pumpen trasig och läcker
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2019, 10:59:52:52 »
Ni som har Pahlenspumpar finns det en bra tråd här med en fullständig renovering av en P01:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12424.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad SPANicke

SV: Pool pumpen trasig och läcker
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2019, 13:07:07:07 »
Ni som har Pahlenspumpar finns det en bra tråd här med en fullständig renovering av en P01:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12424.0;all


Tack!! :)     

Utloggad Erica

SV: Pool pumpen trasig och läcker
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2019, 02:25:04:04 »
Hej Erica :)  Stort tack för att du tog dig tid att svara mig!! Det värmer. Jag har också en Pahléns bronspump. Har du tips om var man kan få tag på en sådan axeltätning?    MVH  Niclas i Kungsbacka

Pahlens pumpar och reservdelar hittar du nog hos de flesta poolbutiker. De verkar ha använt samma tätningssatser i många år så reservdelsfrågan blir klart enklare. Vår pump är ju långt ifrån ny men det var ändå inga problem. Ring Pahlens och kolla vilken sats du behöver och har din lokala poolhandlare inte den i lager så kan de säkert skaffa in den.
« Senast ändrad: juli 06, 2019, 02:33:21:21 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan