CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varning för oseriös poolfirma  (läst 14444 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppe

Varning för oseriös poolfirma
« skrivet: juni 26, 2010, 12:53:00:00 »
Fram till nu har jag valt att inte skriva negativt om min poolleverantör, ********* i **********, då jag hellre vill försöka komma överens och få problemen lösta än starta en tvist. Nu har jag insett att företaget aldrig ens kommer försöka färdigställa min pool eller åtgärda några av felen på min installation.

Till att börja med heter bolaget inte ********* som de skriver på sina avtal och annonser utan de heter http://www.allabolag.se/5567775621. Tidigare hette bolaget bakom http://www.allabolag.se/5566823620 men det sattes i konkurs hösten 2009.
Båda bolagen saknar F-skatt.

Förra sommaren fick jag en glasfiberpool levererad av ******** och idag mer än ett år senare står jag med en pool som fortfarande inte är färdigställd. Dessutom byter jag nu löpande ut alla kopplingar gjorda av*******, både utomhus och inomhus då jag ständigt hittar nya läckage, jag är snart uppe i 10 läckande kopplingar. Nu lagom till midsommar måste jag också gräva upp och byta ut all PVC-slang runt poolen och byta ut den mot PEM 50mm då det visade sig vid en kontrollgrävning att slangen legat klämd på mer än ett ställe och nästan helt skavts sönder.

Listan kan göras längre med saker som har varit fel eller som har fått bytas ut men största problemet har ändå varit att få hjälp av företaget när saker varit fel. Långa perioder svarar man inte på varken telefon, sms eller mail utan jag har tvingats gå via generalagenten och pooltillverkaren i Italien för att få hjälp.

Så sent som i slutet på April var en representant för pooltillverkaren uppe från Italien för att titta på min poolinstallation tillsammans med ********. Vid det mötet kom vi överens om en lista på 16 punkter som skulle åtgärdas inom två veckor för att vi skulle kunna starta upp vår pool. Under nästkommande två veckor korrigerade man tre av punkterna och skadade samtidigt anslutningarna till skimmrarna så nu måste anslutningarna bytas ut. Sedan den 10 maj har det varit omöjligt att komma i kontakt med eller få svar från *********.

Som tur är har jag fått hjälp av generalagenten och pooltillverkaren att lösa en del av problemen. Tack!

Jag tycker egentligen inte om att "hänga ut" folk så om det är någon som vill veta mer eller också behöver komma i kontakt med generalagenten och pooltillverkaren så går det bra att skicka PM.

/Jeppe i Täby


Vi nämner inga namn så vill ni veta namn så ta det via Pm.
Fia
« Senast ändrad: maj 23, 2011, 13:24:19:19 av Jeppe »

Poolgiganten

Utloggad Jeppe

SV: Varning för *********
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2010, 13:52:25:25 »
Jag har full förståelse för att vi inte ska nämna namn i syfte att förstöra för en poolleverantör. I det här fallet är syftet att varna andra poolköpare för oseriösa företag som dessutom skriver under med felaktiga firmanamn och utför tjänster utan f-skattsedel.

För de flesta är ett poolköp en mycket stor investering, så även för mig, och då vill man veta att det är ett seriöst företag som man kan lita på som man gör affärer med. Jag önskar att någon annan hade gjort det samma. Jag har betalat nästan en halv miljon för min pool och lägger nu ner ytterligare minst 50 000 kronor på att åtgärda och färdigställa min pool.

Vad tycker ni andra?

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varning för *********
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2010, 14:22:38:38 »
Oooops

Där sjönk trovärdighetsskalan på på PoolForum.se med 87%.

Jag tolkar detta på ett sett.

Det är OK att smeka pool leverantörerna medhårs i inläggen allt i syfte att inte riskera annonsintäkter. Att sakligt kritisera är förbjudet.

Nu ska jag ut o bada, mycket trevligare än att läsa på censurerade forum.


Utloggad linkan58

SV: Varning för *********
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2010, 14:36:59:59 »
Håller med dig Nimajneb till 100%  O0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för *********
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2010, 15:21:44:44 »
Fia är moderator, och utför ett helt oavlönat arbete, jag har valt att inte tillåta inlägg av typen smutskastning/förtal, likväl som inlägg av reklamkaraktär.
De inlägg som JAG redigerar, ja där kan ni misstänka att det har med reklamintäkter att göra, men absolut inte när FIA redigerar, då hon inte har några intäkter från forumet.

Det finns otaliga skäl till att jag valt att inte tillåta denna typ av inlägg i mina forum, och annonsintäkterna väger väldigt lätt i listan över dessa skäl.
Jag skulle vilja säga att den stora mängden medlemmar, och annonsförsäljningen istället är ett bevis på att både läsare och marknadens aktörer anser att mitt sätt att lägga upp regelverket, och mitt och Fia:s sätt att moderara forumet gör att innehållet i forumet i huvudsak är trovärdigt, och inte fullt av förtal och smygreklam.

Visst förstår jag att det kan vara "jobbigt" att man inte tillåts kritisera företag öppet i de forum jag driver, och jag kan se nyttan med de "Varningar" som folk vill dela med sig av, men jag har även sett motsatsen, alltså fall där anklagelserna är överdrivna, och i vissa fall helt grundlösa.

Då jag absolut inte kan arbeta med egna utredningar för alla inlägg som varnar, eller gör reklam för olika företag har jag valt att inte generellt sett tillåta den typen av inlägg.

Jag brukar dessutom rekommendera andra sajter, som Eniro, Rejta, Pricerunner, Prisjakt, m.fl. som har gjort det till sin affärside att låta folk publicera sina recensioner av produkter och företag, blandat med förtal och smygreklam helt fritt.

Jag fäster personligen väldigt liten vikt vid denna typ av recensioner, då jag vet hur ofta det som skrivs är ren lögn, och det är väl egentligen huvudsakälet till att jag inte tillåter denna typ av inlägg.

Reglerna är lite flexibla, om en "gammal" medlem skriver nåt kritiskt, eller positivt, så är chansen mycket större att det får stå kvar än om en helt ny medlem skriver nåt kritiskt, eller nåt som liknar reklam.

Dock vill jag säga att en varning för ett företag som gått i konkurs (går lätt av bevisa med en länk till företagsregistret) och där verksamheten fortsätter att drivas under andra namn, i företag som inte har F-skattsedel, det är information som jag personligen inte skulle redigera, denna typ av fakta, som går att bevisa, är alltså inte otillåtet att publicera i forumet.
Alltså, kritik/varningar, som kan verifieras med länkar till företagsregister, artiklar i media där källkontroll finns, eller domstolsutslag, den typen av varningar tillåter jag i normalfallet.

Till er som vill varna för ett företag eller en produkt, ni kan väl först kolla med mig om det är OK att införa, kanske räcker det med mindre förändringar, eller länkar till verifierbara källor, för att inlägget skall få införas även om det kritiserar en produkt eller ett företag.

Om Jeppe vill är det alltså OK att redogöra för "företagskarusellen", genom att länka till bolagsverkets företagsregister, eller www.allabolag.se för att verifiera påståendena om turerna kring sitt misslyckade poolköp.

Rent generellt skall man passa sig för företag som gått i konkurs, och där ägaren eller gruppen av ägare startar om med liknande verksamhet under annat namn, och speciellt om ägaren gått i KK många gånger.

« Senast ändrad: juni 27, 2010, 15:33:08:08 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jeppe

SV: Varning för *********
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2010, 15:57:12:12 »
Tack för synpunkterna Rickard. Jag lägger upp länkar istället. Tyvärr får det bli ikväll för nu ska jag ut och installera om mina skimmrar så barnen kan bada senare i veckan.  <sol>

Utloggad Jeppe

SV: Varning för oseriös poolfirma
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2010, 16:03:03:03 »
Rickard, du som är egen företagare kanske vet, varför skulle ett aktiebolag som utför tjänster välja att inte registrera sig för f-skatt? Finns det några fördelar eller kan man bli nekad f-skatt av Skatteverket?

Utloggad Daphne

SV: Varning för oseriös poolfirma
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2010, 19:45:56:56 »
Utan att vara expert så tror jag mig veta att ett företag kan bli av med sin F-skattesedel om de misskött sina skatteinbetalningar. Det finns inga fördelar för ett företag att inte ha F-skattesedel eftersom detta är ett bevis för de som anlitar företaget att de sköter sina skatteinbetalningar själv vilket den som anlitar dig blir skyldig att göra om du inte har F-skattesedel. Med andra ord om det företag du anlitar inte har F-skattesedel kan det bli en extra kostnad för dig om företaget/personen blir föremål för en skatterevision och det framkommer att de fuskat med sina skatteinbetalningar (vilket de troligtvis gjort om de inte har F-skattesedel).
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för oseriös poolfirma
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2010, 22:37:29:29 »
Rickard, du som är egen företagare kanske vet, varför skulle ett aktiebolag som utför tjänster välja att inte registrera sig för f-skatt? Finns det några fördelar eller kan man bli nekad f-skatt av Skatteverket?

Man får inte bedriva affärsverksamhet om man inte har F-skatt, möjligtvis som hobbyverksamhet, men däremot kan man starta ett företag utan att registrera sig för F-skatt, jag misstänker att det kan ha med namnskydd att göra.
Kanske kan man "kalla sig" poolkonstnären och sedan bokföra all verksamhet i ett annat namn där man har F-skatt, jag är osäker.  <dontkn>

Alldeles oavsett hur det ligger till med detta så anser jag att det verkar lite märkligt om man bedriver verksamhet under ett visst namn, men inte är registrerad för F-skatt.
Och alldeles oavsett om det är lagligt eller ej, så är det fritt fram att informera om denna typ av företag om man bifogar länkar till verifierbara källor - sen är det upp till läsaren att bedöma om man litar på upplägget eller ej.

Det är svårt att ha klara regler för denna typ av frågor, men just när det rör företagsregistreringar så finns det ju tillgängligt både hos bolagsverket och på allabolag.se.

Kanske skulle jag kunna fakturera min kunder som "Poolforum.se", trots att mitt företag heter Web Info Quality EU AB (Förkortat WebIQ AB), är inte helt säker på vad som gäller, men har förstått att skattemyndigheten gärna vill att man använder det juridiska namnet på alla fakturor, både på de man betalar och de man själv skickar ut.
« Senast ändrad: juni 27, 2010, 22:42:19:19 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pennan

SV: Varning för oseriös poolfirma
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2010, 23:18:13:13 »
F-skatt innebär att företaget betalar in skatter och social avgifter (egenavgifter) för dem tjänster man säljer, eller snarare den lön man betalar ut. Har företaget däremot inte F-skattsedel är du som kund till företaget skyldig att betala in dessa avgifter för tjänster som du köper.

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag