VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 132286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad psau

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #170 skrivet: augusti 07, 2016, 00:49:03:03 »
Måste erkänna att jag hade fel Finjas Exakt block är godkända under marknivå, om och endast om man använder deras sicksackarmering samt deras nya bruk men de friskriver sig lite då man måste kontakta dem för anvisningar.

/Peter

Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Poolgiganten

Utloggad b0dd3

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #171 skrivet: augusti 07, 2016, 18:05:35:35 »
Ah okej, då förstår jag.

Då isolerar man bara utsidan av blocket alltså. Du har ingen byggtråd på ditt projekt då håller på med?


Lockande tanke men om du läser produktbladet så får du bara gå ner ett skift under marknivå med Finjas isolerblock samma gäller även webers isoblock....

Till en pool som är motfylld bör du ha minst 19 sten men helst 25 sten för att klara dig, utan motfyllning får du räkna med 35 sten och kontreforer om du vill köra leca...

Både Exakt och Isoblocken har en uppbyggnad med 10cm leca/isolering/10cm leca och de håller inte för marktryck.

/Peter

Utloggad Hiertemyr

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #172 skrivet: augusti 29, 2017, 08:54:40:40 »
@Betong-poolaren, hoppas på att du inte övergett forumet. Går i poolbyggartankar och har blivit riktigt inspirerad av ditt bygge. Hade varit intressant att få höra synpunkter och tankar efter ett år med poolen.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #173 skrivet: augusti 29, 2017, 09:16:10:10 »
@Betong-poolaren, hoppas på att du inte övergett forumet. Går i poolbyggartankar och har blivit riktigt inspirerad av ditt bygge. Hade varit intressant att få höra synpunkter och tankar efter ett år med poolen.

Överlag väldigt nöjd. Mycket nöjd med färgen och dess emaljliknande och smutsavvisande yta. Mycket nöjd även med att ha valt saltvattenpool med automatiskt ph och clor. Har sett blonda barn som badat i grannes pool under sommaren och nu har grönt hår. För att inte tala om vilken skön känsla det är för ögonen att bada i saltvatten jämfört med klor.

Inte minsta tendens till sprickbildning eller läckage. Det faktum att jag följde skalblocktillverkarens råd vad gäller armering tror jag bidragit till det.

Erfarenheter eller vad jag skulle gjort annorlunda:

1. Rejält med solpaneler och bergvärme räcker inte för uppvärmning. Man vill kunna hålla värmen en mulen förmiddag och bada på eftermiddagen när det spricker upp. Bergvärme har ju sämre verkningsgrad än en luftvärmepump (det vill säga mindre bra att köra bergvärme på sommaren). Jag har därför i år kompletterat med en luftvärmepump på 10 kW.

2. Se till att ha bra betongkvalité vad gäller skalblocken, alternativt helgjut väggarna med bra betongkvalité. Några av mina skalblock visade sig utsöndra salter eller liknande vilket fick färgen att släppa från dessa efter några månader. Färgtillverkaren var väldigt tillmötesgående och kom och tog prover för labanalys. Däremot satt den stenhårt på den gjutna botten och de delar som jag spacklat med Webers betongspackel snabb. Diamantslipade skalblocksväggarna och helspacklade dem med betongspackel och målade om och sedan dessa har färgen suttit stenhårt utan minsta tendens till släpp.

3. 1 kubik bufferttank på min pool är precis på gränsen. När 7 st tonårskillar hoppar i samtidigt svämmar det över lite men när 3-4 st barn och två vuxna badar funkar det. Jag hade gjort 1,5 kubik bufferttank om jag gjort om.

4. Gör skvalpprännan några grader lutande in mot poolen, så minskar vattenspillet. Jag har plana och när barnen gör bomben hinner inte allt vatten ner genom gallret utan fortsätter ut på trallen.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Hiertemyr

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #174 skrivet: augusti 29, 2017, 11:53:18:18 »
Jag kollar på om man kunde använda sig av Tjälldéns poolstomme. Något du funderade eller har koll på om det skulle fungera?

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #175 skrivet: augusti 29, 2017, 12:22:31:31 »
Jag kollar på om man kunde använda sig av Tjälldéns poolstomme. Något du funderade eller har koll på om det skulle fungera?

Vad jag förstår är de i första hand avsedda för liner. Jag ville ha den högre kvalitetskänslan som jag tycker en målad eller mosaik-/kakelklädd pool ger, men jag vet inte om det t ex går att epoximåla Tjälldéns variant och vet tyvärr inte mycket om den i övrigt heller.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #176 skrivet: augusti 29, 2017, 12:38:14:14 »
Jag tror man ska hålla sig till en gjuten pool om man vill ha kakel. En Thermopool (ej tjällden) med betong i är byggd av Dorocell-block. Tittar man på hur ett hus byggs med dessa så kräver kakling en extra skiva invändigt => inte ens den väggen är något att kakla på. Givet detta tror jag man kan utgå från att en Tjälldenvägg inte heller är lämplig för detta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Hiertemyr

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #177 skrivet: september 01, 2017, 09:35:06:06 »
Tjälldéns är skrinlagt... Satsar på ditt beprövade koncept med skalblock, fast med cellplast på utsida. Är i full gång med att ta in priser för en så trovärdig kostnadskalkyl som möjligt. Jag tänker mig ett system med bla klorinator, UV, värmepump och solvärme. Tar gärna emot era tips på vilken utrustning jag ska satsa på till poolen, dvs mest prisvärda produkter.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #178 skrivet: april 09, 2018, 11:03:50:50 »
Igår drog jag igång poolen för säsongen. Och för första gången gjorde jag det efter att ha låtit vattnet vara kvar under vintern. Höll poolen isfri genom en luftpump för dammar som fick jobba hela vintern under presenningen. Funkade utmärkt. Kristallklart vatten från start.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Hiertemyr

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #179 skrivet: april 19, 2018, 09:04:35:35 »
@Betong-poolaren. Så här ser det ut i min trädgård för tillfället...mycket tack vare din eleganta pool. Planerar fylla skalblocken nästa fredag. Hoppas vara helt klar i mitten på juni. Vill passa på att tacka för inspirationen och en väldigt bra byggtråd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan