VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltrappanhemma från Jf Fritid  (läst 3191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders.frillestad@gmail.c

Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« skrivet: maj 16, 2018, 14:19:35:35 »
Hej
Hur får man en sådan trappa att stå stadigt på botten. Den flyter  ju upp delvis trots att vi på tillverkarens anvisningar fyllt den med vatten.

Poolgiganten

Utloggad Cybertron

SV: Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2018, 18:51:13:13 »
Hej
Hur får man en sådan trappa att stå stadigt på botten. Den flyter  ju upp delvis trots att vi på tillverkarens anvisningar fyllt den med vatten.

Ska den inte fyllas med sand?


Utloggad pereinar

SV: Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2018, 17:35:14:14 »
Jag tror inte att man rekommenderar fyllning av sand utan det är nog vatten som gäller där. Däremot finns en typ av hylla där man kan placera en sandsäck eller annat tungt. Själv klädde jag en cementklump med överbliven liner och baxade under trappan på just denna hylla. Fungerade hyfsat några år.
Nu har jag fäst en vinklad aluminiumskena i sargen bredvid trappan och gjort fast trappan med plast spännband. Duger än så länge men inte speciellt snyggt.

Utloggad Cybertron

SV: Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2018, 19:41:42:42 »
Jag tror inte att man rekommenderar fyllning av sand utan det är nog vatten som gäller där. Däremot finns en typ av hylla där man kan placera en sandsäck eller annat tungt. Själv klädde jag en cementklump med överbliven liner och baxade under trappan på just denna hylla. Fungerade hyfsat några år.
Nu har jag fäst en vinklad aluminiumskena i sargen bredvid trappan och gjort fast trappan med plast spännband. Duger än så länge men inte speciellt snyggt.

Hej

Fast det står uttryckligen i manualen att man ska hälla i 23kg sand. Se bilden nedan


Utloggad pereinar

SV: Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2018, 11:16:16:16 »
Ja det står ju faktiskt. Det gjorde det inte när jag köpte min, det har tillkommit nu, då gällde vatten.
Men det vore ju bra om det fungerar. Ser fram emot höra om det lyckas. Sand är ju betydligt tyngre än vatten som jag har i min.
Beträffande rådet att ta bort trappan under vintern så blir det ju inte så lätt om den är fylld med sand.
Då har jag ett tips som fungerat i flera år för mig. Jag vill inte ta upp den varje vinter och heller inte riskera att isen tar sönder den. Ja köpte en luftpump avsedd för små dammar, 10 w motor och dubbla luftslangar.
Jag placerade det på sargen vid trappan, och simsalabim, den håller vattnet isfritt inte bara runt trappan utan hela poolen 4x8 m. Låg kostnad för isfri pool.

Utloggad deco

SV: Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2018, 12:03:16:16 »
Hej! Vi har fyllt en stor plastdunk med sand och ställt på ’hyllan’ under trappan. Har lagt en bit ’gummimatta’ under som extra skydd. Står stadigt och flyter inte upp. 🙂

Utloggad Cybertron

SV: Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2018, 14:59:59:59 »
Ja det står ju faktiskt. Det gjorde det inte när jag köpte min, det har tillkommit nu, då gällde vatten.
Men det vore ju bra om det fungerar. Ser fram emot höra om det lyckas. Sand är ju betydligt tyngre än vatten som jag har i min.
Beträffande rådet att ta bort trappan under vintern så blir det ju inte så lätt om den är fylld med sand.
Då har jag ett tips som fungerat i flera år för mig. Jag vill inte ta upp den varje vinter och heller inte riskera att isen tar sönder den. Ja köpte en luftpump avsedd för små dammar, 10 w motor och dubbla luftslangar.
Jag placerade det på sargen vid trappan, och simsalabim, den håller vattnet isfritt inte bara runt trappan utan hela poolen 4x8 m. Låg kostnad för isfri pool.
Sjyst, det kanske vore något till nästa vintersäsong :D

Utloggad Jgr001

SV: Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« Svar #7 skrivet: december 15, 2019, 18:46:42:42 »
Hur fungerade med sand ?

Har en jr friditids trappa som väntar på nästa säsong. Räcker det med sant inuti enligt anvisningen eller skall man satsa på en extra vikt under trappan ?

Hur har ni gjort inför vinterförvaringen, lyft upp den helt ur poolen med sanden i eller tömde ni först sanden på något vis och lyfte sen bort den ?
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Ptr80

  • Gäst
Ptr80
SV: Pooltrappanhemma från Jf Fritid
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2020, 22:31:48:48 »
Är det någon som vet cc-måttet och diametern på trappens rör?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan