Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trä eller betong  (läst 14333 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Badman

Trä eller betong
« skrivet: april 14, 2015, 23:56:28:28 »
Hej,

Nu har vi bestämt oss. Det blir pool i sommar. En markpool, 4x8 m, hörntrappa med inklädd liner. Kommer inte bygga själv. Frågan är bara vilken typ av stomme man ska välja? Det står mellan en Folkpool Classic och Poolstore Thermopool. Prismässigt är de likvärdiga.

Värderar man argumenten landar jag ungefär i följande.
Folkpool:
+ En leverantör som funnits länge, betrodd, materialgaranti i 20 år.
+ Beprövad teknik, vet att det fungerar (åtminstone i 20 år)
+ Numera är man mer noga med dräneringen runt trästommen vilket förhoppningsvis ger än längre livslängd.
+ Återförsäljare av Hayward, vilket jag förstått är bra grejer.

På minussidan.
- Känner instinktivt att det är en dålig idé att gräva ned trä i marken. Förr eller senare ruttnar det.
- Bara för att man gjort så här sedan 1968 betyder väl inte att det fortfarande är det bästa?
- Ingen i grannskapet har valt den här lösningen av dom som byggt på sistone.

Poolstore och deras Thermopool:
+ Ny intressant teknik. Standardlösning om 5 år?
+ Borde ha överlägsen livslängd.
+ Bygger man huskonstruktioner med denna teknik så borde väl en pool hålla.
+ Alla som byggt i grannskapet på sista tiden har valt Thermo från Poolstore.
+ Leverantören verkar vara kunnig och seriös.
Men några frågetecken
- Poolstore har bara funnits sedan 2006. Vad vet vi egentligen om denna konstruktion på lång sikt? Finns inte en pool äldre än 9 år.
- Dom ger en sk entreprenadgaranti på 10 år. Varför hälften av Folkpool om nu konstruktionen är så stabil? 
- Känslig för sättningar i marken men jag vet inte hur stor risken är för det.
- Hört om myror som käkar frigolit och om frigolit som väger bly efter antal år då den suger vatten. Är det bara dåligt skvaller?

Så nu står jag här med massa argument men har blivit beslutsrädd. Ni kanske kan ge mig dom sista smarta kommentarerna så att jag äntligen kommer till skott.

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Trä eller betong
« Svar #1 skrivet: april 15, 2015, 07:19:51:51 »
Om du inte redan gjort det så läs igenom byggtrådarna, så kan du läsa mer om vilka modeller vi valt och varför. Montörer finns det gott om, även om de kan vara dyra, man kan göra olika mycket själv beroende på modell.
Det faktum att man kan göra mycket själv - även om man väljer att inte göra det - kan man ju tänka att monteringen bör bli billigare på de modellerna.
« Senast ändrad: april 15, 2015, 08:43:35:35 av kg21 »
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad TommyC

SV: Trä eller betong
« Svar #2 skrivet: april 15, 2015, 19:02:05:05 »
Som sagt, läs byggtrådar. Här är några bra att börja med:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Diskussion om den ultimata poolen:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9183.0;all

Av de två du väljer mellan skulle jag välja thermopool. Thermopool byggs på en armerad platta på ett väldränerat välpaddat underlag. Poolväggarna är armerade. Om det är riktigt utfört så spricker inte en sådan pool. Dessutom är en liner förlåtande mot små rörelser. Det där med myror är antagligen en skröna, ingen här har skrivit om något sådant problem? Suga vatten kan den knappast göra om markarbetet inklusive dränering är riktigt utfört.

Om du är orolig att myror ska äta upp poolstommen ska du kanske titta på stomme av leca eller skalblock men då blir nog arbetskostnaden något högre.

OT: vi har en granne som har ett hus byggt av frigolitblock liknande de som thermopool byggs av. De har haft problem med hackspettar som vi har gott om. Frigoliten är putsad men hackspetten hackar hål på putsen i jakt på mat. Det problemet lär man inte få med en pool.

Har ni funderat på pooltak eller annan täckning?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Trä eller betong
« Svar #3 skrivet: april 16, 2015, 08:49:26:26 »
Tycker det låter helt osannolikt att Thermopool (inkl betong och arbete) inte blir dyrare än en folkpool, det måste ju vara avsevärt mycket mer arbete och kostnader med en sådan stomme, är du säker på att allt ingår i båda alternativen?

Här i byn finns ett antal folkpooler (och hembyggda kopior) som varit i drift sedan mitten av 70-talet, alla har fått ny liner och lite underhåll på stommen vid linerbyte, men inga större renoveringar har krävts, och de är ändå 40 år gamla nu, så Folkpools 20-åriga garanti är i alla fall inget jag ifrågasätter, enligt min erfarenhet så håller dom lätt i 20 år, troligen (om arbetet gjorts rätt) det dubbla i de allra flesta fallen.

Är du tveksam över Folkpools träkonstruktion kan du titta på t.ex. Ellipspool
Poolkatalogen på sidan 65 till 70 hittar du priser och mått: http://timelab-wp-media.s3-eu-west-1.amazonaws.com/ellipspool/2015/03/EllipsPool-2015.pdf
Det är en sådan stomme vi har i vår pool, enkel och snabb att montera, och det känns som att den skall hålla i generationer, än (12 år) har i alla fall inget hänt med stommen som indikerar att den skulle skadas av tid eller miljö på något sätt.

Även Miamipool har relativt enkla och bra stommar med lång garanti.
Det är lite svårare att länka till deras produkter och priser då man måste välja stomme, liner, tillbehör o.s.v. beroende på vad man vill ha, men det brukar bli rätt prisvärt.

Även Poolkungen har en uppsjö av olika stålstommar i lägre och högre prisklasser.

Finns även fler som använder stål istället för trä.

Om isolerad betongpool inte blir dyrare (vilket jag tror) så är det nog också ett mycket bra alternativ.
Kan dock hålla med om dina farhågor rörande vad som händer med cellplast i mark med tiden, känns som en mer skör konstruktion än magnelisbehandlad eller rostritt stål i mina ögon.
Isoleringen är självklart ett stort plus i denna typ av pool, och den får du ju så att säga på köpet.

Viktigast när det gäller värmeekonomi är dock val av värmekälla (Värmepump anser jag vara överlägset bäst) och pooltäckning, där pooltaken visat sig vara energieffektiva.

De billigaste stålpoolerna med ett tunt skikt galvanisering som sedan målats tror jag inte har så lång livslängd, det finns exempel på riktigt billiga pooler av denna typ som rostat kraftigt redan efter några år.
« Senast ändrad: april 16, 2015, 08:54:46:46 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad psau

SV: Trä eller betong
« Svar #4 skrivet: april 16, 2015, 09:30:19:19 »
Jag hade en folkpool byggd ca '68 liner bytt på 80-talet senast. Jag hade kunnat byta några skivor och några reglar för att få den i bra skick igen och såklart en ny liner trots sand mot stommen och obefintlig dränering så har den hållit förvånansvärt bra.

Jag valde att gjuta platta och mura en lecapool för det var det jag ville ha, men krasst sett så hållbarheten i en träpool är inget man kan klaga på.

Att myror skulle äta frigolit känns som nys, vi har gott om myror på tomten men inga i frigoliten som tidigare ägare hade grävt ner fläckvis runt huset...

Utifrån mina preferenser skulle jag valt thermopool eller Leca, jag tycker du ska välja det material du gillar att jobba med.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Badman

SV: Trä eller betong
« Svar #5 skrivet: april 16, 2015, 21:40:43:43 »
@TommyC
Intressant att samtliga länkar du hänvisar till är betong/Thermo. Det styrker det jag skrev att ingen bland grannarna bygger träpool längre. Finns det f.ö. någon byggtråd som är en nedgrävd träpool senaste 2-3 åren?

@Rickard
Helt korrekt att Thermopoolen är 37' dyrare + 10' mer för montering. MEN döm av förvåning så äts nästan hela skillnaden upp när grävningen tas med. Jag har en grävoffert på Folkpool på 141' att jämföra med 106' för Thermopool. Notera att det är samma grävare och han gräver regelbundet för båda pooltyperna. För Thermopool har jag tagit in offert från annat håll med liknande pris. Däremot har jag inte tagit in alternativ grävoffert för Folkpool.

För att göra jämförelsen mer rättvis kan jag också nämna att i Folkpools offert så är det platsbyggd hörntrappa som gäller med en tjockare och bättre liner från http://byggpool.nu/

Men det låter som tycke och smak får avgöra. Jag gör åtminstone inte bort mig om jag väljer träkonstruktionen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Trä eller betong
« Svar #6 skrivet: april 17, 2015, 07:18:53:53 »
Jag skulle nog omförhandla grävjobbet om det är samma entreprenör, om det inte är så att folkpool skär emellan på något sätt så att grävaren måste krydda sin offert...

Men som sagt, det finns ju en hel del stålpooler som sålts under många år du kan titta på också, det var det alternativ vi valde, och jag har i alla fall inte ångrat mig en enda gång.
Man får iofs isolera efter att man ställt upp stommen, men det är ju ändå (ofta) en del stök att få in betongbilen, och det skall gjutas i två omgångar, och betongen skall väl helst härda i typ 28 dagar.
En stålpool byggs klar på en vecka om allt flyter på som det ska.

Vi badade i vår pool 7 dagar efter att spaden sattes i jorden, 11 dagar efter start så var altan och allt runt ikrong färdigt.
Jag gjorde jobbet själv, med några tiotals timmars hjälp av släkt och vänner.
500 kr för grävningen (En granne med L50 som grävde med sin traktor (Alltså inte grävmaskin), tog ca en timme)
Grannen tog hand om matjorden, och resten (sand) la vi på sidan och använde som återfyllning.

Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Kan tillägga att jag nog jobbade med bygget närmare 15 timmar/dygn den där veckan, men ändå...
« Senast ändrad: april 17, 2015, 07:25:26:26 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Trä eller betong
« Svar #7 skrivet: april 20, 2015, 20:43:36:36 »
Träpooler kan hålla väldigt länge vilket flera här har intygat. Personligen tycker jag att det känns som fel lösning att gräva ner trä som över lång tid kommer att ruttna eller plåt som kommer att rosta. Jag förstår dock de som prioriterar annorlunda. Man är kanske helt nöjd med att poolen kommer att hålla i minst 20 år och värderar de andra fördelarna högre än att poolstommen kommer att överleva en själv.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Trä eller betong
« Svar #8 skrivet: april 21, 2015, 08:37:49:49 »
Jag har ändå svårt att tro på att en frigolitstomme skulle hålla i evinnerlig tid, det tror jag helt enkelt inte på.
Att en rostfri stomme skulle rosta tror jag inte heller på om man inte har några extrema förutsättningar som ger stora galvaniska strömmar i stommen, vilket torde vara mycket ovanligt.

OK, om man formar och gjuter en solid pool, då kan vi tala om livslängd, men idag ser ju alternativen inte riktigt ut så?

De billigaste plåtpoolerna, ja - de kommer att rosta.
Träpooler - ja, de kommer att ruttna med tiden.

Men de rostfria och Magnelisbehandlade lite dyrare plåtpoolerna så tror jag inte att den som bygger poolen behöver bekymra sig om stommens livslängd, men skulle den drabbas av galvaniska strömmar så är de angreppen (som jag förstått) ofta inte stora, utan lokala och bör gå fixa till med rimlig arbetsinsats.
« Senast ändrad: april 21, 2015, 08:41:48:48 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Trä eller betong
« Svar #9 skrivet: april 21, 2015, 11:29:58:58 »

Men det låter som tycke och smak får avgöra. Jag gör åtminstone inte bort mig om jag väljer träkonstruktionen.
Det hoppas jag inte...  O0
Jag byggde själv en Folkpool 8x4m under sommaren 2013. Förra året var första hela sommaren den var i drift.
Väldigt enkelt att montera från start till slut.
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan