VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande "poolfärg"  (läst 5124 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benny Andersson

Läckande "poolfärg"
« skrivet: juli 04, 2010, 23:09:39:39 »
Hallåsan.
Vår lilla badpöl/pool vill inte hålla vattennivån.
Har pluggat in och utlopp utan resultat.
Kvar blir således läkage i sidor och botten (ja jo, och lite avdunstning...).
Nu kommer grejen att poolen är inte målad med klasisk poolfärg utan med samma färg som kommunen använder till sina utomhus basänger, nämnligen egentligen en takfärg för betong (Hagmans takfärg).
I kommunens anlägningar håller det hyfsat tätt, men här hemma läcker det rejält....
Säljaren som tipsade om färgen nämnde att det inte skulle bli 100% tätt men att läkaget skulle bli försumbart.
Nu är alla ytor strukna 5 ggr, först 2 ggr sedan prövade jag att fylla efter 4 dagars torktid, kraftig nivåsänkning.
Bort med vattnet och på med 3 lager till, lät färgen torka i 5 dygn (VARMA dygn!).
I med vatten igen.
Första dygnet hände inget alls, sedan startade jag värmepumpen och körde upp tempen till ca 30 grader.
Nu sjunker nivån 7-8 cm om dagen.
Finns det någon här som har erfarenhet av denna "allternativa" snikfärg eller sm kan ge tips på någon annan färg som går att måla ovanpå akrylatfärg?
Innan fylning kändes färgen helt genomhärdad och det doftade inte alls av färg.
När vattnet varit i i 2 dygn märker man att det luktar färg om vattnet, kan det vara att färgen inte var genomhärdad?
Med tanke på väderleken känns det lagom kul att tappa ur allt vatten igen och ägna ett antal veckor åt att torka/måla/torka innan man kan komma igång igen.
Så alla seriösa tips motages varmt!
Det är en murad betongpool, och det finns inga synliga sprikor någonstans.
Djupet är moderata 115 cm så det blir inget ofantligt vattentryck.
« Senast ändrad: juli 05, 2010, 13:22:58:58 av Benny Andersson »

Poolgiganten

Utloggad Benny Andersson

SV: Läckande "poolfärg"
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2010, 13:24:28:28 »
Någon som har tips på leverantör av "riktig" poolfärg i övrigt?
Till "normala" priser.
Alcro hadde en tidigare, men den verkar ha utgått ur sortimentet tyvärr.
Någon annan av de stora tillverkarna som har en poolfärg ochså?

Utloggad Fia

SV: Läckande "poolfärg"
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2010, 13:34:09:09 »
Detta företag har ju reklam här.
http://www.magnusmalarn.se/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Benny Andersson

SV: Läckande "poolfärg"
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2010, 10:18:25:25 »
Sådär NU är det tätt!
Efter att ha ofrat 1 kbm vatten om dagen i en månad började jag bli rejält lack.
Tryckte ner en länspump model rejäl och dumpade ut allt vatten på en rejält torr gräsmatta.
MEN döm om min förvåning när jag ca 15 cm från bottnen ser en liten ränil med vatten IN i poolen.
Vid närmare efterforskning så fanns där ett ca 5x5mm stort hål ut mellan lecablocken (juppz, genom puts och färg).
Poolen fick torka ut under semester på annan ort sen var det i med lite tätningsmassa (MS-polymer), lite färg på, och jodå efter snart 3 veckor så har vattenståndet STIGIT i stället för att sjunka!
(det har liksom regnat ganska bra här....)
Slutet gott allting gott!
Tydligen hadde jag lyckats mätta sidan med vatten, så när jag sänkte vattenivån riktigt snabbt så ran det IN vatten som stod på en högre nivå!
Säkerligen inget som man hittar i instruktionsböckerna, men det funkade!
Nu är det ca 30-32 grader i vattnet och GÖTT att leva!
Har även testat att köra riktigt varmbad, vid 35 grader saknades bara lite bubblor....
Fick bubblor i pilsnern iofs :-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan