VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Polypropylen - bra material?  (läst 41382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beskt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Pool javisst men med så lite jobb som möjligt!
    • Visa profil
Polypropylen - bra material?
« skrivet: maj 04, 2012, 13:35:10:10 »
Jag har sökt på forumet men tycker inte jag funnit det jag söker efter så jag öppnar en ny tråd och hoppas ni som vet svarar.
Har hört att polypropylen (pp) ska vara ett fantastiskt bra material att använda i pool. Hållbart, tål både extrem kyla och extrem värme, stöttåligt och även fuktsäkert. Det gör ju att jag överväger att satsa på det för att säkra upp bad under längre tid.
Ni som kan; vad är er åsikt om materialet som pool?
Har nu en JF pool 3,6x7,3 med slang på taket som värme. Planerar för en ny pool i rejälare kvalitet inför sommaren 2013.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2012, 14:42:57:57 »
PP-plast har man ju använt i avloppsrör i många år och det har man ännu inte ångrat.....så när som på ytfinnish har vi ju faktiskt liknande krav på avloppsrör och nedgrävda pooler.....

I min värld har dock pp-poolen och glasfiberpooler samma akilleshäl. Många små leverantörer som lovar 100års garanti på ett oförstörbart material. Tyvärr är ju dessa garantier inte värda ett skit om företaget går i kk, vilket det lär göra om det blir problem. Den stora kostnaden är också frakten hit till Sverige och inte själva pool-koppen, vilket gör att det är dyrt för en säljare att göra rätt för sig.

Så för min egen del går denna typ av pool bort av samma skäl som jag hoppar över glasfiberpoolen. Blir det problem är risken stor att man sitter i skiten, väldigt ensam.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Trollmann

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2012, 16:06:42:42 »
Jag har en pp pool och det finns pp plast o pp plast. Viktigt här är att det är tysk kvalitets plast och inget annat. Eftersom plasten är LÄTT att laga så skulle sprickor, hål osv gå att svetsa utan problem.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad TommyC

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2012, 17:53:30:30 »
MathiasS har helt rätt vilket en del här tyvärr har fått erfara. Att det är lätt att laga är nog en klen tröst när man har betalat för mycket pengar för sådant som inte håller måttet och leverantören inte kan eller vill ta sitt ansvar!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2012, 19:03:39:39 »
Jag har en pp pool och det finns pp plast o pp plast. Viktigt här är att det är tysk kvalitets plast och inget annat. Eftersom plasten är LÄTT att laga så skulle sprickor, hål osv gå att svetsa utan problem.

I tillägg till mitt första inlägg kan man ju också säga att de flesta av oss, mig inkluderat, har fruktansvärt svårt att skilja på tysk, kinesisk, fransk eller svensk plast och ännu svårare att avgöra om det är god kvalitet eller inte.

Min uppfattning är att pooler i möjligaste mån bör byggas med etablerat byggmaterial som inte kräver specialtillverkning och bara kan köpas från ETT ställe.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Trollmann

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2012, 21:17:33:33 »
MathiasS har helt rätt vilket en del här tyvärr har fått erfara. Att det är lätt att laga är nog en klen tröst när man har betalat för mycket pengar för sådant som inte håller måttet och leverantören inte kan eller vill ta sitt ansvar!

Det ända jag läst är om glasfiberpooler, vilka har fått problem med pp pooler?
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Bjurenhed

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2012, 22:53:56:56 »
Hej jag har köpte en pp pool förra året och är super nöjd med den än så länge. Jag gillade de helt raka hörnen (det har inte de glasfiber pooler jag sett) och en trappa i samma material Och stycke (det har vissa linerpooler inte) för mig gick linerpool helt bort efter att ha haft en under några år. Och efter att ha blivit ganska blåst av den leverantören som ändå säger att de säljer flest pooler i sverige. Så om leverantören finns kvar eller går i kk om 2 år kan väl knappast styra, om det används tex astralpools delar i stommen så går ju delar att få tag i om tex en skimmer korg spricker. Men tiden lär visa om jag blivit blåst igen.
PP pool 8x4 trappa längs gavel.
Tak och värmepump.

Utloggad TommyC

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2012, 23:09:52:52 »
Utvecklingen drivs av att det finns några som vill prova nya lösningar. Det ska vi vara tacksamma för, vi andra som inte är lika riskbenägna. Låt oss hoppas att PP poolerna är problemfria i vårt klimat. Bara tiden kan utvisa om det är så! Jag förstår inte argumentet om plastens nationalitet <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Trollmann

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #8 skrivet: maj 05, 2012, 23:15:10:10 »
Utvecklingen drivs av att det finns några som vill prova nya lösningar. Det ska vi vara tacksamma för, vi andra som inte är lika riskbenägna. Låt oss hoppas att PP poolerna är problemfria i vårt klimat. Bara tiden kan utvisa om det är så! Jag förstår inte argumentet om plastens nationalitet <hmm>

Jag tror inte att det är någon chansning, pp materialet används sedan länge i betydligt tuffare miljöer. Men man skall vara skeptisk till tillverkare som inte har någon trackrecord, precis som med andra tillverkare av pooler oavsett material.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad MathiasS

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2012, 08:53:32:32 »
Jag tror också att materialet som sådant har alla förutsättningar att bli en bra poolstomme, precis som en glasfiberpool som är tillverkad på rätt sätt. Problemet är snarare kommersiellt - du köper en del som är väldigt dyr från en återförsäljare (som pga den lilla sverigemarknaden kommer vara ett litet företag).

Jämför tex med en träpool där du kan gå till närmaste byggvaruhus och köpa reservdelar till stommen och be vilket byggföretag som helst att skruva dit plankan om du inte kan själv.

Man måste ju också skilja på stommen och övrig poolutrustning. Poolutrustningen (inlopp utlopp filter etc) löser sig alltid eftersom det som sagt är standardkomponenter. Badkoppen är inte en standarddel...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag