VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svarthandel på nätet  (läst 21219 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Svarthandel på nätet
« skrivet: april 02, 2014, 08:03:19:19 »
Jag är kluven när det gäller utvecklingen, fördelen med internethandel och privatimport är att det blir billigare, nackdelen är att "allt" är svart, det blir ingen skatt, och inte heller någon välfärd av vår konsumtion.
Dessutom blir alla köpta tjänster allt dyrare om hantverkares och återförsäljares marginaler krymper.
Totalt sett blir det troligen på sikt ett nollsummespel, vi köper billigare prylar, men om det händer nåt finns det ingen som kan hjälpa oss, och blir vi sjuka så finns det bara taskig allmän vård, eller dyr privat vård att köpa.

Men det är väl kanske omöjligt att stoppa utvecklingen, även om den i grunden är dålig.
Egentligen är det obegripligt att man itne anställer så mycket folk i tullen, att man kan granska varenda paket och jiffypåse som kommer in i Sverige, det skulle ge långt mycket mer intäkter än vad det skulle kosta att anställa folket, och vi skulle skapa en massa jobb. !

Själv importerar jag vissa av de saker jag köper, men om prisskillnaden inte är allt för stor så stödjer jag hellre lokala aktörer som kämpar på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #1 skrivet: april 02, 2014, 09:17:42:42 »
Richard, att du inte gillar internethandel har du tydligt deklarerat tidigare och den åsikten är du förstås fri att ha. Men, att kalla internethandel och privat import för SVART är ju inte bara att gå lite långt utan också fel. I de flesta fallen handlar vi av företag inom EU där det uppenbarligen finns en större enighet mellan länderna kring att frihandel är något positivt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Stroker

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #2 skrivet: april 02, 2014, 12:53:21:21 »
Ja håller med Rickard i en del av vad som sägs men hur gärma vi än vill så kan utveklingen bara gå framåt. Visst vore det härligt att ha det som förr med kötthandlare, osthandlare järnaffär värt namnet, bensinstationer som förr eller lanthandlare men det är över allt det där tyvärr rent nostalgiskt sett. Jag gynnar helt klart hellre lokala handlare men inte när det skiljer avsevärt i pris.
Sen ska jag konstatera att jag alltid fått betala både tull och moms på allt jag importerat utanför EU land och att man inte betalar detta inom EU gör ju prisskillnaderna än mer anmärkningsvärda.
Skiljer de 10-15% funderar jag mer än en gång men när det ligger på 40-60% billigare är valet inte svårt.
Att laga och reparera saker varifrån det än kommer eller är köpt är alltid mer eller mindre problem så det håller jag inte med om.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #3 skrivet: april 02, 2014, 13:10:10:10 »
Kan oxå tycka att det prisskillnaden mellan en av poolbutikerna och den lokala dammbutiken här i Kalmar är i osmakligaste laget..

Har i och för sig inte skruvat isär tex en kulventil för att studera skillnaderna
i konstruktionen om denna genererar en skälig kostnad.

Samma delar som dammbutiken säljer, säljer även en av de andra poolbutikerna, då till samma priser.

Så mycket beror nog på vilket påslag som handlarna vill lägga på.


DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #4 skrivet: april 02, 2014, 14:47:54:54 »
Richard, att du inte gillar internethandel har du tydligt deklarerat tidigare och den åsikten är du förstås fri att ha. Men, att kalla internethandel och privat import för SVART är ju inte bara att gå lite långt utan också fel. I de flesta fallen handlar vi av företag inom EU där det uppenbarligen finns en större enighet mellan länderna kring att frihandel är något positivt.

Att jag itne gillar det är väl att ta i, jag försörjer mig ju på det till viss del i alla fall.
Det jag är emot är den okontrollerade svarthandeln, och det faktum att andra länder har helt andra (inga) regler när det gäller garantier och reklamationer - sånt som vi som säljer i Sverige måste rätta oss efter och som gör det dyrare att bedriva verksamhet här än i många av de länder där man kan köpa saker till lägsta pris.
Jag själv skulle kunna sälja prylar på e-bay och få det att se ut som att jag hade ett företag, men utan att faktiskt ha ett företag, det är inte svårt, men du har rätt i att jag inte vet hur många av de som säljer på e-bay som gör det svart, det är helt omöjligt att kontrollera.
Jag hävdar bestämt att en stor del av den allra billigaste försäljningen på internet sker av småhandlare som inte deklarerar för några inkomster - det har bland annat varit TV-dokumentärer om Internetmiljonärer i europa som försörjer sig på detta sätt.
Jag har t.o.m handlat av internetbutiker i Sverige som ser helt legitima ut, men där ägaren vid närmare kontroll inte har någon registrerad verksamhet alls.
Och visst, betalar man inte skatt så klarar man sig med typ 70% mindre påslag på priset.
All handel från Kina och Indien får man utgå faller under kategorin okontrollerad svarthandel då priserna därifrån många gånger är så låga att inte ens frakten kan bekostas av det man som Svensk kund betalar.

Visst, jag både tror och vet att man kan köpa t.ex. billiga poolpaket helt legitimt av företag i Europa, men en stor del, och allt mer, av handeln kommer att bli svart, det är jag helt övertygad om, och det är just för att det är svårt att kontrollera, eller så vill myndigheterna inte göra det?

Jag har ju själv en hel del konkurrenter som inte deklarerar sin intäkter, och jag kan gå i god för att det är enormt svårt att få myndigheterna att reagera även om man kan presentera dem vattentäta case att ta tag i, de verkar helt enkelt ointresserade, eller så saknas resurser.

Det skulle vara ett misslyckande för samhället om seriösa skattebetalande företag blev utkonkurrerade av privatpersoner som köper direkt från fabriker i låglöneländer och säljer på lokala marknader utan att deklarera för intäkterna, men tyvärr tror jag att det är dithän vi är påväg om myndigheterna inte gör ett rejält krafttag för att stoppa svarthandeln.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #5 skrivet: april 02, 2014, 19:51:02:02 »
Vad är då "svarthandel" ? Man kan ju inte klassa det faktum att det råder andra lagar och regler i andra länder som "svarthandel". Med svarthandel skulle jag mera tänka på om man säljer stöldgods eller liknande, eller säljer under falska märken (typ säljer falska klockor eller handväskor som inte är de varumärken som de utger sig för att vara).

Självklart råder andra regler för garantier m.m. om jag handlar i ett annat land, i synnerhet om det är utanför EU. Men detta är ju köparens eget ansvar, man får själv välja om man föredrar lägre pris eller bättre garantier. Man kan väl jämföra med företagens OEM-marknad där delar till utrustningar och maskiner säljs till mycket lägre priser än de ordinarie men där det i gengäld inte ges några garantier. Det lägre priset får kompensera för enstaka dåliga exemplar.

Citera
All handel från Kina och Indien får man utgå faller under kategorin okontrollerad svarthandel då priserna därifrån många gånger är så låga att inte ens frakten kan bekostas av det man som Svensk kund betalar.

Men det där låter väl nästan som ärekränkning ? Våra stora handelskedjor köper ju det mesta av vad de säljer från dessa länder.... Visst är lönerna låga och arbetsvillkoren ofta dåliga i dessa länder, men affärerna blir ju inte svarta av det - villkoren är ju oftast lagliga i landet i fråga och det är väl lite uppblåst att tro att svenska lagar och regler skall gälla över hela världen ? Man kan naturligtvis ha etiska invändningar mot de tuffa villkoren, men det är ju inte det samma som att det är olagligt. Att det finns vissa säljare som erbjuder extremt låga priser kan bero på många saker. Det kan vara något överskottsparti som man köpt upp eller någon b-kvalitet. Man kan ha fått billig frakt genom att köpa in sig på "containeröverskottsutrymme" o.s.v. Man får väl som köpare använda sitt sunda förnuft. Blir jag erbjuden att köpa en Louis Vuitton-väska för $ 15 eller en Rolexklocka för $ 10 så bör jag nog ha ganska klart för mig att de knappast är äkta.

Tull och moms tas ju ut på alla paketförsändelser och liknande om de kommer från utanför EU.

De som privatimporterar för eget bruk gör inget olagligt, så länge som det inte handlar om varor som knark, vapen m.m. som är belagda med importförbud eller om man t.ex. förfalskar fraktdokument eller liknande.

Inom EU råder ju frihandel, det är ju hela grundidén, och självklart utsätter det många branscher för hårdare konkurrens. Men skall Sverige vara med i EU så får vi ju följa spelreglerna. Då går det inte att kräva protektionistiska åtgärder.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #6 skrivet: april 03, 2014, 07:01:29:29 »
Om en privatperson i tyskland importerar t.ex. hörlurar från kina i hundratal, och sedan säljer dem på e-bay som privatperson så är det garanterat svarthandel även i Tyskland.
När det gäller lagar och regler för försäljning i Kina vet nog varken du eller jag om eller i vilken omfattning företagen sköter inrapporteringen av tillverkning, försäljning och skatter till staten.
Som västerlänning så misstänker man ju att företagande/produktion/försäljning är skattebelagd i ett kommunistiskt land, men jag kan ju ha helt fel, självklart.

När det gäller förfalskande av handlingar är det mer regel än undantag när man handlar från DX eller aliexpress, om man vill göra rätt för sig får man uttryckligen be dem att deklarera godset som det skall vara.
En stor del av handeln går ut på att pressa priserna genom att undvika skatter och tull.

Ett exempel på detta var när EU införde högre tullar på solceller från Kina, det tog bara en vecka så kunde man via Kinesiska "agenter" köpa billiga solceller från Indien utan den höga tullen. Samma solceller, men med annan etikett.

De flesta av mina beställningar från Asien har skickats som varuprover och jag har vare sig betalt tull eller moms.
När man köper större kvantiteter och sköter frakterna själv så blir det som regel rätt, även om säljarna oftast frågar vad man vill att det skall stå för innehåll och summa på handelsfakturan.

Globaliseringen bygger i många fall på ruttna uppgörelser, skatteflykt och olika mer eller mindre avancerade internationella upplägg för att undvika skatt.

Som ett exempel kan jag nämna mina annonsintäkter från Google.
När man visar googleannonser så får man x kronor/klick, och när pengarna skall utbetalas får man välja mellan check eller insättning på konto.
Då jag vill ha så lite problem som möjligt med skattemyndigheten, och förenkla bokföringen så valde jag att ta betalningen via insättning på kontot.
När pengarna började ramla in så framkommer det att jag måste specificera det under periodisk momsredovisning varje månad. (fick böta 1000 kronor/månad till skatteverket i tre månader för att jag missat det)
Jag noterar då att pengarna kommer från Google irland, med VAT-nr IE600567 (eller nåt sånt), men den ekonomiska transaktionen görs från Indien, från ett företag som jag inte lyckas få fram ett VAT-nr på.
Jag efterlyser alltså VAT-nr på det indiska bolag som betalt mig pengarna, men Google hävdar bestämt att det är deras Irländska nummer som skall anges.
https://www.google.se/webhp?tab=gw&ei=IPM8U-OsEInskQeH2YDQCQ&ved=0CAQQqS4oAQ#newwindow=1&q=My+accountant+needs+Google+Indias+(tamil+nadu)+VAT+nr+&safe=active
(klicka på första sökträffen)
Nåväl, jag bråkar inte mer, utan anger det numret i den elektroniska rapporteringen, men numret godkänns inte, det finns inte i registret.
Jag ringer då skattemyndigheten, som gör en sökning, men vidhåller att det inte finns något sådant nummer.
Vänder mig åter till google som bestämt hävdar att det finns.
Vänder mig åter till skattemyndigheten, som gör ytterligare en sökning, nu i Europeiska register, och se där, där finns det, och de ordnar så småningom så att numret accepteras i det elektroniska skatteunderlaget.

Vän av ordning frågar sig då, hur många miljarder har google betalat ut via check (omöjlig att spåra av svenska myndigheter och googles upplägg med betalning från Indien) till Svenska ägare av diverse större och mindre hemsidor?
Även om man anger konto för insättningen så frågar inte google om det är ett företagskonto, eller ett privat konto, kanske barnens eller gamla mammas konto....

Att skattefusk i liten eller stor omfattning skall slå ut Svenska och/eller Europeiska tillverkare tycker jag inte är OK, jag vet att det är så, och jag utnyttjar det kanske i viss omfattning själv (när jag inte är vaken och själv ser till att det blir rätt) men som sagt, jag tycker inte om utvecklingen.

En lösning kunde vara att slopa alla konsumentköplagar och alla reklamationsrätt i Sverige, för Svenska företag, det skulle underlätta konkurrensen med utländska konkurrenter, sen tycker jag verkligen att tullen borde få mer resurser att sätta åt de som försöker undvika tull och moms vid import.
Avsändare som återkommer ofta skulle kunna kollas upp mot lokala myndigheter, driver de en kommersiell verksamhet skall de även beskattas som kommersiella aktörer, och inte kunna stoppa varje krona direkt ned i egen ficka.

För att beskriva skillnaden mellan en försäljning som sker vitt i Sverige, jämför med en privatimportör som säljer vidare utan att skatta:

Privatpersonen köper en hörlur i Kina för 100 kr, utan tull och utan moms och "freight free", han säljer den sedan för 200 kr.
Vinst 100 kr.

Företaget köper samma hörlur för samma pengar, och även han fraktfritt.
Tull tillkommer med ca 3%, alltså totalt 103 kr.
Företaget säljer sedan hörluren för 200 kr.
Moms skall då betalas in på hela beloppet, 40 kr.
Kvar i vinst är då 57 kr.
Om man vill ta ut det i lön så tillkommer arbetsgivareavgift med i runda slängar 28%, ca 16 kr.
Kvar då 41 kr.
Inkomstskatt skall sedan dra, på mellan 30 och 57% beroende på inkomst.
Kvar blir då mellan 17 och 29 kr.

Tar man även hänsyn till lokaler, bokföring o.s.v. så blir det inte mycket alls kvar.

Svarthendeln som sprider sig som en löpeld är en av anledningarna till att de företag som försöker vara ärliga tappar i försäljning, vilket gör det ännu svårare att ha låga marginaler, tvärt emot vad de flesta verkar tro.
Men visst, när tillräckligt många har gått i KK eller lagt ned p.g.a. för dålig lönsamhet så kanske några få mer eller mindre skattefuskande Svenska företag kan leverera till "konkurrenskraftiga" priser till Svenska kunder.

Och än en gång, många som säljer på t.ex. e-bay är alldeles säkert riktiga, seriösa företag som kan sälja billigt tack vare stor omsättning och låga kostnader, men man får inte blunda för att möjligheterna för mer eller mindre skumraskaffärer ligger öppna för de som är beredda att utnyttja systemen.

Ett bra exempel finns här: http://www.tradera.com/trader/message_show.aspx?id=1488995
Läs texten, och kolla sedan på de saker "hen" säljer, 1540 olika produkter, de flesta nya...
« Senast ändrad: april 03, 2014, 08:10:34:34 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #7 skrivet: april 03, 2014, 21:14:07:07 »
NJa vad det gäller skatter och regler i Kina så verkar det som jag vet mer än dig... Eftersom min man arbetat med konsultuppdrag i Kina tidigare har vi varit där ett antal gånger och även fått en inblick i delar av hur det fungerar med kommersiell verksamhet där nere. Kina är absolut inte kommunistiskt vad det gäller den ekonomiska sidan ! På den fronten är det så kapitalistiskt det kan bli. På den politiska arenan är det annorlunda. Företag där nere är ofta gynnade av staten om de lyckas att exportera och bidraga till Kinas stora export. Så det ligger inte i företagarnas intresse där nere att sälja svart, låta bli att redovisa eller så. Lönerna är låga, men inte rena svältlöner. Arbetstiderna är ofta långa. Många inom industrin har bara en weekend per månad ledig, då kan de åka hem till familjen, annars bor de i många fall på fabriken. Tuffa villkor, ja visst, men samtidigt något som svenska staten knappast kan lagstifta mot. Vi får nog acceptera att andra länder har andra system och andra lagar.

Att företagande är mycket hårt beskattat i Sverige vet väl de flesta. Det, tillsammans med höga lönekostnader, är väl det som gjort att allt färre produkter går att producera i Sverige. Där ligger ju globaliseringen i ett nötskal. Men den utvecklingen får vi nog acceptera, för några medel att stoppa den har vi inte. Att försöka isolera Sverige och vidtaga en massa protektionistiska åtgärder för att "skydda jobben" här hemma fungerar inte. Vi kan inte bygga ett svenskt Nordkorea, det ger bara fattigdom och elände.

Exemplet med solcellerna visar väl just att protektionistiska åtgärder oftast bara slår tillbaka eller att de är lätta att kringgå.

Jo visst verkar ditt exempel på Tradera klart misstänkt, men det är väl ingen som förnekar att det finns icke seriösa aktörer ? Det finns ju även rent stöldgods till salu på Blocket, Tradera m.fl. Men det är nog inte lätt för handelsplatserna att kontrollera detta. Det är ju endast vissa speciella varor som finns registrerade, har serienummer m.m. Allt annat är ju i princip omöjligt att spåra. Skall man lyckas stoppa tjuvar får man nog försöka göra det vid källan. Att i efterhand bevisa att vissa artiklar är stöldgods lär vara väldigt svårt med flertalet saker.

Om man tittar på t.ex. byggmateriel så har Sverige i många år haft en prisnivå som legat långt över t.ex. den i Tyskland. Det är ju detta som drivit de stora tyska byggvaruhuskedjorna att etablera sig här. På samma sätt så kan man ju som privatperson handla var man vill inom EU utan att det tillkommer tull m.m. Så länge det är fär eget bruk är detta fullt lagligt och kräver inga tillstånd. Skall man driva kommersiell verksamhet är det något annat. Men vad det gäller det som denna tråd handlar om, att man kan köpa PVC-delar till sin pool billigare över nätet än i poolbutikerna, så kan det knappast vara något olagligt. Kräver man att den svenska marknaden skall vara reserverad för svenska företag och butiker, ja i så fall måste vi ju lämna EU. Medlemskapet ger vinster för vissa och kostar för andra, men generellt brukar system med frihandel ge bättre levnadsstandard är system med höga murar och protektionism. Skall vi bara få lov att köpa svensktillverkade kläder och skor, elektronik, datorer m.m. så lär de flestas ekonomi påverkas mycket radikalt. Skall man genomgående köpa svensktillverkat så får man dels ha god kassa, dels leta och leta, för många varukategorier tillverkas inte längre här i någon utsträckning.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #8 skrivet: april 04, 2014, 06:40:50:50 »
Som sagt, visst finns det seriösa aktörer inom EU som kan sälja billigare än vi i Sverige med vår lilla hemmamarknad och höga kostnader (om de nu är högre än i Tyskland, vilket jag inte tror).
Det jag vänder mig mot är det utbredda tull och momsfusket som rör en stor del av handeln över internet, jag tycker att Svenska tullen/myndigheterna är alldeles för slappa när det gäller kontroller och beskattning av privatimport.
En hårdare kolla på detta skulle ge Svenska företag en större chans att överleva på import och försäljning än vad nu är fallet.
Att som du verka för att man skall se mellan fingrarna när det gäller storskaligt skattefusk (om än genomfört av många små aktörer) tycker jag inte håller, inte om vi vi ha ett någorlunda sammanhållet samhälle framöver.

Och som jag tidigare skrivit, om vi medvetet försvårar för Svenska företag genom att inte sätt dit de som fuskar med skatterna, som i mitt exempel med James.b - så kommer vi att bli tvugna att slopa alla konsumentköplagar, om vi vill ge svenska företag e minsta lilla chans att konkurrera på lika villkor.

Att skattefusket bland företag kommer att öka om man inte gör något åt den allt vanligare "privatpersonen" som importerar och säljer svart anser jag vara helt uppenbart.

Det är alltså inte frihandeln som sådan jag vänder mig emot, utan myndigheternas dåliga koll på allt olagligt som förekommer i spåren av denna handel.

Ett exempel på saker som visar på att man faktiskt kan kräva mer eller mindre vad som helst, t.ex. garantier och reklamationsrätt oavsett var säljaren finns, är kravet på manualer på det språk som gäller på den marknad man säljer.
Om jag säljer min egenutvecklade Logger på den Tyska marknaden så måste den levereras med manualer på Tyska, annars (tror jag) att jag kan få böter.
Är detta en protektionistisk regel, ja, förmodligen, men samtidigt så är det väl kanske något som är berättigat, precis som att man bör ha garanti eller reklamationsrätt när man köper en vara, oavsett varifrån den kommer?

Om inte, så måste vi alltså jämka reglerna åt ett slappare håll, men vem vinner egentligen på det?
Är det någon som vinner på att inte ha garantier, inte ha reklamationsrätt, inte få en manual på det egna språket, eller på att minska skattebasen så till den grad att vi inte har råd med just någon välfärd?

Jag anser mig inte vara vare sig kapitalist eller socialist, men någon ordning måste det ändå vara med handeln över gränserna, i vart fall om vi skall ha några som helst lokala regler med avseende på tull, moms, skatt, garanti, reklamationsrätt eller manualer på det egna språket.

Att vi tillsammans genom att i största möjliga mån handlar lokalt, eller inom landet, när så är möjligt och vi anser oss ha råd gör också att vi får en bättre utveckling i Sverige, både som nation och lokalt, t.ex. när vi väljer varifrån våra mejeriprodukter kommer.
Det gynnar alldeles säkert miljön, den lokala ekonomin, och på sikt hela folkets framtid.
Precis som du säger är det långt ifrån allt som ens kan handlas av lokala tillverkare, men när det går, så varför inte, är det verkligen värt att spara 25 kr på en hörlur på att köpa den från Hong Kong istället för på elgiganten?

Eller har det ingen betydelse att alt mer av de pengar vi spenderar går utomlands?
Är det bättre för ekonomin att vi istället för att ha egen handel helt övergår till att enbart sälja tjänster åt varann, kan det verkligen fungera långsiktigt?
« Senast ändrad: april 04, 2014, 06:58:22:22 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #9 skrivet: april 04, 2014, 18:43:56:56 »
Självklart så får jag inte svenska garantier eller reklamationsrätter om jag köper något från t.ex. Kina. Är det verkligen någon som tror det ? Man får ju göra ett val, tycker jag att det lägre priset är så viktigt att jag är villig att avstå från de skydden eller vill jag hellre betala mera och få skydden ? Menar du att det vore bättre om staten gjorde alla val åt oss och talade om var vi skulle handla ? Att svenska regler inte gäller i andra länder är en självklarhet, för hur mycket en del svenska politiker ibland tycks vilja detta så kan inte lilla Sverige lagstifta åt andra länder eller tala om för dem hur de skall göra. Inom EU finns gemensamma policies och regler om mycket och dessa kan vi kräva att de följs, när det gäller EU-länder. Utanför EU är det inte så. I dagens globaliserade värld får man själv hålla kontroll över vilka villkor som gäller om man handlar utomlands. Men ingenting tvingar ju dig att göra det, du kan handla allting lokalt om du vill det. Du kan naturligtvis konsekvent välja att endast köpa sådant som tillverkas i Sverige, men dels blir det mycket dyrt för dig, dels måste du kanske gå barfota och naken, för kläd- och skoindustrin har sedan länge slagits ut i Sverige, med undantag för ett fåtal specialnischer. Dessutom får du en stor del av året avstå från frukt och grönsaker.

Tullar finns för varor från icke EU-länder, men med undantag för vissa specialvaror handlar det om några enstaka procent för det mesta. Från EU-länder får vi inte ta ut tull. Inte heller beläggs svensk export till dessa länder med några tullar.

Det låter lite grann som om du längtar tillbaka till hur det var i Sverige långt före EU-inträdet ? När svensk industri skyddades av både skyddstullar och importrestriktioner/importkvoter. När man som privatperson i princip inte fick köpa någonting från andra länder för det krävdes importlicens. När Sverige hade ett tillåtet radio o. TV-bolag och kommersiella varianter var förbjudna, kallades för "piratstationer" och ägarna sattes i fängelse ? När man fick ta med sig 6000:- om man reste utomlands och max. 100.000:- om man bestämde sig för att emigrera - resten konfiskerades i princip av staten genom att sättas på ett spärrat konto hos riksbanken.....

I ditt exempel med hörlurar så oberoende om du köper dem från Elgiganten eller från Hong Kong så är de nog tillverkade i Kina. Den tid då Sverige kunde tillverka konsumentprodukter, med undantag för ett fåtal riktigt dyra högkvalitetsmärken, är sedan länge förbi.

Jag verkar inte för att man skall tillåta olagligheter. Men att handla från andra länder är inte längre förbjudet. Givetvis skall man betala moms och tull i de fall det finns sådan, men jag tycker allt att tullverket brukar sköta den saken, i vart fall om det handlar om lite större saker. Jag har handlat en del saker över nätet och nog får jag betala tull och moms när det kommer hit. Enda undantaget jag kan komma ihåg är småsaker, vissa leksaker till barnen och liknande i prisklass $ 10-30. För sådana småsaker anser nog tullen att kostnaden för att genomföra en riktig tullklarering skulle överstiga den tull och moms de skulle kunna få in.

Självklart skall man ta ut moms och tull enligt det regelverk som finns, men hur skulle man i praktiken kunna övervaka internethandel i mindre skala ? Då skulle vi ju behöva övervaka hela nätet, d.v.s. införa något system a la Kina att all internettrafik måste routas genom statens internetservrar som registrerar, sorterar och filtrerar all internettrafik ("the Great Wall of China som det brukar kallas") eller som Nordkorea i princip se till att inga vanliga medborgare har tillgång till Internet över huvud taget. Det man kan göra och gör är att ta ut avgifterna på de försändelser som kommer, men antagligen finns det väl någon inofficiell värdegräns där man inte tar ut det just för att de avgifter man skulle få in inte motsvarar myndigheternas egna kostnader för det.

Globaliseringen ger oss både för och nackdelar. Produkter blir mycket billigare och t.ex. finns grönsaker och frukt att köpa hela året, inte bara under svensk skördesäsong. Men inhemsk produktion får det klart svårare. Samtidigt ger skyddad produktion ingen eller dålig produktutveckling. Titta på Trabant, den klassiska DDR-bilen. 30-40 år efter sin tid, dålig säkerhet. dåliga miljövärden, obekväm... Men det var den enda bilen som fanns att köpa för vanliga DDR-medborgare så det var flera års kötid för att få köpa en sådan och fabriken behövde inte alls bekymra sig om att göra någon produktutveckling - staten såg ju ändå till att inga andra bilar fanns att köpa.

Vad det gäller manualer på svenska så får du ofta inte det när du handlar i butik i Sverige heller. Speciellt inte på dataprodukter och liknande. Man får nöja sig med engelska; man utgår från att nästan alla skall kunna förstå detta. Ibland får man datoröversatta svenska manualer, men då är det nog bättre att läsa de på engelska, med tanke på översättningens kvalitet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag