Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Regler kring staket  (läst 10259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matez

Regler kring staket
« skrivet: april 08, 2014, 18:32:42:42 »
Hej!
Eftersom jag bara har bubbelplast som täckning måste jag såklart ha ett staket minimum 90cm högt runtom. Och en låsbar grind i öppningen om jag inte minns fel. Men vad gäller om man som jag byggt ett staket med kryss? (Menar ett litet barn kan säkert klättra igenom där om han/hon vill.)
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Regler kring staket
« Svar #1 skrivet: april 08, 2014, 20:31:24:24 »
Det som gäller då är att dina grannars ungar kan klättra in genom staketet väldigt enkelt och sedan trilla i och när du kommer ligger det något på botten som inte ska vara där. Varför ens reflektera över om det är ok eller inte?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Regler kring staket
« Svar #2 skrivet: april 08, 2014, 20:44:00:00 »
Staketet får inte vara så pass glest att ett barn skulle kunna ta sig igenom. Det får heller inte vara "klättringsbart", om man ska ha horisontella ribbor så måste de vara så pass täta att man inte kan få in en fot i mellan.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Regler kring staket
« Svar #3 skrivet: april 08, 2014, 20:57:38:38 »
Ja det skulle ju vara fasansfullt om mågon gick och drunknade helt i onödan för att man slarvat med staketet. Staket har ju flera fördelar - inte bara som barnskydd utan även mot djur. Det är ju inte så kul att hitta döda harar, rådjur eller älgar i poolen - inte levande heller för den delen. :)

Utloggad matez

SV: Regler kring staket
« Svar #4 skrivet: april 09, 2014, 07:09:59:59 »
Då vet man vad som gäller. punkt.
Finns förvisso inga mindre barn i närheten där jag bor, dock är det väl skönt att slippa hitta djur för husets baksida vetter mot ett litet skogsparti. :)
Men man lär ju ta hänsyn till inbrottstjuvar också, dom kan ju snubbla :P
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Regler kring staket
« Svar #5 skrivet: april 09, 2014, 09:34:15:15 »
Vanligaste poololyckan är nog stupfulla män som drattar i.

Att helt stänga ute ett barn som bestämt sig för att komma in är nästan omöjligt, då är det nog bäst med låsbara pooltak i så fall.
Ett staket, oavsett hur det ser ut hindrar inte en 8-åring som vill in.

Visst kan man göra så gott man kan, men till syvende och sist är ju det där med barn ett föräldraansvar, när vår granne t.ex. byggde sin damm, 60 cm djup, var vår flicka 2-3 år gammal.
Jag sa åt grannen att han fick bygga ett staket, eller så fick min dotter inte leka med deras barn (på deras gård).
Han byggde inget staket, och min dotter fick inte vistas på deras gård når inte jag eller min sambo var med.
Samma ansvar har man som förälder om det finns en sjö, bäck, å eller älv i närheten.

Ibland tycker jag att poolägarnas ansvar överdrivs, men visst, det vore ju förödande för alla parter om någon skulle drunkna.
Vanligaste drunkningsolyckorna sker så vitt jag kan bedöma av egna barn i den egna poolen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Regler kring staket
« Svar #6 skrivet: april 09, 2014, 10:03:06:06 »
Här finns lite mer info om rekomendationerna:

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25941.pdf

Enligt dem är vanligaste dödsorsken för barn 1-6 år drunkningsolycker i/på badstränder, pooler och dammar så det känns självklart att förebygga detta.

Sedan håller jag med Rickard, det som hjälper bäst är att man håller koll på barnen oavsett vart man är.
Vi har själva "bara" ett poolskydd fäst med stroppar och ett barn kan nog ta av det själv, har man staket kan barnet ta fram en leksak att klättra på, har man ett pooltak kan de kasta sig mot det så det går sönder osv. Att helt förhindra ett barn som verkligen vill bada är svårt men man kan förebygga så gott det går och är rimligt.

För mig handlar det mycket om att förhindra olycker. Barnen springar, glömmer av sig och vips har de trillat i vattnet. Det har redan hänt att ett barn varit ute på vårt poolskydd av misstag, dock inte vårt eget utan ett lite mer aktivt & äldre barn som "bara" hoppade omkring.

Så någon form av skydd behövs oavsett hur uppmärksam man är, speciellt hemma i trädgården där man antaglgien vill göra mer än kolla på barnen 100% av tiden.


/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad MathiasS

SV: Regler kring staket
« Svar #7 skrivet: april 09, 2014, 10:05:39:39 »
Jag tycker ansvarsfrågan är ointressant, det spelar liksom ingen roll vems felet är om olyckan är framme, det är lika illa. Och vem vill ha på sitt samvete att man kunna göra mer den dag olyckan är framme.

Framförallt vill jag inte riskera att små barn "smiter in" i ett obevakat ögonblick och druttar i. Större barn kan alltid, som du säger Richard, ta sig in om dom vill. Inte ens ett låst pooltak löser det problemet eftersom inget tak (?) har lås på alla moduler (dom är bara reglade mot skenan).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Regler kring staket
« Svar #8 skrivet: april 09, 2014, 10:14:24:24 »
Av de typ 9 pooler som finns i vår by uppfyller nog knappt någon kraven enigt länken tidigare.
Vare sig när det gäller staketets höjd, utformning, eller huruvida ett barn kan få upp pooltäckningen, gummistroppar är ju det klart dominerande på lite äldre pooler och kan rätt lätt öppnas av ett barn som sett hur det går till.
Många av de som har lås(bara) grindar har dessa aldrig låsta, så att gå in genom grinden i de fall staket finns är som regel inte svårt heller.
Jag menar att de är ytterst få i det stora hela som uppfyller dessa rekommendationer, och då kan jag personligen tycka att det hela är lite förfelat.
Jag tycker att "inspringningskydd" borde vara tillräckligt, alltså barnen skall inte av misstag kunna springa ned i poolen om de t.ex. jagar en boll, en fjäril eller liknande.
Men visst, ju säkrare desto bättre, det känns bara som att kraven lägger ett större ansvar på de som INTE har barn än på de som har barn...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Regler kring staket
« Svar #9 skrivet: april 09, 2014, 10:39:12:12 »
Nja ett staket som en 8-åring lätt klättrar över skulle jag då inte känna mig trygg med. Visst finns det ett föräldraansvar också, men barn är både snabba och oberäkneliga. Har man mer än ett barn att hålla koll på finns det alltid risk att ett av dem kan komma loss i ett obevakat ögonblick (vi har 5 så jag har erfarenhet...nu är de dock inte så små längre så det är lugnare numera...). Men visst kan du bygga ett staket som inte ens tonåringar tar sig över, men det tråkiga är ju att det ser ut lite som en kriminalvårdsanstalt eller någon industri. Kanske 180 cm stängsel och vinkel med 3 lager taggtråd högst upp ? Men ej klätterbara staket kan man ju få till, det gäller ju främst att se till att det inte finns något att få stöd för fötterna mot. Barnsäkra övertäckningar går att ordna, men skall man ha det helsäkert är det inte så enkelt. Gummistroppsmodellen klarar som Rickard sa helt säkert större barn att öppna. Lamellskydd med lås till motor eller låsning direkt på skyddet tror jag inte något barn klarar av. Det gäller ju också att skyddet är enkelt att ta på/av och att låsa, annars är risken jättestor att det förblir av lite för länge någon gång.

Sedan måste poolskyddet ses över och underhållas. Som jag skrivit om här på forumet en gång tidigare hade några bekanta till oss ett otäckt olyckstillbud: på våren, när det fortfarande var alldeles för kallt för bad, så gick tre flickor ut och lekte på deras poolövertäckning. Den skulle vara trampsäker och barnen var ganska små och inte så tunga, men antagligen var pooltäcket försvagat, antingen genom åldring av plasten i solljuset under tidigare somrar eller genom någon reva eller liknande. En flicka föll igenom täcket och hamnade under. Som tur var var hon både simkunnnig och kunde bevara lugnet men att hamna i en pool UNDER ett pooltäcke är säkert ingen rolig upplevelse och med ett annat barn hade det kunnat sluta katastrofalt.

Låsbart pooltak är ju det säkraste, eller som vi har, inomhuspool i låsbart rum. Men båda alternativen kostar ju en hel del mer än en "vanlig" pool.

Tyvärr ser man numera allt fler helt oskyddade pooler, ofta av typ enkel, billig ovanmarkspool. Om man inte tar tag i detta kommer säkert några barn till att drunkna. Jag har t.ex. sett en så tjusig uppställning som en ovanmarkspool och en studsmatta direkt intill varandra, utan skydd vare sig för poolen, mattan eller trädgården.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag