Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dålig lukt och grumligt vatten  (läst 10349 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toppen

Dålig lukt och grumligt vatten
« skrivet: januari 15, 2011, 20:10:25:25 »
Har sedan 101222 ett artic spa . Har saltrening Onzen  + all övriga medel som spashock, alkalinity-up, pro ph, men ändå är vattnet grumligt och lukten på kroppen efter ett bad är allt annat än fräscht fastän vi är noga med dusch före och naturligtvis efter.Är det någon som kan förstå sig på vad vi gör som är fel har inte lust att bada är jättebesviken.Är jättetacksam om at få lite råd

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dålig lukt och grumligt vatten
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2011, 07:19:57:57 »
Jag har ingen erfarenhet av saltrening, men kan man kombinera klor och saltrening?
Om det går så behöver du antagligen chockklorera, med tillräckligt mycket klor så blir allt vatten rent, det är i alla fall min erfarenhet.

De 3 gånger jag råkat ut för grumligt/dåligt vatten i vårt spa (p.g.a. bristande klorering) har jag satt i 4-5 matskedar klor, och då brukar det vara fräscht efter ca 3 dygn.
Du kanske måste stänga av saltreningen tills klornivåerna liggern på normala värden efter en chockklorering?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Dålig lukt och grumligt vatten
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2011, 09:59:53:53 »
Saltrening tillverkar klor  (underklorsyra) så du kommer antagligen behöva chockklorera ditt spabad.

Vad har du för värden på vattnet idag ?

Utloggad Nilking

SV: Dålig lukt och grumligt vatten
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2011, 20:48:09:09 »
Kollade runt lite, precis som Jonas säger tillverkar den klor själv. Du kanske måste "ställa" upp hur mycket den ska generera, det ska gå:
http://www.arcticspas.com/wp-content/uploads/2010/08/onzen-water-guide2010.pdf

Jag hade börjat om om jag va dig(alltså byta vatten och sen följa manualen ovan slaviskt ;))
Jag märker tydligt att när man har lite fest med vänner i badet (5-6 st) samtidigt så går det mer klor, badar bara familjen så går det mindre...alltså kanske du måste ställa upp den när det är högre "last"
När du väl får häng på det så kommer du tycka det är enkelt.

Edit:.
Hittade detta i ovan manual..Boost nåt du fick med? Jag gissar på att det är vanlig klorgranulat och då kan du nog chocka badet med ett par matskedar: Från manulen:
On Start-up, add one capful of “Boost” to establish a sanitizer
residual.
Use “Boost” to sanitize the water after heavy usage, or if the
Chlorine level is too low.
//Thomas
« Senast ändrad: januari 17, 2011, 20:53:08:08 av Nilking »

Utloggad Erica

SV: Dålig lukt och grumligt vatten
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2011, 17:19:42:42 »
Du har tydligen nyss startat det hela och beroende på vilket vatten du har så kan du ev. ha fått utfällningar som gjort vattnet grumligt. Jag vet att när vi fyllde vår pool med vårt brunnsvatten så blev det kraftigt grumligt så snart som vi satte till kemikalier (klor + saltsyra), beroende på att järn i vattnet fälldes ut. Men efter några dagar med filtret och kemikalieautomatiken igång så klarnade det och så där grumligt har det aldrig blivit sedan dess. Vissa vatten kan vara riktigt besvärliga. Vi har en bekant som fått köra hem vatten med tankbil till sin pool p.g.a. att hans ursprungliga vatten inte blev bra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag