CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ännu en "få rätt kemisk balans på vattnet" fråga  (läst 5222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jay

Ännu en "få rätt kemisk balans på vattnet" fråga
« skrivet: maj 12, 2009, 22:11:24:24 »
Tjena alla poolgurus,

Har nyligen blivit poolägare genom husköp. Dessvärre vet jag inget om att hålla rätt på vattenbalansen. Har försökt läsa in mig på hur man ska göra men har inte blivit mycket klokare. Jag kör med teststickor och enligt denna så har jag (om färgen är rätt avläst) för högt PH~8,4 Chlor~>1 och Alk~120 ca.

Poolen är 40 kubik och vattnet vägrar bli klart. Jag har hällt i 4L 30% saltsyra för att få ner PH, klorpuck i bräddavloppet för att få upp värdet och kört med flock också för att se om vattnet blir klarare. Lite bättre har det blivit efter vintern men det är fortfarande inte klart. Jag vet om att jag inte gör något rätt men vetefan hur jag ska komma tillrätta med det hela. Jag uppskattar alla råd. Så här svårt att hålla efter en pool ska det ändå inte vara?

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Ännu en "få rätt kemisk balans på vattnet" fråga
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2009, 22:24:54:54 »
hej jay
har du klorchockat när du startade i år?

Dina värden verkar ju inte helt fel bara lågt PH.bör vara 7,4-7,6 för att kloret skall kunna arbeta
Om du går in på Folkpool:s hemsida under support så finns det en beräkningsgenerator som du kan använda dig av
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Ännu en "få rätt kemisk balans på vattnet" fråga
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2009, 00:39:26:26 »
Tjena alla poolgurus,
Har nyligen blivit poolägare genom husköp. Dessvärre vet jag inget om att hålla rätt på vattenbalansen....
...Så här svårt att hålla efter en pool ska det ändå inte vara?
Grattis till pool-bonus vid husköpet!  O0
Vattenbalans innan man hittat rätt i kunskaps- och erfarenhetsdjungeln kan ibland vara svårt är min erfarenhet - mycket lär man den "hårda" vägen...
pH-värdet är som nämnt A och O - därefter skulle jag satsat på att ta väck veckoklorspucken i skimmern (har annan kemisk långtidsammansättning jmft. klorchock) och istället kört en rejäl klorchock - har själv nyligen varit igenom ett algelände och inte minst i slutet av det rejält oklart vatten, http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3668.msg30840#msg30840   :P :'(

Jag har ca. 47 kubik och blandande upp 700 gr. shockchlor per gång i olika omgångar (totalt fick jag under hela klarningsprocessen göra detta 5 ggr.) och mätte därefter kontinuerligt klorvärdet - var det inte klart vatten när kloret gick ner under 1-1,5 chockade jag igen - det i sin tur gav till slut kanonvatten men det där lilla sista fick jag förts i slutet och när jag tillsatt Saniklars "SunFlock Magic Rolls"  O0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4100.msg30793#msg30793
Kan vara värt ett försök - Lycka till!

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Jay

SV: Ännu en "få rätt kemisk balans på vattnet" fråga
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2009, 08:51:56:56 »
Tack för svaren. Jag har klorchockat en gång. Jag trodde det var tillräckligt. Jag ska köra klorchock igen och se om det hjälper. Höjer man dock inte PH-värdet genom att klorchocka? Vill minnas att jag läste något om att om PH är för högt så gör kloret ingen nytta?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag