CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Irriterade ögon och Baquacil  (läst 2369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Irriterade ögon och Baquacil
« skrivet: juni 25, 2007, 20:37:01:01 »
Jag har kört min pool i snart tre veckor med Baquacil och är kanonnöjd. Vattnet är kristallklart och alla värden är bra. Jag har mätt med Miamipools tabletter och pH och alkanitet med digital aqua check. Jag har ett litet problem dock - jag blir irriterad i ögonen. Simmar visserligen en del under vattnet med öppna ögon, men blir irriterad på rätt så kort tid. Ungarna säger att vattnet är beskt, även om jag inte märkt det.

Jag överdoserade Baquasil vid uppstart av misstag. Kan detta vara problemet? Baquacilvärdet ser bra ut, men det är ju inte digitalt mätt.

Tips någon?
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Irriterade ögon och Baquacil
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2007, 22:23:34:34 »
Gör det lätt för mig och saxar från handboken:
------------------
Eye Irritation
BAQUACIL Sanitizer and Algistat is much less likely to cause irritation than chlorinating chemicals.  But eye irritation, like an allergy, is a very personal thing.  If you get complaints from several swimmers, you should check the BAQUACIL Sanitizer and Algistat level and have your Authorized BAQUACIL Dealer do a complete water analysis.  If the water is in balance, but the BAQUACIL Sanitizer and Algistat level exceeds 50 ppm, you should reduce that level.  To do this, partially empty your pool, then refill it with fresh source water.
Taste
Too much BAQUACIL Sanitizer and Algistat will make swimming pool water taste dry and bitter.  Too much BAQUACIL Algicide will give an almond-like taste and smell.  If either of these tastes should occur, you'll have to reduce the chemical's level.  To do this, partially empty your pool; then refill it with fresh source water.
-------------------
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Irriterade ögon och Baquacil
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2007, 01:42:27:27 »
Jag tror nog att alla blir röda i ögonen om de vistas mycket under vatten med ögonen öppna, oavsett reningsprodukter.

Prova åk ut till vilken badsjö som helst och dyk i samma omfattning som i poolen skall du se... och där finns varken klor eller Baqua  ???

Tror det där är mest säljsnack faktiskt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag