CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av klorgenerator  (läst 6753 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

Placering av klorgenerator
« skrivet: april 24, 2007, 12:16:36:36 »
har nu fått min Zodiac från Australien och allt fungerade bra. Tog exakt en vecka från beställning till uthämtning på posten där jag fick betala moms på alltihopa. Summa summarium drygt 7 tusen för en Zodiac LM3-15.

Frågan är nu var ni andra satt era generatorer.  Bäst för mig vore att sätta den efter pump o sandfilter men innan trevägsventil till solfångaren. I instruktionen står dock att den ska placeras sist i systemet. Kollade med poolaren 8) jag köpt grejorna av där jag med en ritning förklarade hur mitt system ser ut. Han svarade att det var helt okej att placera den där jag föreslog men är ändå osäker om detta är rätt med tanke på att det lär bildas gas som inte får stängas in i något system. Hur har ni andra gjort? har förtydligat mig i nytt mail men inte fått svar än o vill sätta igång NUUUUUU  <antman>
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Placering av klorgenerator
« Svar #1 skrivet: april 24, 2007, 15:24:45:45 »
Hej,

Vi satta vår efter pump innan trevägsventilen.

http://hem.passagen.se/famrock/pool/pool18.JPG

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Stroker

SV: Placering av klorgenerator
« Svar #2 skrivet: april 24, 2007, 17:32:37:37 »
På bilden ser de ut som du satt den efter trevägsventilen förutsatt att trevägsventilen sitter i samma rum som pump o sandfilter????

edit tittade på din hemsida o visst sitter den efter trevägsventilen........ Inte bra detta. har fortfarande inte fått svar från AU..o ja som vill limma kopplingar NU  <antman>
« Senast ändrad: april 24, 2007, 17:36:55:55 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Placering av klorgenerator
« Svar #3 skrivet: april 24, 2007, 17:57:26:26 »
Vad skulle kunna gå fel? bara den sitter efter sandfiltret så du har rent vatten igenom, klor som klor oavsett före eller efter 3-vägsventilen!
Limma på du! (skulle i.a.f jag gjort)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Stroker

SV: Placering av klorgenerator
« Svar #4 skrivet: april 24, 2007, 20:46:29:29 »
De som gjorde mig lite skum var dessa rader:
 INSTALL THE CELL (d) Cell MUST be downstream of the heater and filter- It MUST be the last piece of equipment in the pipe line. (e) The position of the cell, relative to other equipment should be so that gases generated under normal operation should not accumulate in any receptacles or pipework. Thus, the cell should be positioned in-line AFTER all receptacles where gases in excess of 2 liters (0,5 gal) may accumulate under normal operation. E.g. filter tanks, header tanks, solar system, by-pass pipe loops, heaters, etc.

Nu har jag fortfarande inte fått svar och all limning e klar så starten av hela middevippen blir imorgon bitti :) Ska bli skönt.. fast tror ändå att den skulle sitta sist i systemet  <dontkn>

Anders
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Janne

SV: Placering av klorgenerator
« Svar #5 skrivet: april 24, 2007, 20:55:04:04 »
Ops sorry,  :D

Du har rätt den sitter efter trevägsventilen.
Har inte själv installerat den utan det är en poolfirma.
Dessutom bor jag inte kvar där.

Men som RLA skriver "bara den sitter efter sandfiltret så du har rent vatten igenom".

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Placering av klorgenerator
« Svar #6 skrivet: april 24, 2007, 22:34:02:02 »
Jag skulle ha limmat...och det skulle blivit fel :'(
Det står i texten att den ska vara sist i kedjan för att inga gasfickor skall kunna bildas, alltså efter solfångare, filter, vxl osv.

Sätt den absolut sist i kedjan, bara rör/slang ut till poolen!

Sorry, fort och fel om nå't man inte begriper >ohno>
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Stroker

SV: Placering av klorgenerator
« Svar #7 skrivet: april 24, 2007, 23:03:50:50 »
Så läste jag oxå men vad ÄR gasfickor -eller hur man nu ska översätta de -för något :?? Fattar inte just de och när sen Australien säger att de blir bra att sätta den där jag enklast kunde sätta den  (hade gjort en ritning) så undrar man ju...Bilden (tagen med mobilen) visar hur jobbigt de blir att sätta den sist :(
« Senast ändrad: april 24, 2007, 23:11:53:53 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Placering av klorgenerator
« Svar #8 skrivet: april 24, 2007, 23:59:14:14 »
I min värld så är texten tydlig: sätt den sist! även om det är jobbigt!
Är det klorgas kanske man ska göra som dom skriver? för säkerhets skull!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Stroker

SV: Placering av klorgenerator
« Svar #9 skrivet: april 25, 2007, 08:35:43:43 »
 <antman> fick två tydliga svar idag från Mark. OM man har har ett uppvärmningssystem med gas eller elektricitet MÅSTE den sitta efter men inte annars- Min placering är alltså inte bara okej utan helt perfekt i just mitt fall. :D glad ja blev- Hade ju inte satt den där om han inte uttrycklingen i mitt första mail med ritning sagt att det var helt okej trots det som stod i instruktionen. Idag sparkar vi igång  <antman> med andra ord.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag