VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix XHP 100 - EE3?  (läst 6190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeppej

Brilix XHP 100 - EE3?
« skrivet: juni 11, 2017, 20:37:56:56 »
Hej alla poolintresserade!

Håller precis på med slutfasen av vårt poolbygge och har haft mycket nytta av all kunskap på detta forum!

Har dock stött på patrull precis när jag trodde att det mesta var klart... Skulle sätta igång värmen (Brilix 100) efter ha kopplat allt färdigt och då får jag EE3 på displayen efter ett tag. Jag har kollat bruksanvisningen och alla tips på forumet ochförstår att det har med lågt flöde att göra. Men, jag fattar inte hur det kan vara lågt flöde...

Poolen är på ca 35m3 och till det har jag en 1 fas Kripsol-pump på 0,75hk och ett Cantabric 500 sandfilter. Efter filtret kommer bypass som står helt öppen på in/ut till värmepumpen och bypass helt stängd, värmepump och sedan en saltklorinator (Zodiak Tri 10, med flödesmätare som inte larmar för lågt flöde).

Någon som har något bra tips eller vet hur man kan mäta vattenflödet på ett enkelt sätt?

Poolgiganten

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2017, 22:32:42:42 »
Kan vara fel på flödesgivaren om du är säker på att du reglerat vattnet efter konstens alla regler.
Om du stänger flödet helt till värmepumpen och sedan lossar övre anslutningen så ser du en vipparm sticka ner.
Dra den mot öppningen för att simulera vattenflödet, då ska ee3 försvinna och du hör fläkten starta och då låste du släppa vipparmen.

Alternativt har du förväxlat in och utlopp på värmepumpen.

Utloggad jeppej

SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2017, 22:36:24:24 »
Tack, ska genast gå ut och prova det!

Vatten in i värmaren kommer via undre röret och ut i det övre, det borde vara rätt?!

Utloggad nyburjare

SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2017, 22:38:24:24 »
På den bilden är ju bypassen helt öppen och till o från värmen helt stängda ! om jag inte är helt blind?

Utloggad jeppej

SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2017, 22:46:28:28 »
Det stämmer, gammal bild där pumpen inte är inkopplad!

Provade precis att dra armen (en svart plaststicka) mot mig, men det hände tyvärr inget. Får prata med Rubinpool imorgon.

Utloggad nyburjare

SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2017, 22:53:30:30 »
OK, men klart att inget annorlunda skulle hända för att du drar i vippen , det blir ju samma sak du gör då som vattnet gör när du startar flödet !!
Du måste kortsluta anslutningarna på vippen och på så sätt koppla förbi den och tala om för styrkortet att det finns ett flöde, först då försvinner EE3. När dessa givare går sönder är det så gott som alltid att den verkar fungera mekaniskt men inne i den täta "kroppen" så fungerar inte tillslag och bryt

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2017, 23:13:37:37 »
Är det fel på cirkpumpen så den ger för lite flöde så visar det sig om man drar i vipparmen.
Sen är det fler än 1 som har förväxlat in och utlopp ;-)

Nu tror jag denna är helt ny och jag har aldrig råkat ut för att givaren varit defekt från fabrik men någon gång ska självklart vara den första.

Jag skulle kolla med Återförsäljaren innan man kortsluter något så man inte förverkar garantin.

Utloggad nyburjare

SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2017, 23:43:42:42 »
Det behöver det inte alls göra , när du drar i vipparmen sluter du mikrobrytaren som är inkapslad i vippens hus, dvs exakt samma som vattnet gör med vippen , om den inte kärvar vill säga , då håller jag med att man kan göra så.
Att pumpen skulle ge för lite flöde märker man tydligt under locket , det kan man inte missa om felet skulle vara på pumpen och pumpen är väl då också helt ny , varför ditt resonemang skulle gälla på denna med.
Dock har jag för många erfarenheter av att helt nya produkter också kan vara trasiga.
Håller även med på att man måste kolla så man har rätt inlopp/utlopp MEN om detta var felet då skulle vippen vara hel och då skulle han släckt EE när han drog i vippen :)

Visst om man känner sig osäker med elektronik så skall man inte bygla ( kortsluta låter drastigt det är inte det man gör)
Vill man inte bygla, stäng av all ström , koppla en Ohm-mätare på båda anslutningarna på vippen o se så den sluter när man simulerar vatten och bryter när man släpper , jag tror felet är där !
Kanske till o med hänger an kabelsko lös , kanske är inte vippen ens inkopplad .

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2017, 00:47:57:57 »
Håller inte på med cirkpumpar så har noll koll på hur ofta dom är felaktiga från fabrik.
Det enda jag vet är att jag aldrig haft en defekt vipparm som strulat från start hos kund vid uppstart.
Både cirkpumpen och värmepumpen är troligen testade på fabrik innan leverans och få saker "går sönder" under transport.
Tror därför att antingen är något felkopplat eller så har en av dom 2 anslutningarna på kretskortet lossnat på kortet om någon satt dåligt under den skumpa resan från fabrik till slutkund som var ditt ena scenario och det kanske räknas som "trasig" i och för sig.



Utloggad nyburjare

SV: Brilix XHP 100 - EE3?
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2017, 08:26:14:14 »
Ja hänger kabelskon i luften kan det nog klassas som fel  :)

Uppenbarligen är något fel på den trots att den är ny, går vattnet in o ut rätt och det är flöde i pumpen skall den INTE vissa EE3.
Sen må det vara flödesgivaren, kretskortet, lösa kablar eller vad som helst, men fel är det på en ny produkt .

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag