CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med sjunkande PH i spa  (läst 5601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doppsko

Problem med sjunkande PH i spa
« skrivet: februari 10, 2017, 18:57:43:43 »
Har haft spabad sen flera år och aldrig haft några större problem med vattenkvaliteten. Brukar normalt köra klor och aktivt syre i pulver. När jag nu senast köpte kemi till spabadet så föll valet på Delphin Spa Klor taps 20g som jag kör i en dispenser i badet. Problemet är att PH sjunker konstant. Misstänkte att nått blivit skumt med vatten så bytte till nytt vatten för ett par veckor sen och har sedan dess endast tillsatt klor. Idag har jag ett ph värde på 4 (!). Mätt både med Aquacheck och Voltcraft PHT-02 ATC  PH mätare. Voltcraftmätaren mäter PH 7 när jag testar på kranvatten och PH 4 när jag kontrollerar mot kallibreringsvätskorna. PH verkar alltså verkligen ligga på 4 i badet. Hur är det möjligt.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Poolgiganten

Fredrik154

  • Gäst
Fredrik154
SV: Problem med sjunkande PH i spa
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2017, 15:44:23:23 »
Vad jag vet så är all långsamupplösande klor ph sänkande, använder själv Tab twenty från spacare och jag får höja phvärdet ca var 7-10 dag.

Utloggad Erica

SV: Problem med sjunkande PH i spa
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2017, 23:42:14:14 »
pH=4 är ju så lågt att du inte bör bada i vattnet. Kloret kan bli starkt irriterande för ögon och hud vid sådana värden. Dessutom får du korrosionsrisk på metalldelar i systemet, om det finns sådana. Klor av olika typ kan påverka pH, t.ex. ger flytande klor (natriumhypoklorit) en pH-höjning som man måste kompensera. Men jag tycker din pH-sänkning låter lite väl våldsam om du nu doserat dina klortabletter korrekt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med sjunkande PH i spa
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2017, 07:22:38:38 »
Se till att ha alkaliniteten på rätt värden så blir ph stabilare, men visst, vissa klorer sänker ph, även jag som kör med bayrol spaklor måste höja ph med jämna mellanrum, kanske 1 gång i månaden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag