CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad  (läst 15436 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roggap

Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« skrivet: november 30, 2015, 12:28:38:38 »
Hej,

Den 19/11 startade jag upp mitt  spa bad efter vattenbyte. Jag har fyllt en dispenser med 6st Brom tabletter från Delphin. Problemet jag har är att efter 11 dagar så har jag fortfarande väldigt låga brom nivåer, detta trots att dispensern har stått fullt öppen. Badet är på ca 1700 liter och jag har förstått att det är lite trögt i början med brom produktion och brom bank. Nu har snart mina 6 tabletter tagit slut alltså dags för på fyllning. Är detta normalt?

Pendlar mellan 1-3 i brom värde, PH hyfsat stabilt, Alka svårt att mäta med min aqua check.
Kan det vara så att aqua check mätaren är helt kass? (jag har med omräkning på 2,2)
Verkar få stabilare värden med vanliga stickor.
OBS får inga högre bromvärden med stickan mot aquachecken

Jag har kollat värden dagligen samt kört med en omgång oxiboost, samt spachock support.

/Rogga
spabad Viskan Ekerö

Poolgiganten

Utloggad roggap

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #1 skrivet: december 06, 2015, 10:12:44:44 »
ingen som har någon idé?

Brom nivån är fortfarande ganska låga runt 2 ppm.

Dispensern/flotören  fortfarande fullt öppen.

spabad Viskan Ekerö

Utloggad liamab

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #2 skrivet: december 06, 2015, 10:18:52:52 »
ingen som har någon idé?

Brom nivån är fortfarande ganska låga runt 2 ppm.

Dispensern/flotören  fortfarande fullt öppen.

Du fråga kanske men har du vattenfyllt flotören ?
Samt vilket värde vill du uppnå ?
Jag ligger på ca 3-4 i vårt bad...
Är du säker på mätaren visar rätt för aquacheck är ju inte spec bra. jag hade en sådan men fick pengarna tillbaka för den.

Utloggad falmarkspeter

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #3 skrivet: december 06, 2015, 10:27:34:34 »
Jag köpte en Aquacheck när mitt bad var nytt, juli 2014.
Var väl inte så där överdrivet imponerad av den , då mätvärdena hoppade och for som de ville. Så det blev "tack för lånet" och pengarna tillbaka.

Första gången jag gick över till brom, så använde jag också 20g tabletter i en dispenser. Det tog ganska lång tid att få upp nivån.

Sen köpte jag ett bromingranulat som var rätt dyrt men jag använder det bara vid vattenbyte/uppstart eller om bromet av någon anledning sjunkit till låg nivå då jag snabbt vill höja bromnivån. Så det går inte åt så mycket...

För kontinuerlig tillsats av brom använder jag en dispenser som rymmer 6 st 20g tabletter.


Utloggad roggap

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #4 skrivet: december 06, 2015, 10:49:25:25 »
Tack för svaren :)

Jag har vattenfyllt flotören, samt kört med aktivtsyre,oxibooster och spachock. (för att stötta vattnet innan bromet har komit igång)
Kemet jag använder är delphine.

Vill upp i minst 3ppm, vilket jag inte har mätt upp sen uppstarten.

Har snart förbrukat 12st brom tabletter sen den 19/11. Tycker att jag borde ha ganska höga brom nivåer.
Aqua check verkar inte vara en mätare som man ska betala för, mäter lite som den vill.
Avråder klart köp av Aqua check.
Jag får stabilare värden med vanliga test stickor.

Man kanske ska investera i en Lammote eller exact idip.




spabad Viskan Ekerö

Utloggad roggap

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #5 skrivet: december 13, 2015, 12:02:25:25 »
Nu är bromnivån på nära noll igen.
Vad gör man?

Har badat några gånger och chockat efter bad med ativt syre samt oxiboost på vecka basis

 >:(

Rogga
spabad Viskan Ekerö

Utloggad Kenneth

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #6 skrivet: december 15, 2015, 12:56:36:36 »
Jag tror i själva verket att du överdoserat och inte underdoserat brom.
Jag har samma spa som du, Viskan Ekerö på 1715 liter, och gör av med mindre än en Bromtablett (20 mg) per vecka i och har ändå nivåer över 3 ppm (alltså i underhålls-bromering, inte inräknat chock efter bad). Min flottör/dispenser står på läge 1 (minsta utflöde) och ändå räcker det. Jag gissar att det helt enkelt rör sig om mätfel.

Här är mina förutsättningar:
Jag har tidigare använt klor och har sedan förra vattenbytet gått över på brom och är hittills mycket nöjd. Den stora fördelen med brom är att den är luktfri, man slipper höga Cya värden (vilket kräver vattenbyten oftare) samt att den är stabil över ett större ph-område (dvs fungerar även om inte alla andra värden är optimala).

Jag använder bromtabletter från Folkpool med 20 mg i varje tablett. Efter bad använder jag också brom granulat 1 tsk/person. Ibland Delphin Oxi Booster - som egentligen är en blandning av 10% syre och 40% klor - [sic!]. Jag använder en blå fritt flytande flottör/dispenser som är T-formad om man ser flottören från sidan (tror det är den vanligaste modellen). Röret är alltså cylinderformat och toppen ser ut som en rund hockey-puck (fast större). Det är alltså inte den konformade flottören som jag har. Den ligger alltid i utom när jag badar eller chockar badet. Jag har flera mätinstrument. Tre digitala och två manuella strips/stickor (Aquacheck och Lamotte). Jag tänkte att jag skulle skriva en recension på mina erfarenheter (får bli en separat tråd).

Edit mars 2017 (nu är tråden jag jag förutspådde i december 2015 klar):
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13002.0

Texten nedan är skriven dec 2015 (och länken ovan är alltså mer relevant då den baseras på längre erfarenhet och fler mätmetoder).

Tidigare körde jag mest med AquaCheck TrueTest digitala mätinstrument (den blå som bara mäter fritt klor) men har nu skippat den helt då jag inte kan lita på resultaten när det gäller PH och Alkalinitet heller. Fritt klor är också ointressant när det gäller brom. För mig är det viktigast att ha rätt ph (7,0-7,6) och en bromnivå på ca 3-5 ppm (hellre 3 än 5). Alkaliniteten har jag ofta lägre än de rekommenderade värdena för att slippa få stigande ph. Jag har också både Scuba II och Lamotte ColorQ7 två liknande digitala mätinstrument som båda använder tabletter som ska krossas i vatten och färgen mäts digitalt. De ger liknande resultat men jag föredrar helt klart LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7. ColorQ7 är visserligen dyrare och omständigare att använda än digitala AquaCheck TrueTest (eller stickor) men ger ett resultat som jag litar mer på än AquaCheck TrueTest. Scuba II är också digital och baseras på tabletter men har (enligt mig) några nackdelar jämfört med ColorQ7. ScubaII tar längre tid att använda, svårare att krossa tabletterna, äter batterier och mäter färre saker. Scuba II mäter inte hårdhet eller Brom men Brom går att räkna ut ändå genom att mäta Totalt Klor och multiplicera med 2,25. ColorQ7 är dyrare i inköp (men billigare i drift) snabbare och enklare att använda men har nackdelen att det är trixigare att göra ren provrören (tips använd en bit trasa på pinnen man krossar tabletterna med). Jag har läst massor med recensioner och användarerfarenheter av dessa instrument och det verkar dock som att den bästa metoden verkar ändå vara att inte alls använda digitala test utan att istället använda dropptest (men rätt sort) typ Taylor Kit (Taylor K-2006) eller Taylor K-2106 eller Trouble Free Testkit TF100. Dessa verkar vara förstahandsval i USA men säljs inte någonstans i Sverige (i alla fall inte vad jag kan se). Dessa test är enligt både billigare och påstås vara mer pålitliga än de digitala enligt tex www.troublefreepool.com (som verkar kunna sina saker). Men jag har som sagt var inte testat dessa produkter och kan inte avgöra hur det ligger till med den saken. Däremot har jag erfarenhet av många andra produkter och har även tre digitala instrument (vilket egentligen är två för många). I ditt fall tror jag att du överdoserar pga felaktig mätning. Jag klarar alltså att underållsbromera mitt spa på 16 mg klor per vecka (mindre än 1 tablett) och ändå ligga över 3 ppm. Det är klar mindre än vad rekommendationen på burken säger. Men både Scuba II och ColorQ7 visar att värdarna är över 3 ppm. Båda mätarna (ColorQ7 och Scuba II) kan ju teoretiskt visa fel (medan burken har rätt) men jag har inte fått grumligt vatten någon gång (tvärt om mycket klart vatten) sedan jag köpte ColorQ7 och gick över till brom. Både Scuba II och ColorQ7 visar förändringar i bromhalten om om jag bara tillför något gram (medan AquatcheckTT och stickorna visar noll). Något du ska tänka på dock är att låta det gå två minuter efter att du krossat tabletterna och ska mäta brom (eller klor). Det står inte i manualen till ColorQ7 men det står i manualen till Scuba II. Jag upptäckte att totalt brom och totalt klor ökar för varje minut medan övriga värden är lika oavsett om man mäter efter 10 sekunder eller efter 10 minuter. Samma fenomen finns på Scuba II (värdena på brom/klor ökar för varje minut medan övriga värden ligger still). Jag har skrivit till Lamotte om detta och först ville de avfärda mina resultat men sen kröp de till korset och skrev att de skulle ändra sina instruktioner. Att vänta 2 minuter för brom/klor ger också ett resultat i paritet med Scuba II (Scuba rekommenderar att vänta 2 min). Scuba II ger något högre värde på brom än vad ColorQ7 ger men liknande på ph medan Scuba II inte alls är att lita på när det gäller Alkalinitet. Klor och brom är liknande molekyler och de mäts med samma tabletter/metod. Mätaren vet alltså inte om det är klor eller brom som mäts. För att få bromvärdet så multipliceras alltså värdet av total klor med 2,25 (vilket ColorQ7 gör automatiskt och som man får göra manuellt på Scuba II). Tänk på att vänta minst 3 dagar efter du chockat med aktivt syre innan du mäter brom/klor (annars får du fel värden).
« Senast ändrad: mars 19, 2017, 18:30:53:53 av Kenneth »

Utloggad roggap

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #7 skrivet: december 16, 2015, 12:56:56:56 »
Tack för era svar :)

Tror att Kenneth är på rätt spår med mätutrustningen.
Nu är den stora frågan bara vad man ska köpa Lammot eller Idip?
Jag söker den som är lättast att hantera, är inte så känslig för priset på reagens strips eller tabletter. Vill ha en bra och pålitlig mätare.

Någon som har erfarenhet av Exact Idip?


spabad Viskan Ekerö

Utloggad Kenneth

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #8 skrivet: december 16, 2015, 14:16:48:48 »
Hej,

Det bästa hade ju varit riktiga oberoende tester där man jämför konsumentprodukter mot referensutrustning i labbmiljö. Varför det inte finns är för mig en gåta när det finns tusentals tester på strykjärn, osthyvlar, vinterdäck och köttermometrar. Användartester är ju bättre än ingenting men är inte att jämföra med oberoende tester där flera produkter testas samtidigt under systematiska former.
 
Jag har läst på många sidor och hittar nästan inga användartester på Exact iDip. Det finns en person som skriver om det på detta forum (och han verkar nöjd). Men på Amazon finns bara två recensioner och en är nöjd och en är missnöjd. Personligen tycker jag att det är för få recensioner för att bilda sig en uppfattning.

http://www.amazon.com/Exact-486101-eXact-iDip-Photometer/dp/B00M1ES2MQ

Scuba II verkar vara marknadsledare i Sverige och är en nyare produkt än ColorQ7. Men din fråga gällde ju inte Scuba II så vill du läsa mer om Lamotte ColorQ7 så finns det hundratals användarrecensioner på Amazon (ta den amerikanska sidan, där finns fler än den brittiska sidan).   

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_1_5?url=search-alias%3Dlawngarden&field-keywords=colorq+pro+7&sprefix=color%2Clawngarden%2C242

De flesta är dock på droppvarianten av ColorQ7. I USA heter produkten Lamotte 2056 (dropp) och 2057 (tablett). Droppvarianten är liknande men finns inte att beställa i Sverige, endast den med tabletter och tyvärr bara av en leverantör (vad jag kan hitta). Scuba II finns hos mängder av återförsäljare i Sverige.

www.troublefreepool.com finns många trådar och de verkar mer kunniga än recensenterna på Amazon. Slutsatserna på troublefreepool är att de ändå inte rekommenderar digitala dropptest utan vanliga dropptest (som man läser av med ögonen) av typen Taylor och TF. produkter som tyvärr inte finns att beställa i Sverige alls.

http://www.troublefreepool.com/threads/95942-LaMotte-2056-ColorQ-Pro-7-Digital-Pool-Water-Test-Kit

http://www.troublefreepool.com/threads/63563-Colorq-pro-7-debate-and-results

Det är konstigt att inte några driftiga pool och spa-återförsäljare läser dessa forum och importerar dessa produkter för att sälja på den svenska marknaden. De är ju mycket billigare än digitala och mer pålitliga - så vad är problemet? Kanske finns de på svenska marknaden fast under ett annat namn men jag tror tyvärr inte så är fallet.
« Senast ändrad: december 16, 2015, 14:35:04:04 av Kenneth »

Utloggad roggap

SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« Svar #9 skrivet: december 16, 2015, 17:16:54:54 »
Det går att beställa Lammote med droppar från samma leverantör (Poolcare),
det tar dock lite längre tid då dom ej har den i lager.

Fördelern är väl att man slipper krossa tabletterna, nackdelen kan vara  sämre nogranhet.

Har sett några promotion/tetser klipp på youtube om Exact idip. Den verkar vara lättanvänd
så man får väl singla slant :)
spabad Viskan Ekerö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag