VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad som stängs av vintertid  (läst 12899 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yamahaskadeva

Spabad som stängs av vintertid
« skrivet: juli 05, 2012, 21:44:14:14 »
Hej!

Är i spa-tankar men vill ha ett spa som är lätt av stänga av och tömma på ett säkert sätt vintertid.
Någon som vet några bra modeller?

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Spabad som stängs av vintertid
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2012, 23:06:42:42 »
Varför vill du stänga av vintertid? Vintern är ju den tid på året det är som mest underbart att bada spa. +38grader i spat och -15 grader ute. Helt magiskt.  :)

Utloggad yamahaskadeva

SV: Spabad som stängs av vintertid
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2012, 11:46:31:31 »
Bor långt norrut varvid hela januari iregel är under -30 så då blir det lite bad tror jag, åtminstone för mig.
Därav vill jag ha ett bad som man kan "stänga av" under dem kallaste vintermånaderna för att kunna börja använda i mitten av april igen.
Vissa bad har jag läst att man måste vända upp och ner om man ska tömma för vintern vilket låter jobbigt i längden...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad som stängs av vintertid
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2012, 12:36:27:27 »
Tror nog du får svårt att hitta någon återförsäljare som garanterar att det bara är att öppna avtappningen så töms badet.
Att lämna garanti på badet utan att återförsäljaren själv får säkerställa sig om att det är tömt på rätt sätt tror jag alltså är svårt.
Men jag vet att min granne som jobbar på Norrlands SPA i Piteå brukar åka ut på den typen av uppdrag, kanske kan du kolla med dem om de har några bad som de tycker funkar bra.
Kanske bor du t.o.m så till att de för en rimlig peng kan komma till dig och tömma/vintra spabadet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad yamahaskadeva

SV: Spabad som stängs av vintertid
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2012, 11:30:04:04 »
Tack för svaret, misstänker att det stämmer bra.
Bor tyvärr 20 mil norr om Piteå.
Slutar nog med att man bygger ett "spabad" själv av en badtunna i plast så får man tänka på "tömningsbiten" vid bygget.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad som stängs av vintertid
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2012, 12:48:31:31 »
Grannen brukar vara ändå upp till Kiruna för att serva/reparera/underhålla spabad, så de skulle säkert kunna lägga in dig på en planerad resa uppåt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Matt_S

SV: Spabad som stängs av vintertid
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2012, 13:04:53:53 »
Varför börja tappa ett bad på vatten mitt i vintern? För att spara pengar? Driftskostnad på tre månader om badet inte används kanske uppgår till 1000-1500 kr...

magnil

  • Gäst
magnil
SV: Spabad som stängs av vintertid
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2012, 17:21:11:11 »
Cal Spa har Stor-Dry - automatic winterization. Behov av att tömma det på vintern finns definitivt för mig då jag tänkt ha det vid sommarstugan där jag aldrig är på vintern.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag