VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: vad göra när man ska åka bort  (läst 4620 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StaLin

vad göra när man ska åka bort
« skrivet: juli 16, 2011, 22:34:09:09 »
Lite svårt att välja ställe att posta på, men eftersom jag har en nedgrävd pool ställer jag frågan här:

Vi ska åka bort i tre veckor. Vad gör jag med poolen under tiden? Jag kan ju ändå inte portionera ut klor och kollar PH/klor under tiden. Nu ligger PH bra och jag hällde i lite extra chockklor nu ikväll. Ska jag stänga av pumpen?

Förra året lät jag den gå och bad en granne gå in och lägga i en veckopuck efter någon vecka. Men eftersom jag inte kunde kolla PH-värdet blev ändå hela poolen grön efter ett tag.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: vad göra när man ska åka bort
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2011, 23:35:39:39 »
Blev den grön trots att grannen lagt i en puck?
Har du klor i poolen o pumpen går så ska den inte bli grön.

Har du poolskydd på? Kanske han kan lägga i en per vecka istället. Har du timer till pumpen?

Stäng inte av pumpen, alger gillar stillastående vatten!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: vad göra när man ska åka bort
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2011, 00:28:15:15 »
Har du alkaniteten under kontroll så ska ju inte ph förändras allvarligt under tre veckor.

Be grannen om hjälp o slänga i en puck i plastpåse var 5e dag, förbered dom åt honom och kör pumpen antingen på timer eller dygnet runt.

På med solfolien o överdraget.

Utloggad StaLin

SV: vad göra när man ska åka bort
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2011, 07:29:47:47 »
Poolskyddet är på. Tack för svaren, jag gör ett nytt försök i år och låter den gå.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: vad göra när man ska åka bort
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2011, 19:06:47:47 »
Tjena StaLin! När vi var bort hade vi bara solfolien på och slängde i lite klor i skimmern innan vi drog, var iofs bort enbart tio dagar men pumpen gick på timer. Nu vet jag iofs att du redan är bortrest så du har nog redan löst detta :)

Skoj att träffa en man känner här på forumet!
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: vad göra när man ska åka bort
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2011, 16:22:14:14 »
Jag slängde i två veckopuckar med minimala hål i hörnen och fyllde upp till kanten när vi var borta nu i 3½ vecka. Kloret var t.o.m. aningen högt när vi kom hem igår. Båda puckarna var förbrukade och kvar i skimmern var två tomma plastpåsar.

Problemet var väl snarare vattennivån som var kritiskt låg och nära att pumpen skulle suga torrt... Zabra pooltak har varit på hela tiden och VP låg på 26 grader (mot 30 normalt).

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag