Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vågar man behålla Intex Ultra Frame Pool som börjat rosta sönder?  (läst 1268 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e3henri

Har en Inter Ultra Frame 549x132cm som klarat 3 säsonger nu.
Kör med saltvatten och det började rosta på stöttorna redan första säsongen, men ingen praktiskt betydelse.

Men nu när jag plockade in den för säsongen så hade en stång i ovankanten på poolen rostat sönder helt vid ändan och hålet där T-fästen sitter slets upp till änden.
Jag kommer behöva byta denna https://www.eurotoys.se/product/Horisontell_bar_foer_Ultra_Fram_Intex_reservdelar_12428A.asp?site=479&vn=101-012428A
Men frågan är nu om man vågar använda den ytterligare en säsong för vad händer om en stång eller stötta går av när man har den fylld? Inte bra med 26000 liter vatten på gräsmattan.
Någon som råkat ut för något liknande?
Att köpa alla ben och stöttor löst kommer ju gå på nästan 7000:- medans en komplett pool med ny sandfilterpump, stege och liner ligger på ca 10000:- Dyrt med reservdelar

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Vågar man behålla Intex Ultra Frame Pool som börjat rosta sönder?
« Svar #1 skrivet: september 26, 2020, 19:02:18:18 »
Låter som saltvatten är en extremt dyr lösning för den poole

Utloggad e3henri

SV: Vågar man behålla Intex Ultra Frame Pool som börjat rosta sönder?
« Svar #2 skrivet: september 27, 2020, 15:04:19:19 »
Nja vet jag inte visserligen. Ser ingen annan praktisk lösning än saltvatten. Skulle aldrig få för mig att köra med klor eller liknande.
Min pool har varit helt underhållsfri när det gäller poolkem. Bara att hälla i 75kg salt när säsongen börjar och sedan är det bara att dammsugen botten någon gång. Resten sköter sig självt.
Jag räknade inte med att min pool skulle hålla mer än 5 år sedan tänker jag jag nog köpa en likadan komplett igen.
Vatten+Salt=1000kr säsong
Avskrivning av poolen = 2000kr säsong.
Totalt 3000kr/säsong vilket jag tycker är extrem billigt.
Sedan har jag visserligen även en värmepump sedan förra året och den kommer väl också gå sönder förr eller senare (10000kr i inköp).
Tittar man slitage så är det alltså lite rost på stöttorna och en stolpe har rostat sönder igen. PÅ stegen börjar färgen släppa också så den kommer väl också hålla max 2 år. Sandfilterpumpen och linern är det inga som helst fel på.
Men planen är ändå att köra två säsonger till och sedan köpa nytt hela paketet och använda det som fortfarande fungerar som reservdelar eller sälja

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vågar man behålla Intex Ultra Frame Pool som börjat rosta sönder?
« Svar #3 skrivet: september 27, 2020, 21:38:39:39 »
Kan bara hålla med Plums.

Våra hav runt detta land har mer desinfektion i form av salt än vad du har. 2-3% salt är inte i närheten av desinfektion.
Konstigt att ha en salthalt som är avsedd för en klorinator men utan? Hur tänker säljarna här?


Roger
« Senast ändrad: september 27, 2020, 22:13:03:03 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vågar man behålla Intex Ultra Frame Pool som börjat rosta sönder?
« Svar #4 skrivet: september 27, 2020, 21:43:04:04 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag