CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp pumpen går åt fel håll!  (läst 8048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad uerisc

Hjälp pumpen går åt fel håll!
« skrivet: juli 02, 2019, 16:40:06:06 »
Jag har en Kripsol OK51 och jag gjorde ett test med en skruvmejsel och då snurrar mejseln medurs och enligt manualen så ska den gå moturs. Jag trodde bara att det var att vända på faserna men den snurrar ändå samma håll.

Då måste det väl vara felkopplat i pumpen? Jag bifogar bilder. Jag har enfas och idag går fasen till U1 och nollan till U2.




Poolgiganten

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2019, 17:35:47:47 »
Den bilden i instruktionen var ju fantastisk.
Det finns ingen pil på pumphuset eller elmotorn?

De flesta poolpumpar snurrar medsols sett bakifrån motorn

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2019, 17:47:43:43 »
1 fas är just som de låter. 1 fas med 220 v
Finns alltså inget som kan ändras eller kopplas fel.
Den kommer att snurra samma oavsett hur du kopplar dessa 2 trådar.skulle den motförmodan gå på fel hål då är den lindad fel.... väldigt otroligt

Man brukar dock kunna ändra riktningen genom att justera blecken o dosa, så tex att U1 går till V1 eller Z2 och då U2 till V1 eller Z2

« Senast ändrad: juli 02, 2019, 17:57:41:41 av nyburjare »

Utloggad uerisc

SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2019, 18:09:55:55 »
1 fas är just som de låter. 1 fas med 220 v
Finns alltså inget som kan ändras eller kopplas fel.
Den kommer att snurra samma oavsett hur du kopplar dessa 2 trådar.skulle den motförmodan gå på fel hål då är den lindad fel.... väldigt otroligt

Man brukar dock kunna ändra riktningen genom att justera blecken o dosa, så tex att U1 går till V1 eller Z2 och då U2 till V1 eller Z2

Ja precis. Enligt testet så snurrar min pump inte åt rätt håll. Men det känns osannolikt att den är lindad fel, kan det va så att den ska snurra åt det hållet om det är 3-fas?

Utloggad uerisc

SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2019, 18:11:57:57 »
Den bilden i instruktionen var ju fantastisk.
Det finns ingen pil på pumphuset eller elmotorn?

De flesta poolpumpar snurrar medsols sett bakifrån motorn

Blir det då samma rotationsriktning som instruktionen visar?

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2019, 18:31:16:16 »
Ja precis. Enligt testet så snurrar min pump inte åt rätt håll. Men det känns osannolikt att den är lindad fel, kan det va så att den ska snurra åt det hållet om det är 3-fas?
har man en 3 fas motor kan man välja rotation genom att växla 2 faser , men riktningen den skall gå kommer att vara densamma, det är därför man måste testa sig fram vid 3 fas , men inte vid 1 fas
Bilden visar ju en 3 fas inkoppling med y och d varianter

Utloggad uerisc

SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2019, 19:20:37:37 »
har man en 3 fas motor kan man välja rotation genom att växla 2 faser , men riktningen den skall gå kommer att vara densamma, det är därför man måste testa sig fram vid 3 fas , men inte vid 1 fas
Bilden visar ju en 3 fas inkoppling med y och d varianter

Okej! Så du tror att att den snurrar rätt håll nu även fast den inte snurrar som på bilden? Man blir så nojjig  :D

Utloggad Erica

SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2019, 19:30:05:05 »
Många (de flesta ?) pumpmotorer som är enfas är egentligen trefasmotorer som har konverterats till enfasdrift genom att man satt på en startkondensator. Har man kopplat den på fel sätt får man fel rotationsriktning - så visst kan felkoppling ge fel riktning även på en enfaspump. Men i så fall ligger felkopplingen på fabriksnivå, dvs hopkopplingen mellan motorlindningen och kondensatorn. Hur du ansluter de två matande ledarna (fas och nolla/neutral) saknar betydelse för rotationsriktningen.

Eftersom det finns ett schema som visar trefas på din motor kan man utgå från att du har just en konverterad trefasmotor som nu skall gå som enfas. Och har den då kopplats fel från fabriken, ja då går den åt fel håll. För att rätta till felet måste man se hur kondensatorn är inkopplad och sedan rätta till felet.

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2019, 19:33:45:45 »
Okej! Så du tror att att den snurrar rätt håll nu även fast den inte snurrar som på bilden? Man blir så nojjig  :D
Man ser en skruvmejsel med pilar moturs, jag är inte säker på att det betyder rotationen , man brukar inte vissa denna med en mejsel.
Är det inte en mutter eller annat på kåpan så den visar hur du lossar denna ?

Brukar vara en pil på motorhuset som visar rotation.

Om du startar den 2-3 sekunder med vatten i huset får du svaret annars, går den på rätt försvinner vattnen på 3 röda sekunder

Utloggad uerisc

SV: Hjälp pumpen går åt fel håll!
« Svar #9 skrivet: juli 02, 2019, 19:49:57:57 »
Man ser en skruvmejsel med pilar moturs, jag är inte säker på att det betyder rotationen , man brukar inte vissa denna med en mejsel.
Är det inte en mutter eller annat på kåpan så den visar hur du lossar denna ?

Brukar vara en pil på motorhuset som visar rotation.

Om du startar den 2-3 sekunder med vatten i huset får du svaret annars, går den på rätt försvinner vattnen på 3 röda sekunder

Förstår inte riktigt hur du menar med testet. Jag har ju faktiskt kört pumpen i mer än ett dygn och vattnet cirkulerar ju. Men det gör det väl oavsett riktning? Bara att om den snurrar fel håll som blir inte trycket lika bra?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag