CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ommålning av Pool  (läst 5304 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

Ommålning av Pool
« skrivet: juni 11, 2012, 08:38:32:32 »
Hej på er. Blästrade poolen 2008 betongren och målade den med Tikkurila temafloor 50 poolfärg. Tänkte måla hela poolen igen nu eftersom färgen lossnat på några få ställen. Nån som har erfarenhet att måla på igen på existerande epoxifärg?

Poolgiganten

Utloggad Mmannen

SV: Ommålning av Pool
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2012, 14:23:31:31 »
Det går utmärkt. Men du måste förmodligen rugga ytan lite, och se till att ytan är helt ren.
Kolla med Tikkurila Coatings AB som säljer Temafloor. De har garanterat koll på hur du ska gå tillväga.

Utloggad Chris74

SV: Ommålning av Pool
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2012, 01:01:43:43 »
Hej!

Jag är lite nyfiken på om du varit nöjd i övrigt med färgen?
Har den kritat något eller några andra problem?

Mvh. Chris74

Utloggad Viper

SV: Ommålning av Pool
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2012, 10:28:59:59 »
Funkade perfekt att måla på igen, den gamla färgen som jag målade med 2008 kritade lite på poolsargen ifall man satt på den, under vattnet kritar det inte något. mvh  Tomas

Utloggad linusberg

SV: Ommålning av Pool
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2012, 18:42:09:09 »
Lite info om temafloor 50, Var i kontakt med tukkarilla nu i veckan gällande lite färg frågor då jag upptäckte att temafloor 50 inte gick att köpa som basfärg längre. Tydligen så har dom slutat tillverkat temafloor 50 för brytning då dom har haft problem med kritning. Detta innebär att den bara går att uppbringa i vit! För övrigt har man passat på att prishöja sagda färg ganska kraftigt. Fick betala ca 400-700 kronor för 10litaren med härdare förra svängen jag målade med full industrirabatt, denna gång ville man ha typ 1500, detta kan förvisso kanske bero på återförsäljarens prissättning har inte kollat upp det  :o. Bör nämnas att temafloor 50 har funkat klockrent för mig med minimal kritning, pytteliten färgskiftning i vattenlinjen, men jag har då bara kört baquacil och inget klor som säkert är elakare med färgen. Så nu står jag inför dilemmat om jag ska busbryta eller tänka om gällande temafloor. Innan du målar så ring till tukkarillas kundtjänst så kopplar dom dig till en mycket trevlig hjälpsam och trevlig herre, kommer inte ihåg namnet, som jobbar med just framtagning/utveckling av deras poolfärger som nog kan svara på allt och lite till gällande dessa färger. Jag försökte utröna om att använda rm 40 istället som jag har använt förr och har trevligare prislapp funkade, svaret jag fick var dock väldigt nekande "absolut inget som vi kan rekomendera etc", så man får se.

Det är inget problem som jag har märkt av att måla på redan målade ytor, har säkert 3 lager temafloor och ett lager temacoat rm 40 på min pool och jag har inte märkt något större släpp, lite släpp där poolstegen lutar emot sidan bara.  Jag ruggade inget, utan blåste av med högtryck och smällde på ett lager till, men jag hade planerat att slipa av lite nu när jag renoverar denna gång, märkte av lite släpp när jag blåste på sidorna med en högtryckstvätt med extremt riktat munstycke och 180 bar.

Lycka till, med målningen och se till att skaffa riktig andningsmask. :D

Utloggad TommyC

SV: Ommålning av Pool
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2012, 19:14:07:07 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Viper

SV: Ommålning av Pool
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2012, 11:47:49:49 »
Den nya färgen jag målade med nu hette Temacoat GPL TVT

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag