Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40  (läst 13288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gille

Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« skrivet: juni 26, 2013, 22:32:11:11 »
Hej,

Tänkte dra mitt strå till stacken och skapa en byggtråd för poolbygget.

Det blir en vit glasfiberpool med måtten 6,20x3,10 då min tomt inte är så stor. Med begränsad budget tog jag en chansning och beställde en komplett pool med trappa på gaveln samt alla tillbehör med undantag för pooltäcke/tak och poolvärmare. Utnyttjade vårerbjudandet på poolbutik.com vilka enligt samma erbjudande ska använda sig av vinylester i konstruktionen. Hela kalaset kostade 53 000 kronor vilket jag upplever som väldigt bra pris.

Poolvärmare tänkte jag välja Brilix XHP 100 och täckning är fortfarande under övervägande. Runt poolen tänkte jag lägga komposittrall från Nordiska fönster.

Trädgården såg ut såhär innan jag började:


Poolgiganten

Utloggad Gille

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2013, 22:35:21:21 »
Tänkte även jämna till tomten lite då den hade en "vallgrav" tvärs över. Vallen till höger om bilden planades därför ut för att jämna av:


Utloggad Gille

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2013, 22:42:24:24 »
Så vi började gräva lite...

Utloggad Gille

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2013, 22:45:14:14 »
Fixade till poolhålet och fyllde med 10cm magerbetong, därefter blev det 10cm S100 cellplast.

Utloggad TommyC

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2013, 22:47:59:59 »
Grattis till beslutet! Ja, det verkar vara ett bra pris. Vet du om den håller för att tömmas under vintern eller måste den övervintra med vatten i? Vi har ju en hembyggd glasfiberpool som inte har lika bra finish som en som är byggd mot en form, det syns dock knappt när poolen är fylld och speciellt inte när cirkulationen jobbar. Vi tömmer alltid under vintern och det inbillar jag mig gör att plasten håller bättre. Vi har aldrig haft någon böldpest trots att poolen är byggd av vanlig polyesterplast av bra kvalite. Vinylester är bättre och ca dubbelt så dyr som polyester. Det är skönt att slippa vecken som verkar vara linerpoolernas eviga förbannelse  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Gille

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2013, 22:51:45:45 »
Sedan var det dags att lyfta i poolen. Utöver själva lyftet som skedde över huset, var det nervigaste nog att lägga lodstocken på kort- och långsidan. Skönt att se bubblan lägga sig rätt  <sol>

Då det varit rent skitväder sedan poolen anlänt är det nu bildstopp tills vädret tar sig (på Fredag om allt går som det ska).

Det blir foton på alla levererade detaljer för den intresserade. Om andan faller på kan det blir foton på dem redan imorgon för det mesta står i vardagsrummet nu  <antman>

Utloggad Gille

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2013, 23:03:27:27 »
Tack TommyC, det känns bra hitintills. Vi får se hur det utvecklar sig :) Enligt mannen som kom från Glimminge åkeri med poolen på flaket så har företaget lagt in ytterligare förstärkningar i poolstommen (vilket gjort poolerna tyngre att lyfta). Han hade kört ut pooler åt poolbutiken.com sedan 2007.

Då det enligt instruktionen ska återfyllas med magerbetong runt om så borde det inte vara något problem att tömma poolen på vintern. Poolen känns väldigt stabil vad jag kan känna rent lekmannamässigt, jag har sprungit i trappan trots att den svävar helt i luften och den flexar inte överhuvudtaget (vilket var en oro från min sida, kan tänka mig att det är lätt att får problem med gelcoaten om trappan flexar).

För egen del har jag inga ambitioner att tömma poolen helt på vintern, vi får se hur det påverkar livslängden  O0

Har dessutom för avsikt att hålla den runt 30 grader för jag gillar inte kallbad utan bastu, där har ju linerpoolerna lite problem för vad jag förstått så lämnar mjukgöraren i linern snabbare när man har temperaturer över 28 grader. Ytterligare en fördel väl eventuellt att husdjur som får för sig att skutta i inte skadar gelcoaten lika lätt som linern.

Böldpest är min störst rädsla så jag håller tummarna att det inte är något som denna pool är mottaglig för. Det lär väl ta något år innan det går att släppa de tankarna iof, vore ju sjutton om det inträffar direkt  :o
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:48:37:37 av Rickard »

Utloggad mikaelhede

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2013, 21:44:33:33 »
Mer bilder

Utloggad Gille

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2013, 01:01:19:19 »
Mer bilder

Kom av mig med bilderna, håller på och stånkar med allt runt omkring nu. Får som om jag hinner ta lite bilder under helgen.

/Gille

Utloggad kickig

SV: Vit glasfiberpool 6,20 x 3,10 x 1,40
« Svar #9 skrivet: maj 21, 2014, 12:10:26:26 »
Hej, hur har det gått med poolbygget? Är det klart? Vi ska precis skriva på om en glasfiberpool 3,4 x 6,5 från Ahto.
Hur du öppnat poolen i år? Hur har det funkar med den vita färgen? Funderar på om vi ska ha vit eller ljusblå, har svårt att bestämma mig. Vore kul med lite fler foton.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan