Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ajaj, poolhelsike frös sönder i natt. Hjälp!  (läst 4180 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linusberg

Ajaj, poolhelsike frös sönder i natt. Hjälp!
« skrivet: oktober 07, 2009, 12:48:29:29 »
Hejsan, berättade i min förra tråd att jag precis har renoverat upp min betongpool och nu vill jag bara gråta!

Började fylla poolen inför vintern förra veckan och hade fått i sådär en 5 kubik, måste fylla från borrad brunn eftersom det inte är så lätt att få tag på vatten på annat sätt här. Botten av min betongpool är kakelbelaggd och dessa platter har suttit säkert sen 70 talet och har vart i förhållandevis bra skick, lite smålagningar här och där.

För en timme sen var jag ut och skulle slänga på en skvätt vatten till, man får ju fylla lite i taget så man inte tömmer brunnen, och upptäcker att där vattenytan har brutit botten på den grunda sidan har de flesta kakelplattorna spruckigt och fryst sönder, då det uppenbarligen har vart frostnatt i natt, i själva emaljen ovanpå plattorna. Så vitt jag kan se är inte plattorna spruckna rakt igenom.

Nu återstår vad göra? Det lär knappast bli varmare så vad fasen ska jag göra? Alternativet att tömma fanstyget känns inte lockande och hinna göra en omläggning av tätskikt, lägga kakel, låta det brinna samt hinna fylla känns som en omöjlighet innan vintern är här. Står poolen tom så lär kärlen ta den.

Finns det något man kan göra för att reparera kakel som är skadat på det sätt jag nämner? Har sett att det är några gammla lagningar på mindre skador än de som har uppstått nu, men går det att åstadkomma på större ytor, typ 5 kvadratcentimeters, och framförallt går det att göra FORT?

Ska jag fortsätta fylla poolen och ta tag i problemen nästa säsong? För visst måste det väl ligga något form av tätskikt under plattorna, det torde väl 70tals byggmetoderna förespråka? Kanske lägga liner till nästa höst etc?

Som sagt, alla förslag är jättevälkommna för tanken slog mig att fylla skiten med matjord och göra ett av sveriges djupaste potatisland! Jag blir så less.....

Mvh Peder


Poolgiganten

Utloggad Jay

SV: Ajaj, poolhelsike frös sönder i natt. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2009, 16:23:43:43 »
Kolla om poolen läcker. Gör den inte det så fyll på vatten och åtgärda till våren. Som du själv säger så är det värre att den står tömd. Även om den läcker (förutsatt att det är marginellt) så är det nog att föredra till en tömd pool om man ser till eventuella följdskador.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Ajaj, poolhelsike frös sönder i natt. Hjälp!
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2009, 17:52:02:02 »
Kanske kan tömma poolen på det vatten som finns och åtgärda dom skadorna och beställa en tankbil med vatten så du får rikligt med vatten på en gång och då undviker detta missöde igen  :-\

Kan inte ett dyft om kaklade pooler och vill ej säga att det funkar men spontant kändes det som en lösning iaf.

Utloggad linusberg

SV: Ajaj, poolhelsike frös sönder i natt. Hjälp!
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2009, 22:14:25:25 »
Jo, åtgärda skadorna redan nu vore onekligen skönt men det känns som om det vore att gambla med vädret, kan slå om vilken dag som helst. Har idag smygit iväg från jobbet för att begränsa skadorna genom att försöka fylla tillräckligt för att täcka hela botten. Typ 4 plattrader kvar att fylla nu. Skulle kännas mycket bättre om det kunde vara någon cm vatten ovanför också, men det verkar gå trögt så in i norden..  :'(

Temperaturen glider läskigt lågt redan nu kl 22, 5,7 grader. Undrar jag om jag klarar frosten inatt. Ska göra några stötar till under natten och fylla så mycket min 100m borrade brunn klarar  >ohno>

Idag är man inte en glad poolägare iaf.  >:(

/Peder

Utloggad cg_joh

SV: Ajaj, poolhelsike frös sönder i natt. Hjälp!
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2009, 09:00:47:47 »
Kaklade pooler låter svårt i vårt klimat. Varför inte lägga liner nästa säsong, dvs. staga väggarna så inte marktrycket ställer till problem. Under hösten och våren avlägsna kakelplattorna för att under nästa säsong putsa betongen och lägga en liner istället. Jag tror att du kommer att bli en mycket lyckligare poolägare utan onödiga bekymmer.

MVH

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag