VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?  (läst 8329 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosvetz

Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« skrivet: april 23, 2018, 12:07:55:55 »
Hej alla! Nya glasfiberpoolen inhandlad 8) men undrar hur långt ifrån poolen man kan ha filter, pump och el? Har hört att pumpen kan låta ganska bra  , så då vill man inte ha den jättenära poolen? Nån som har dragit sitt en bir från poolen? Och hur gjorde ni?? Tacksam för svar!! <antman>

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2018, 22:35:42:42 »
En bit är väl ung. samma som hur långt är ett snöre. Vi har vår pump i boden (se profilbild) "en bit" bort. Har bara dragit vanlig PEM-slang dit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2018, 08:59:05:05 »
Det är stor skillnad på hur högt olika pumpar låter!
Egentligen är det ju mycket som talar för en placering nära poolen, bättre flöde, effektivare rening av vattnet, billigare "slangkostnad" och mindre energiförluster i marken.
Oftast så innebär en "nära placering" en placering under marknivå med allt vad det innebär ifråga om att det kan bli trångt att komma åt delarna när det är dags för utbyte, service eller öppning/stängning av poolen.
Det som talar för en placering längre ifrån är ju då att dels att man slipper störande ljud, det kan ofta bli lättare att komma åt alla grejor.
Det är ju dessutom rätt många som liksom vi vill ha de där prylarna frostfritt, t.ex. i ett garage eller en ekonomidel i huset för att slippa oroa sig för att det skall frysa sönder på vintern.
Har du några skisser på hur det ser ut hos er, och vilka alternativ överväger du?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Prosvetz

SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #3 skrivet: april 24, 2018, 13:37:25:25 »
En bit är väl ung. samma som hur långt är ett snöre. Vi har vår pump i boden (se profilbild) "en bit" bort. Har bara dragit vanlig PEM-slang dit.


Funkar det bra med den slangen? Har du nått schema hur du kopplade?? Ev bild??

Utloggad Prosvetz

SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #4 skrivet: april 24, 2018, 13:39:21:21 »
Det är stor skillnad på hur högt olika pumpar låter!
Egentligen är det ju mycket som talar för en placering nära poolen, bättre flöde, effektivare rening av vattnet, billigare "slangkostnad" och mindre energiförluster i marken.
Oftast så innebär en "nära placering" en placering under marknivå med allt vad det innebär ifråga om att det kan bli trångt att komma åt delarna när det är dags för utbyte, service eller öppning/stängning av poolen.
Det som talar för en placering längre ifrån är ju då att dels att man slipper störande ljud, det kan ofta bli lättare att komma åt alla grejor.
Det är ju dessutom rätt många som liksom vi vill ha de där prylarna frostfritt, t.ex. i ett garage eller en ekonomidel i huset för att slippa oroa sig för att det skall frysa sönder på vintern.
Har du några skisser på hur det ser ut hos er, och vilka alternativ överväger du?

Du har helt rätt finns för ich nackdelar, men är inne på just det med lättåtkomligt i en bod tex, men vet inte hur jag ska dra slangar och rör ända dit, vilka slangar behöver man dra dit?

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #5 skrivet: april 24, 2018, 15:39:03:03 »
Här finns några  typexempel på installation:
https://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/

4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #6 skrivet: april 24, 2018, 15:55:40:40 »
I min byggtråd finns en del bilder, tyvärr inte så många som man borde tagit vilket man insett när man letat bild på någon specifik detalj och insett att man inte har det.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg50437#msg50437
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Prosvetz

SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #7 skrivet: april 24, 2018, 17:33:04:04 »
I min byggtråd finns en del bilder, tyvärr inte så många som man borde tagit vilket man insett när man letat bild på någon specifik detalj och insett att man inte har det.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg50437#msg50437


Tack så mycket Erik!! Jag har en glasfiberpool men det borde väll gå att ha denna slang till vilken pool som hellst? Då borde man kunna dra iväg 10 meter från poolen och ha ett ”hus” för filter och pump.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #8 skrivet: april 24, 2018, 22:52:09:09 »
Nöjer mig med ett enkelt: Ja.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad 62ragtop

SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #9 skrivet: april 26, 2018, 11:09:05:05 »
När vi drog igång tankarna på  pool, så utgick vi från befintlig altan och ett befintligt förrådsutrymme som låg i direkt anslutning till altanen och garage. För förrådsbyggnaden hade vi en tanke på att riva och bygga upp igen för att bli vårt "teknikrum" och "pool-förråd" (och samtidigt passa på att på ändra på designen - det var byggt av tidigare husägare).

 Sen var det fram med papper och penna och rita och mäta, och sätta pinnar i backen för att få ett hum om olika avstånd. Pinnarna flyttades fram och tillbaka. Tills vi var nöjda med alla ytor (pooldäck, avstånd till pool, ytorna runt poolen, yta för "tak-parkering", linjer mot befintliga byggnader (huset!).

Ska jag vara helt ärlig så la vi ganska mycket tid på detta, och vi la även fram våra tankar för vår pool-leverantör, just gällande placering av pumpar (cirk. och värme).

Tillslut så var vi nöjda, och vi kunde börja gräva vår grop som var inritad på vår ritning och utmätt på vår gräsmatta, riva upp befintlig altan (ej bärlinorna). Riva förrådsbyggnaden. Sänka ner poolen. Bygga ut pooldäcket (bärlinor), sätta alla nivåer (vi har ett trappsteg ned till pooldäcksnivå, och ytterligare ett ner till marknivå (gräsmatta). Börja regla upp för pool-förrådet, och tillslut lägga altan och bygga fasad på förrådet, etc etc.

Vi har vår cirkulationspump ca 2m från poolen. Den är nedsänkt i en "lecablocks-murad" kista, den ligger strax under vattenytsnivå. Den ligger inne i förrådet under golvet (enkelt tryckt trä). Förrådet är inte isolerat, det är gott om ventilation kan man säga både underifrån och uppåt. I golvet så byggde vi en simpel lucka som vi kan lyfta bort och då kan jag sitta på kanten med fötterna nere i "pump-gropen" och jobba (i princip så är jobbet, hitintills, att - ta bort alla pem-kopplingar, lyfta upp pumpen, ställa den i garaget över vinter - och sedan vice versa på vårkanten). Ytterväggarna är vanlig enkelfasspont, 22*120, invändigt så har jag satt OSB bara för att jag villa ha en vägg och inte en massa synliga reglar. Vi har en riktig ytterdörr.

Hörs pumpen när vi är ute på pooldäcket? Nej! Den hörs knappt när jag går in i "teknikrummet"...

Värmepumpen har vi ca 3m från poolen, på en gaveln av pool-förrådet. Den badar i sol från tidig fm till sen kväll, och snurrar inte många timmar dagtid, jun-aug så snurrar den inte alls dagtid skulle jag säga.

Hörs den när den snurrar? Nej inte från där vi är lokaliserade när vi är på vårt pooldäck och vår altan. Däremot så hör säkert vår granne den... <dontkn>

Utan att kunna jämföra med något annat, så tycker jag att det är ganska skönt att ha prylarna tämligen nära poolen. Det är skönt att kunna se vad som händer i poolen när man drar igång cirkulationen, när man backspolar etc.

Men det är bara mina två ören, jag har inte haft pool så länge...  :)

För mig så handlar allt om hur man vill att den slutliga installationen ska se ut. Pool-placering, altan/däck, teknikutrymme, och befintliga konstruktioner (hus, garage, förråd etc).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan