VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Howto - Bygg din egen automatiserade styrning till solfångaren! (Långt!)  (läst 32782 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

Min ide om man ska försöka slippa skymningsrelät är i så fall att knipsa en av de tre ledarna, den blå fasen, till poolpumpen och koppla in den (de båda änderna) i ingångarna C och NO (=Normally Open, dvs avbrott när reläet inte är på, och sluten när reläet är på). När reläet slår på så sluts ju kretsen och pumpen går, allt är frid och fröjd.
Men vad händer i så fall när reläet inte är på? Då går två av tre ledare (den gulgröna skyddsjorden och den bruna nollan) obrutna till pumpen men den blå fasen är fortfarande öppen. Är det fortfarande säkert?

Eftersom du tänker ansluta allting som fast installation (utan stickpropp) så tycker jag till och börja med att vi ska hålla reda på färgerna så att vi pratar om samma sak.

Brun = Fas
Blå = Nolla
Gul/Grön = Skyddsjord

Du kan koppla fasen (brun) via ingången D och motorn kommer att startas om temperaturkriteriena är uppfyllda. Vi inte vet vilken kapacitet relät har och det inte står i manualen så det är svårt att veta om det kommer att hålla. Egentligen borde relät styra en kontaktor. Det finns små billiga kontaktorer för någon 100:a lapp men det är kanske onödigt. En annan variant är att du har kvar ljusrelät så är det iaf något billigare som "brinner" om det blir fel

Poolgiganten

Utloggad Nyodlarn

I nuläget har jag inte tänkt mig en fast installation utan jag har en stickpropp, så blå och brun kan faktiskt switchas, men håller med om att det är bäst att hålla sig till rätt färger, dvs de som du anger [jag editerade mitt tidigare inlägg för säkerhets skull]. Hittade en sida om kablar och färger som var bra för min förståelse, http://fyrskeppsvagen.com/tips/elcolors/index.html.

Min poäng var just att reläet borde fungera som en kontaktor, och det är så skymningsreläet fungerar i praktiken eftersom den kopplar/frånkopplar alla ledare.

En annan fråga jag ställer mig är om inte en kontaktor styrs av en drivspänning? I så fall kanske inte temperaturdifferensstyrningen kan styra någon kontaktor överhuvudtaget, jag är nämligen tveksam till om den skickar en styrspänning, utan endast kopplar till och från, men det kanske löses smidigt i kontaktorer så att själva spänningen till det som ska styras kan användas som styrspänning och kopplas via temperaturdifferenskretsen, om någon kan begripa hur jag tänker.  :)

Är fortfarande inte helt övertygad om att det är helt säkert att knipsa fasen och lämna de andra orörda. Spelar det någon roll om man i så fall har en stickpropp och "råkar" vända på den? Bara så inte någon går och ställer till nåt tok.

Skymningsrelät har inte brunnit än så jag är övertygad om att den håller bra för ändamålet, vilket är ca 800 W.

Poolhälsningar!
« Senast ändrad: juni 04, 2009, 01:10:08:08 av Nyodlarn »

Utloggad utopiazz

Du har rätt i din tanke om att låta den spänning som ska styras även vara kontrollspänning till en ev. kontaktor (2-polig) via relät på termostaten.

När det gäller själva utförandet så skulle inte jag koppla detta med stickpropp (annat än för att testa lösningen). Ingen av de delar du har idag för styrningen har ju någon dragavlastning och termostaten har inte ens någon riktig kappsling.

Utloggad cg_joh

Har ägnat hela helgen (nästan) åt poolmontering men fick en stund över igår kväll.

Även vi har fundering på solfångare och då vill vi ha automatisk styrning av dessa. Vi har sedan tidigare en del fasta vattenspridare som styrs via en enkel reglerdator. Reglerdatorn påverkar ventiler som i sin tur släpper på vattentrycket till spridarna.

De ventiler som jag använder är billiga och finns i ganska många olika storlekar. Dom är dessutom nästan helt i plast. Det enda som inte är i plast är en "nålventil" som öppnar ventilen. "Nålen" och sätet är i rostfritt.

Min ide är att använda två termostater, en differenstermostat för att se om det finns någon värme att hämta i solfångaren och en termostat för att stänga av solfångaren när önskad maxtemp har uppnåtts i poolen.

Differenstermostaten styr ett tvåpoligt växlande relä. Relät i sin tur styr två plastventiler. Efter sandfiltret monteras ett T-rör där den ena anslutningen går direkt till poolen och den andra går till solfångaren. Flödet till respektive utlopp styrs sedan av ventilerna.

Jag ska se om jag hinner göra en skiss ikväll på hur jag tänkt det hela.

Man behöver inte befara att poolen blir för varm, det är bara i undantagsfall man når över 30 gr. med solvärme. Däremot kan jag tipsa om att ordna automatiken så att man skyddar solpanelerna mot nattfrost under höst och vår. Paneler är känsliga för detta. Jag håller själv på att komplettera min egen styrning så att om temperaturen ute är lägre än +3 gr. så skall panelerna genomspolas tre minuter var 15:e minut för att vattnet i dem inte skall frysa. På detta viset räknar jag med att kunna utnyttja solvärmen betydligt längre på under vår och höst.

Hälsn.

Utloggad utopiazz

Har ägnat hela helgen (nästan) åt poolmontering men fick en stund över igår kväll.

Även vi har fundering på solfångare och då vill vi ha automatisk styrning av dessa. Vi har sedan tidigare en del fasta vattenspridare som styrs via en enkel reglerdator. Reglerdatorn påverkar ventiler som i sin tur släpper på vattentrycket till spridarna.

De ventiler som jag använder är billiga och finns i ganska många olika storlekar. Dom är dessutom nästan helt i plast. Det enda som inte är i plast är en "nålventil" som öppnar ventilen. "Nålen" och sätet är i rostfritt.

Min ide är att använda två termostater, en differenstermostat för att se om det finns någon värme att hämta i solfångaren och en termostat för att stänga av solfångaren när önskad maxtemp har uppnåtts i poolen.

Differenstermostaten styr ett tvåpoligt växlande relä. Relät i sin tur styr två plastventiler. Efter sandfiltret monteras ett T-rör där den ena anslutningen går direkt till poolen och den andra går till solfångaren. Flödet till respektive utlopp styrs sedan av ventilerna.

Jag ska se om jag hinner göra en skiss ikväll på hur jag tänkt det hela.

Man behöver inte befara att poolen blir för varm, det är bara i undantagsfall man når över 30 gr. med solvärme. Däremot kan jag tipsa om att ordna automatiken så att man skyddar solpanelerna mot nattfrost under höst och vår. Paneler är känsliga för detta. Jag håller själv på att komplettera min egen styrning så att om temperaturen ute är lägre än +3 gr. så skall panelerna genomspolas tre minuter var 15:e minut för att vattnet i dem inte skall frysa. På detta viset räknar jag med att kunna utnyttja solvärmen betydligt längre på under vår och höst.

Hälsn.

Nu börjar vi närma oss läget där en PLC styrning skulle kunna lösa detta och många andra "problem"

Utloggad Nyodlarn


Så ett relä till ??  Ursäkta om jag är trög här men jag hänger inte riktigt med.

/Joakim

Jag avrundar mina inlägg med att summera fördelar och nackdelar med ett extra skymningsrelä jämfört med att koppla pumpen direkt till temperaturdifferensstyrningen.

Fördelar:
+ enkelt att koppla in driften av pumpen när väl lödningen är gjord.
+ går bra att använda stickpropp, dvs spelar ingen roll hur fas och nolla är kopplade.
+ Ingen högspänning kopplad till temperaturstyrningskretsen gör kapsling av kretsen mindre kritisk.

Nackdelar:
- kostar trots allt 119 kr mer.
- lödutrustning behövs, samt uppskattningsvis 10-20 min för demontering och lödning.

Genrella synpunkter:
+ bäst att göra en fast installation oavsett vald lösning, dvs med dragavlastning (inga lösa kablar att dra/fastna i) och kapsling.
- om du väljer att styra pumpen utan extra skymningsrelä blir det viktigt att koppla rätt (knipsa den bruna fasen och koppla den till temperaturdifferensstyrningen, kapsla noga.)

Personlig slutsummering:
Om jag redan vid start vetat allt jag är varse om nu skulle jag valt bort skymningsrelät, gjort en fast installation, varit noga att koppla fasen rätt, och skyddat mot högspänningen genom kapsling.
I rådande läge låter jag skymningsrelät sitta kvar men dragavlastar kablarna.

Tack för synpunkterna!

Utloggad imtkjlu

  • Glad pool ägare...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Funderar precis på att slå till på denna styrning jag med.

Men en fråga angående placering/funktion av tempgivaren i solfångaren.
Egentligen borde väl inte detta fungera? att den slår av är jag med på.
Men för start vad är det då vi mäter? eftersom vattnet nu står still (pumpen av)
så vet vi ju inte vad vi mäter? är det tempen på PEM slangen bara ? Om den nu startar, kan det inte då inträffa att den direkt stannar igen eftersom solvärmen kanske inte räcker för att värma upp till önskad diff temp?
Har för mig att jag läst om detta för länge sedan här men hittar det inte nu.

Mvh Kjelle
Pool: Lomart 15*30 (oval 9.22*4.50)
Uppvärmd med 18m2 solpaneler

Utloggad Nyodlarn

I mitt fall är det så att när solfångarpumpen stannar så stannar så förblir vattnet i solfångarslingan. Jag har alltså ingen dränering av slangen när pumpen stannat.

Isoleringen som jag har utvändigt om temperatursensorn gör att sensorn känner av pem-slangens temperatur, som i sin tur antar samma temperatur som det stillastående vattnet i slangen.

Sensorn är placerad mitt i en isolering som sträcker sig ca 10 cm åt vardera håll. Utanför isoleringen värms vattnet/slangen upp och når efter en viss tidsfördröjning sensorns position genom helt vanlig värmeledning i vattnet. Det är således högst troligt att temperaturen i hela värmeslingan har minst samma temperatur som sensorn har uppnått, och i mitt fall med 350 meter slang är det osannolikt att pumpen stänger av omedelbart. Det har heller inte hänt i praktiken efter en månads skarp drift.

Om man har dränering av solfångaren vid driftstopp kan jag tänka mig att temperaturmätningen eventuellt kan kompliceras, men det är inte fallet för mig.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
Detta är en oerhört spännane tråd och jag gillar tanken på att bygga denna lösning.

Det jag däremot funderar på när det gäller konstruktionen ÄR...

-Var är skyddsjorden till hydroforpumpen?
-Det känns som det är vanliga lampsladdar som är uppe och vänder i skymningsreläet och det känns inte helt safe ??
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag