VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Återfyllnad med makadam  (läst 6233 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanB

Återfyllnad med makadam
« skrivet: augusti 29, 2017, 23:03:54:54 »
Hej,

Har bestämt mig för att bygga en Tjällden pool, kommer även bli Covrex nedsänkt pooltäcke.

En fråga gällande återfyllnad kring poolen, alla brukar fylla med makadam och sedan grus/bärlager. Varför inte fylla med makadam hela vägen upp? Detta borde lösa problemet med att behöva padda runt poolen och framtida sättningar eftersom makadam knappt behöver paddas. Jag har planer på att gjuta runt hela poolen, ca 1,2m ut för att lägga granit i fix och fog.

Tänker att man kör lätt med en mindre padda efterhand som man fyller på med makadam, blir ju totalt ca 1.8 m makadam runt poolen.

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2017, 11:58:11:11 »
Visst, det blir bra bärlager och dränering med enbart makadam men du lär behöva en någorlunda jämn yta för att kunna lägga plattor sen?
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad MathiasS

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2017, 14:08:51:51 »
Fundera på vad tjällden tycker om att du paddar utanför en vägg som saknar vatten på andra sidan.....

1,5m makadam kommer att sätta sig med tiden så utan paddning tror jag det blir mindre bra med en gjutning i direkt anslutning till markarbetet. Det behöver sätta sig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2017, 14:44:59:59 »
Man brukar ju säga att makadam inte sätter sig, det går ju inte att padda direkt annat än att stenarna lägger sig plant i topplagret. Därför binds ju inte stenarna heller, så på en väg behövs ett bärlager med nollfragment ovanpå så de inte trycks ut av hjulen. Under en platta bör det gå bra med ett tjockt lager tror jag, så länge de inte kan röra sig åt sidorna. Jag har nog upp till en meter under poolen i vissa bergsskrevor.
 
Men jag är ingen expert

Utloggad MathiasS

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2017, 15:21:09:09 »
Jag vet att man säger det men jag har paddat en hel del mak här på tomten och nog fasen komprimeras det. Inte jättemycket men tillräckligt för att skapa problem om inte alla ovanförvarande delar flyter på mak som komprimeras lika. Fäster man tex en betongplatta i poolväggen kommer den snart hänga i luften.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2017, 17:44:39:39 »
Frågan är om det kanske är marken under som komprimeras eller om makadamen flyter ut åt sidorna? Det är väl knappast så att stenarna rör sig efter att man ställt en platta på dem. All tyngd lär väl överföras rakt ner till marken under...

Vet att många husbyggare inte paddar några deci makadam under hus.

Utloggad MathiasS

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2017, 18:18:01:01 »
Inte i mina fall. Under ett hus är det lite annorlunda, om allt åker mer en halv cm så märks inte det.

Ville jag bygga så det inte rör sig skulle jag padda 0-32.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad JohanB

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2017, 22:21:20:20 »
Som förtydligande tänker jag gjuta direkt ovanpå makadamen och sedan lägga plattor på betongen.

Får väl höra med Tjällden, men så länge poolen inte är fylld kommer de nog inte rekommendera det. Kan man fylla poolen först utan att ha återfyllt? För då sedan padda försiktigt när poolen är fylld...

Alternativt skippa paddningen helt och tro på de som säger att det inte behöver paddas...får väl padda manuellt så gott som det går.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #8 skrivet: augusti 31, 2017, 16:03:11:11 »
Som förtydligande tänker jag gjuta direkt ovanpå makadamen och sedan lägga plattor på betongen.

Får väl höra med Tjällden, men så länge poolen inte är fylld kommer de nog inte rekommendera det. Kan man fylla poolen först utan att ha återfyllt? För då sedan padda försiktigt när poolen är fylld...

Alternativt skippa paddningen helt och tro på de som säger att det inte behöver paddas...får väl padda manuellt så gott som det går.

Alla är ju saliga i sin tro och det är helt ok. En sak med makadam är att kylan går rakt ner. Det kan tjäla och tjälskjuta djupt under makadamen. Sen är det framtida underhåll (det är ju inte helt omöjligt att nån koppling behöver underhåll) och det faktum att du tänker gjuta in dig gör att du får ett bilningshelvete innan du får ett grävhelvete (gräva i makadam går inte som alla vet).

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #9 skrivet: augusti 31, 2017, 19:42:24:24 »
Alla är ju saliga i sin tro och det är helt ok. En sak med makadam är att kylan går rakt ner. Det kan tjäla och tjälskjuta djupt under makadamen. Sen är det framtida underhåll (det är ju inte helt omöjligt att nån koppling behöver underhåll) och det faktum att du tänker gjuta in dig gör att du får ett bilningshelvete innan du får ett grävhelvete (gräva i makadam går inte som alla vet).
Exakt, hade oxå gärna gjutit en platta runt min pool och lagt klinker/granit, men om det händer nåt så är man ju som körd, isolerade och la 0-18, sen 0-2 stenmjöl som jag drog av på och 30mm 600x600 granit på det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan