Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Första säsongen med pool och har börjat läcka, hjälp?!  (läst 789 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ByggarMartin

Köpte huset i höstas och detta är min första säsong med pool. Det är en Folkpool 8x4m med romantrappa. Poolen är delvis nedgrävd så ca 2/3 är under mark. Resten ovanmark och under trall.

Fyllde upp poolen för några veckor sedan till den nivå som skall vara, poolen har efter det hållit rätt nivå.

I fredags skulle jag starta upp allting, startade pump/värmare/filter osv, allt fungerade kanon.

Märkte i söndagskväll att nivån hade sjunkit 10cm och lagt sig precis under breddavloppet. Och sedan avstannat att sjunka där, innan uppstart så har nivån varit högre än breddavloppet i flera veckor utan att sjunka. Så något måste ha hänt i samband med uppstarten. (Bifogar bild på nivån vid breddavloppet)

Då jag har en Zodiac Super G+ (pool dammsugare) som jag kopplade med lock till bredavloppet och insåg senare att jag har ett uttag under vattenytan i poolen där dammsugaren skall kopplas. Men enligt instruktionerna så skulle man kunna köra den via breddavloppet med. Min tanke är att något hänt med breddavloppet då jag kört dammsugaren via det? Det blev ett EXTREMT vakum när jag satte den i breddavloppet. Jag måsta bryta pumpen för att kunna lossa slangen.

Nån som har erfarenhet av detta? Samt hur man skall hitta läckage mm?!





 

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Första säsongen med pool och har börjat läcka, hjälp?!
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2020, 07:21:48:48 »
Antingen slutade det rinna ut pga att inget vatten fanns mellan breddavlopp och maskinrum ELLER så slutade det pga du inte trycker ut. Ågot vstten mellan vattenpump och inlopp.

Själva poolen verkar ju tät så då är det ju bara ”enkla” saker kvar. Är slangar och kopplingar fria så att du kan inspektera? Gör det isåfall. Jag skulle börja på trycksidan vid inloppen.

Har du fast monterat avlopp för bsckspolning? Isåfall är det bra att kontrollera att vatten inte smiter ut där (läckande centralventil).

Kör inte vattenpumpen torr på detta sätt, det förstör axeltätningen i pumpen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag