VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Måste finnas en lösning!  (läst 1344 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basic

Måste finnas en lösning!
« skrivet: juni 05, 2021, 22:41:50:50 »
Hej!

Jag har ju handgrävt större delen av gropen och nu vid sista finliret inser jag att dräneringsröret inte kommer hamna optimalt.

Att gräva större hål finns inte på kartan då det börjar ta emot efter 50-60 ton massor....  <antman> <antman>

Vad tror ni, kan jag lägga dräneringsröret enligt bifogad bild (det jag skissat) fast att jag gräver ner det ytterligare i en kanal eller kommer trycket från plinten trycka sönder röret? Det är ju inga jättekrafter som kommer från trädäcket, eller tänker jag fel?

Jag tänker att markplattan borde fördela trycket lite och således borde det fungera..

Eller ska jag gräva en kanal bredvid plinten in mot jordväggen och på så sätt "runda" plinten?

Makadam kommer nästa vecka så nu är det lite bråttom  ::)

Poolgiganten

Utloggad Basic

SV: Måste finnas en lösning!
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2021, 14:46:24:24 »
Nu börjar det dra ihop sig. Jag ska ut och gräva/putsa till det ikväll. Makadam levereras i veckan.

Har tre alternativ som jag fått till mig från olika håll.

Vilket alternativ är bäst?

1. Dränrör i eget dike som livar med schaktbotten, fyll med makadam och sen markplatta+plint överst.

2. Dränrör på schaktbotten innanför markplattan och under poolen stomme, markplatta+plint. Sen fyll makadam.

3. Markplatta nedgrävd och i liv med schaktbotten. Plint i mitten på den och dränrör på utsidan av plinten och ovan markplattan.

Se skisser.

Minst jobb är alternativ #2. Dock orolig att dränröret kollapsar av trycket.

Mest jobb är alternativ #3. Dock orolig att ha markplatta och plint som inte är dränerad under.

Mitt-emellan-mycket jobb är alternativ #1. Dock orolig att dränröret kollapsar av trycket från plinten. Men markplattan borde ju fördela det trycket...

Vilken alternativ skulle ni valt?

Tänk på att jag gräver allt med spade  <antman> :D

Utloggad Basic

SV: Måste finnas en lösning!
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2021, 14:48:52:52 »
Verkligheten..när jag insåg att jag grävt lite för litet.  :-X >:(

Utloggad Delta2004

SV: Måste finnas en lösning!
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2021, 16:06:05:05 »
En fundering. Är plintar ett måste?
Vi kör trall nu runt poolen, bärlinorna/trallfötter ligger på plattor på återfyllningsmakadam, inga plintar

Utloggad Basic

SV: Måste finnas en lösning!
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2021, 21:15:18:18 »
En fundering. Är plintar ett måste?
Vi kör trall nu runt poolen, bärlinorna/trallfötter ligger på plattor på återfyllningsmakadam, inga plintar

Bra fundering! Jo i vårt fall ett måste då poolen ej ska återfyllas... Jag gick på det jobbigaste men kanske mest korrekta alternativet... Gräva ännu mer  :D

Två plintar kvar.. Får bli imorgon kväll.  <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag