VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: MYSTISKT, Vattnet försvinner via avloppet!!!  (läst 3160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ladret

MYSTISKT, Vattnet försvinner via avloppet!!!
« skrivet: augusti 22, 2007, 19:04:44:44 »
Hej,

Har dränerat om grunden och passade då på att ställa ner pump o filter i källaren. Efter diverse små problem fungerade det perfekt,trodde jag.....

var på semester 1 vecka, pumpen gick konstant under den tiden, (har inte hunit koppla i en timer ännu),. Kvällen jag kom hem så stängde jag av pumpen. Dagen efter så hade vattennivån sjunkit med ca 15 cm!!! Panik, vad hade hänt. Kollade slangar o kopplingar och kunde konstatera att det inte läcker någonstans. Vattnet måste alltså hitta sin väg ut genom slangen som används till backwash/avlopp. Den leds ut på gräsmattan,vet ej var, var före min tid som poolägare.

Utrustning: har en ganska ny pump men ett gammalt stort sandfilter. På sandfiltret finns två kopplingar för vattnet uppe vid ventilen. De sitter i höjdled. Jag har kopplat från bräddavloppet, till pumpen,till det översta kopplingen på sandfiltret. från det undre kopplingen går slangen till inloppet i poolen. På motsatt sida på ventilen i samma höjd som det nedre(inloppet) sitter slangen som går till avloppet/backwash.
Kan de vara så att jag har kopplat fel till sandfiltret?? Men i så fall hur kunde det fungera tidigare??  Har avstängningsventil både från bräddavloppet och efter sandfiltret på väg till inlopet. Har dock ingen avstängningsventil på slangen som går till avloppet/backwashen. Kan det vara så att jag måste fixa det?? 

problemet uppstod när pumpen stod still, men idag försvann det även vatten när pumpen gick. Jag har lyssnat på avloppsslangen och man kan höra att det är tryck i den.

Tack för ett bra forum som man haft mycket hjälp av..

MVH
Mattias

Poolgiganten

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: MYSTISKT, Vattnet försvinner via avloppet!!!
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2007, 19:22:07:07 »
detta kommer såklart inte hjälpa dig men är det inte meningen att vatten ska försvinna via avlopp?

Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad ladret

SV: MYSTISKT, Vattnet försvinner via avloppet!!!
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2007, 20:02:36:36 »
var nog inte så tydlig...

vattnet försvinner via avloppet trots att ventilen står på filtrering. Både när pumpen går eller står still. När man vrider om til backwash skall det försvinna inte annars...

Utloggad Nyodlarn

SV: MYSTISKT, Vattnet försvinner via avloppet!!!
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2007, 22:35:19:19 »
Jag hade ett liknande problem om än i mindre skala. För mig läckte det hela tiden vatten ut genom backwash-sidan, även när jag körde på filtrering. Jag löste det genom att köpa en kulventil hos poolfirman och montera på filtret. Den öppnar jag nu bara när jag backspolar och allt håller tätt. Fördelen för mig var att kulkopplingen med nippel passade perfekt för min sugslang som jag nu använder när jag backspolar också.

Hoppas ditt problem kan lösas på samma sätt.

/Nyodlarn

Utloggad nippon

SV: MYSTISKT, Vattnet försvinner via avloppet!!!
« Svar #4 skrivet: september 01, 2007, 21:47:25:25 »
Det är ett ganska vanligt fenomen att centralventilen inte håller tätt. Det kan oxå komma sand eller dyligt mellan ventilplattan och tårtpackningen i ventilhuset. Medicinen är mycket riktigt en ventil på avloppssidan.
Lite tårtea på tårta men det fungerar...
Vissa poolbyggare monterar en sådan redan från start.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan