VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltgenerator  (läst 16444 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SCL

Saltgenerator
« skrivet: augusti 23, 2005, 23:37:57:57 »
Efter att ha haft lite för låg salthalt i poolen ett tag fyllde jag på till rätt salthalt. Problemet är nu att saltgeneratorn bara går några timmar och stänger sedan av sig.  ???

Bryter man strömmen går den igång igen, men bara ett par timmar igen. Har någon råkat ut för något liknande fel på en saltgenerator?

Poolgiganten

Utloggad Janne

Re:Saltgenerator
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2005, 14:25:33:33 »
Min saltgenerator manual säger detta:

Se till att allt salt löst sig innan igång start av saltgeneratorn. Är salthalten ännu inte tillräckligt hög kommer systemet att larma och stängas av. Samma sak inträffar om vattentemperaturen är under 18 grader.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Harrry

Re:Saltgenerator
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2005, 23:28:06:06 »
Lite mer klipp från manualen:

"   "CELL/SALT":
Denna gula lampa visar att det är låg salthalt, kallt vatten, kalkstensbeläggning, mycket luft i systemet, eller slitna elektroder. Prova först om lampan kan fås att inte lysa genom att ställa ner produktionsreglaget till 50%. (Är t.ex. salthalten för låg eller vattnet för kallt kan saltgeneratorn fungera, men ej på full effekt)."
   +
"Cellhuset förstörs snabbt av att det inte går något flöde igenom."
   +
"Högre salthalt ger längre livslängd på elektroderna men då kan korrosionen på metalldelar i poolen öka i stället - om samtidigt klorhalten hålls för hög."

Drabbades själv förra året av att elektroderna i Cellhuset tog slut. Beteendet var att larmet löste ut med några timmars mellanrum. Efter kontroll av de olika möjliga felorsakerna kvarstod bara cellhuset, vilket är en dyr historia på drygt 6000kr.

/Harry

4x8m uppvärmd sommartid med bergvärmepump till ca 29C, klorerad med Saltgenerator och täckt med Poolgard och Termatec tak.

Utloggad SCL

Re:Saltgenerator
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2005, 21:00:56:56 »
Tack för svaren!

Förmodligen är det cellhuset eftersom salthalten nu är bra och temperaturen 29 grader. Tydligen är saltgeneratorn känsligare än jag trodde för låg salthalt (c:a 0,2%).

Utloggad Harrry

Re:Saltgenerator
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2005, 21:41:42:42 »
Hur gammalt är Cellhuset och hur länge körde du på låg salthalt?
Du borde ha fått larm även pga den låga salthalten under längre tid.
4x8m uppvärmd sommartid med bergvärmepump till ca 29C, klorerad med Saltgenerator och täckt med Poolgard och Termatec tak.

Utloggad SCL

Re:Saltgenerator
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2005, 23:35:28:28 »
Cellhuset är 12 månader gammalt och salthalten var säkert nära 0,2 under två månaders tid.

Utloggad Harrry

Re:Saltgenerator
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2005, 21:24:06:06 »
Det verkar dåligt om Cellhuset ska ta slut på 2 månader med låg salthalt. I manualens specifikation på nätet anges klorproduktionskapaciteten vid 0,2% salthalt.

Larmet borde löst ut pga för låg salthalt, eller så var inställningen av ratten så låg att den inte larmade.

Mitt Cellhus bytt förra året levererar tillräckligt med klor för täckt pool, 25grC, vid inställning 10% kontinuerlig drift.
Den har misshandlats några gånger då cirkulationen varit strypt över natten men med Cellhuset spänningssatt vilket troligen ger kortare livslängd.

Mitt gamla Cellhus höll 4 eller 5 säsonger.
/Harry
4x8m uppvärmd sommartid med bergvärmepump till ca 29C, klorerad med Saltgenerator och täckt med Poolgard och Termatec tak.

Utloggad Janne

Re:Saltgenerator
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2005, 22:04:48:48 »
Här kommer ett svar från tillverkan av min saltgenerator.

----------
Du bör ligga på minst 3500 ppm = 0,35%
Ligg lite högre så har du marginal vid backspoling
----------

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad turbouffe

Re:Saltgenerator
« Svar #8 skrivet: november 11, 2005, 12:18:13:13 »
Hejsan!

En bra sak är att man har automatik på alla grejor, tex: att saltgeneratorn startar ca: 10min. efter att cirkulationspumpen startat, då finns ingen risk för att torrköra den.

Ett annat tips är att titta runt i Australien och ev. köpa saltgenerator där, mycket enkelt och framföralt billigt! 8)

De här handlade jag av http://www.directpoolsupplies.com.au/  mycket snabba och trevliga!
Observera att priserna är i Australisk dollar men omvandlare och internationelle priser finns på sidan.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Janne

Re:Saltgenerator
« Svar #9 skrivet: november 11, 2005, 14:48:32:32 »
Hej!

Tack  :)

Halva priset, nice.

Frakten igår också i priset ser jag...

Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan