Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För mycket chock klor  (läst 3177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scalarius

För mycket chock klor
« skrivet: juli 12, 2020, 15:20:32:32 »
Hej jag fyllde poolen förra veckan har problem med pumpen. Hade i alldeles för mycket chock klor för två dagar sedan. Nu är vattnet grumligt man ser knappt andra trappsteget. Någon som har något tips man kan göra ?

Tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2020, 15:45:55:55 »
Glömde lägga till att vattnet är ljusblått

Utloggad pereinar

SV: För mycket chock klor
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2020, 16:48:39:39 »
När jag chockklorar kan det ta upp till 4-5 dagar innan det blir helt klart. Jag tror att det är bara att vänta. Det ordnar sig nog.

Utloggad TommyC

SV: För mycket chock klor
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2020, 17:12:49:49 »
Det kan vara bra att köra cirkulationspumpen dygnet runt de första dygnen. Med fungerande sandfilter och tillräcklig klorhalt så brukar det ordna sig. Det kan vara väldigt stor skillnad på kommunalt vatten av bra kvalité och vatten från egen brunn. Vattnet förvandlas från svagt grönt till ljusblått när kloret tar död på den lilla mängd humus som finns även i vatten från vattenverket.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad butthead

SV: För mycket chock klor
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2020, 18:15:40:40 »
Det är inte så att du har bytt sanden till filterbollar också?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Kojak

SV: För mycket chock klor
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2020, 20:40:51:51 »
Om det blir grumligt av chockklor så har ni snarare för lite klor.

Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2020, 20:48:33:33 »
Hej jag har inte startat pumpen än måste byta axeltätning. När jag tillsatte för mycket chock klor så var vattnet klart. Dagen efter vart vattnet ljusblått och man ser bara första trappsteget. Tror inte att jag skall ha i mer chock klor.

Tack alla vänliga som har svarat  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För mycket chock klor
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2020, 21:11:11:11 »
Hej,

Alla som gett inlägg har rätt i sina kommentarer. Men allt beror på.

Om du har ett sandfilter och låter pH stiga innan du sänker pH, behöver du backspola ut bildad kalk.

Vidare vet jag inte vilken produkt du använt för att chocka ditt vatten.

Skriv gärna vilken produkt du använt och köpt denna. Vidare om man har kommunalt vatten har alltid kommunen en sida som handlar om vattenkvalitet. Där finns en lösning.

Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #8 skrivet: juli 13, 2020, 11:36:36:36 »
Jag köpte det på poolstore så kvaliten är det nog inget fel på. Problemet är att jag hade i kanske 2 kg eller mer. Jag tänkte mig inte för, utan doserade alldeles för mycket.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För mycket chock klor
« Svar #9 skrivet: juli 13, 2020, 15:14:42:42 »
Hej,

Då har du använt kalciumhypoklorit. Om du har hårt vatten har man också hög alkalinitet. Denna alkalinitet tillsammans med kalciumet som tillförs kommer bilda kalk. Det ses som ett mjölkigt vatten. När du tillsätter detta klor kommer pH att stiga. Vilket medför att kalken fälls ut. Har du ett sandfilter är det lättare att bli av med denna kalk. Låt cirkulationen gå dygnet runt. Vidare dammsug. Backspola när vattnet börjar klarna. Sen kan du sänka pH.

Har du inte ett sandfilter är ända alternativet att sänka pH. Det löser upp kalken.

Det finns kemikalier du bör undvika med detta klor. Det är höj pH och höj alkalinitet.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan