VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För mycket chock klor  (läst 3239 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #10 skrivet: juli 13, 2020, 16:29:42:42 »
Tack snälla för svaret :)  aqua 15  check visar låg alkalinitet och högt ph. Måste få igång cirkulationen. Har tillsatt ph minus och höjt alkaliniteten mäter imorgon igen.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För mycket chock klor
« Svar #11 skrivet: juli 13, 2020, 16:47:24:24 »
Hej,

Var inte tillräckligt tydlig i min information. Om du har hög alkalinitet och tillsätter ditt klor kommer kalk att bildas. Naturligtvis blir din alkalinitet lägre.

Roger

Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #12 skrivet: juli 13, 2020, 17:46:03:03 »
Tack så mycket Roger var lite orolig att jag hade gjort bort mig ännu mer. Tacksam för snabbt svar.
Funderar på att tömma en del av vattnet har en 4X8 så det är rätt mycket att tömma.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För mycket chock klor
« Svar #13 skrivet: juli 13, 2020, 18:03:13:13 »
Hej,

Om du har ett sandfilter går detta mycket lätt. Låt pH stiga och kalken samlas i ditt sandfilter.
När vattnet börjar klarna backspolar man ut kalken. Sen sänker man pH. Men nu vet jag inte vilken typ av filter du har?

Alltså allt beror på.

Skulle aldrig byta ut nytt vatten. Det finns lösningar på ditt problem.
Tyvärr är oftast rådet att chocka tills man har klart vatten. När inte det fungerar får man byta ut sitt vatten och börja om.

Brukar ofta skriva om råd och riktlinjer i mina inlägg på detta forum. Behöver man byta vatten måste råd och riktlinjer vara fel? Har själv samma vatten sedans fem år. Har fyllt på och backspolat ganska lite.

Brukar till och med göra bakterieodlingar på mitt vatten. Vidare klart vatten.

Så vänta med att byta vatten.

Roger

Roger

Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #14 skrivet: juli 13, 2020, 19:04:23:23 »
Tack för svaret ok avbryter tömningen och sänker ph och höjer alkaliniteten. Nu är vattnet mjölkigt istället för ljusblått.

MVH

Göran

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För mycket chock klor
« Svar #15 skrivet: juli 13, 2020, 19:12:01:01 »
Tack för svaret ok avbryter tömningen och sänker ph och höjer alkaliniteten. Nu är vattnet mjölkigt istället för ljusblått.

MVH

Göran

STOPP.
Gör inte detta.

Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #16 skrivet: juli 13, 2020, 19:19:26:26 »
Hej vad skall jag göra istället ? Tack för att du tar dig tid.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För mycket chock klor
« Svar #17 skrivet: juli 13, 2020, 19:20:52:52 »
Anledningen är att dess kemikalier motverkar varandra.

Ditt sänk pH kommer att lösa upp ditt bildande kalk som gör vattnet mjölkigt. Om du tillsätter höj alkalinitet kommer du att höjs ditt pH vidare åtebildas kalken i ditt vatten.

Berätta vilken typ av filter du har och vi hittar en lösning.

Det är lite här jag pratar råd och riktlinjer. Mycket lätt att det blir fel när man följer råd och riktlinjer.

Roger




Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #18 skrivet: juli 13, 2020, 19:39:23:23 »
Har sandfilter och uv lampa och får pumpen på torsdag.
Tack för att du stoppade mig :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För mycket chock klor
« Svar #19 skrivet: juli 13, 2020, 19:50:15:15 »
Ett tips är att se UV-lampan som ett komplement. Den tar hand om det kloret inte klarar av. Vidare bryter ner första steget av bundet klor.

Det senare har jag funderingar på om vad som bildas.

Ofta är rådet med UV-lampa att man kan minska sin klortillsättning.

Gör inte det. Desinfektionen är inte lika i hela poolen. Vidare cirkulerar inte allt vatten och hamnar via UV-lampan.

Ofta när man har UV eller klorinator sänker man sin klornivå. Enligt mig är det dumt. Man kommer alltid att ha bundet klor. Försämrar desinfektionen.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag