Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Filtmatta - när lägga?  (läst 8451 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calle Anka

Filtmatta - när lägga?
« skrivet: oktober 29, 2006, 15:43:29:29 »
Vi har nu gjutit på vår isolerade stomme så att botten är hård och bra utan risk för synliga skarvar.
Matta, cellplast och liner härnäst.

Min fråga är nu....betongen är ju fuktig en tid, men å andra sidan är ju hela konstruktionen under mark och fuktig....behöver man vänta tills allt torkat ut fullständigt och det inte regnat på en vecka innan man lägger mattan eller kan man lägga den snart?

Hur har ni andra gjort?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2006, 18:16:33:33 »
Hej,

Till att börja med så har jag inte gjort det du håller på med så ta snacket för vad det är.... :)

Betong som brinner är en process som förbrukar vatten, normalt när man gjuter så vattnar man och lägger
plast på för att hålla fuktigt tills betongen brunnit. Om du nu lägger matta, cellplast osv så har jag svårt att se att det
skulle innebära några risker. Det lär ju bli fuktigt där dessa skikt ligger för eller senare, så om mattan tar skada så är
det fel matta O0

Lycka till

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Calle Anka

SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2006, 20:32:23:23 »
Tacksam för alla kommentarer, från nybörjare eller proffs.... ;)...
Mattan är ju av en filttyp som följer med folkpools paket. Den läggs normalt på en vattnad och paddad stenmjölsbeläggning, inte världens torraste konstruktion kanske :).

Sedan kommer en grund ju alltid utsättas för fukt så den borde klara detta.

Men en betongkonstruktion blir ju lite tätare än en stenmjöls och då bildas det kondens mellan liner/matta och betong, jag tänker varmt poolvatten mot kallt underlag, förvisso isolerat....borde man kanske borra hål i betongen eller sidorna så fukten kan dra sig mot dräneringen?

Vad tror ni?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Uffe_1

SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2006, 20:33:52:52 »
Att få betongen att torka ut helt, vid denna årstiden är helt omöjligt........ Tänk bara när man gjuter en platta till ett hus......  Den bör stå cirka 8-10 veckor, när huset är rest, innan den är uttorkad...... -Då står den ju ändå under tak....   ;) ;) ;)

Utloggad Calle Anka

SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2006, 20:39:23:23 »
Nej precis....här skall man ju inte ha golvvärme direkt....det borde ju vara att bara köra eller hur....kan ju inte vänta tills nästa sommar att lägga liner....skall ju ha i vattnet innan vintern annars kan vi inte singla igen....

Men frågan är ju detta med kondensen.....känns lite knepigt detta med matta...spontant så blir det ju aldrig torrt men den värsta fukten måste ju dräneras på något sätt?

Antar att poolkillarna vet vad de gör när de rekommenderade betong och inte stenmjöl.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Poolnicke

SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #5 skrivet: oktober 30, 2006, 06:00:02:02 »
Calle,

En undran. Går det verkligen att montera liner när det är så här kallt ute? Min liner skulle monteras när det var mer än 20 grader i luften. Eller har du någon klurig plan med tak och värmefläkt på gång?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Calle Anka

SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #6 skrivet: oktober 30, 2006, 10:46:26:26 »
Fråga inte mig....Folkpool säger att man kan bygga pool ända tills december....vad vet jag?
Den är ju uppenbart något stel när den skall på....men vi får se om de har en plan.
Har en firma som monterar så jag väntar med spänning.

Återkommer i frågan!
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #7 skrivet: oktober 30, 2006, 14:05:39:39 »
Ska du ha cellplast över betongen ???

Det borde väl varit tvärtom, först cellplast sedan betong och ev. filtmatta.
Jag skulle skippa cellplasten.

Tycker även jag att det låter konstigt att bygga pool i kyla, linern blir mycket stel när det är kallt.

Utloggad Calle Anka

SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #8 skrivet: oktober 30, 2006, 14:26:16:16 »
Så här är det....talade med byggkillarna idag.

1) Cellplasten sätts på väggarna för att det blir mjukare och skarvarna undviks
2) Betong borras det hål i vid hörnen så att ev. kondensvatten rinner ut till dräneringen
3) Liner värms mha varmt vatten, hela poolen fylls med varmt vatten. De har ett aggregat för detta tydligen. Jag står för kallt vatten och de för värmen.

Det blir nog bra detta.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Filtmatta - när lägga?
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2006, 15:26:33:33 »
aha, du ska inte ha cellplast i botten alltså utan på väggarna ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan