VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kraftigt stigande klor av veckopuckar  (läst 1380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jool08

Kraftigt stigande klor av veckopuckar
« skrivet: september 04, 2023, 18:02:09:09 »
Hej! Håller på att bli tokig på poolen. Kloret stiger hela tiden till höga nivåer trots att vi tillför mindre än rekommenderat. Har en pool som är 30-35 m3 och använder vanliga multiklor-puckar för veckodosering i breddavloppet. Tabletter löser upp sig långsamt (långsammare än jag förväntar mig) och det brukar ta cirka 2 veckor innan den är helt upplöst. Just nu är det 10 dagar sedan vi la i en ny tablett och det är fortfarande en rejäl bit kvar. När vi la i den tabletten hade det gått flera dagar sedan den föregående var upplöst och kloret var nere i 0,5 (alltså för lågt).

Men nu har vi sett samma mönster flera gånger. Kloret stiger alldeles för mycket av tabletterna. Idag har det badats i poolen och tyvärr så mätte jag först efteråt, nu är kloret 7,5. Hur farligt är det? Får dåligt samvete för barnen.

Jag har inga problem med pH, det ligger på 7,4 och har varit stabilt sedan vi fick igång poolen i slutet av juli. Mäter numera med poolLab, så värdena borde vara tillförlitliga.

Hur kan så små mängder tillfört klor ge så höga värden? Kan det vara så att vår set-up inte "tål" veckopuckar utan att vi måste tillföra mindre mängder på annat sätt. Något annan som har liknande erfarenheter?

Poolgiganten

Utloggad ulphen

SV: Kraftigt stigande klor av veckopuckar
« Svar #1 skrivet: september 05, 2023, 15:33:48:48 »
Låter konstigt. En 200g veckopuck borde ge er ungefär 5-6ppm enligt https://www.troublefreepool.com/calc.html. Men det är ju utspritt under hela dess "livstid".  Därför låter ju 7,5 väldigt högt om ni väntat till kloret går ner till 0.5 varje gång.

Tänker att det kanske är något fel med mätningarna. Har ni något annat än er poolLab att mäta med?

Utloggad jool08

SV: Kraftigt stigande klor av veckopuckar
« Svar #2 skrivet: september 11, 2023, 20:38:59:59 »
Tack för svaret! Huvudanledningen till att jag skaffade PoolLab var att jag inte litade på den gamla mätaren som visade höga och svängande värden så jag tror inte att det är mätaren som är felet. Om man sprider 200 g klor i 30 m3 vatten borde det ge 6,7 ppm (minus den mängd som förbrukas under tiden som kloret tillförs). Att jag mätte 7,5 kan kanske bero på att kloret inte var helt jämnt fördelat. Jag gjorde flera mätningar samma kväll och ett mer rättvisande värde var runt 5,5-6, vilket också är alldeles för högt.

Det verkar som att kloret förbrukas väldigt långsamt i vår pool. Nu är det en vecka sedan jag startade denna tråd och i samband med det tog jag bort den resterande delen av klorpucken. Jag har fortfarande inte stoppat i någon ny vilket innebär att jag inte tillfört något klor på en hel vecka. Då har värdet långsamt sjunkit och ligger idag på 2,8. Det innebär att vi på en vecka har förbrukat lika mycket klor som finns i 40 % av en puck. Enligt doseringsanviningen borde vi behöva 1-1,5 puck / vecka.

Skulle jag stoppa i en ny puck nu skulle värdet sannolik stiga med cirka 0,5-1 enhet per dag upp till omkring 7 när pucken är helt upplöst om 7-10 dagar.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Varför förbrukas inte kloret alls i den takt som alla anvisningar säger?

Utloggad TommyC

SV: Kraftigt stigande klor av veckopuckar
« Svar #3 skrivet: september 12, 2023, 09:17:24:24 »
Det verkar vara mer än ett problem. Mätfel och att cirkulationen är för dålig så att klorpucken inte löses upp på förväntad tid. Vi lägger en 200 gram klorpuck i en plastburk med mindre hål som är "avstämda" för att pucken ska förbrukas på en vecka. https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18949.msg131024#msg131024

Då cirkulationspumpen är onödigt kraftig så kör vi den på tidur ungefär halva dygnet, för närvarande går den 11 timmar per dygn. Efter sju dagar så är det bara en liten skärva kvar av pucken.

I år har jag inte mätt en endaste gång då det aldrig tidigare år har varit något problem med vattnet här. Vårt första år med poolen mätte jag minst en gång i veckan med mätstickor av typen Aquachek True Test. Mätandet har trappats ner under många år. De senaste åren har jag använt tabletter för att mäta fritt klor och pH. Fritt klor har oftast legat på 1-2 ppm när jag har mätt. Vi har ganska låg badbelastning så doseringen behöver höjas om det är många som badar. Du kanske ska prova att mäta med tabletter. Se upp för klorblockering som inträffar om man använder veckoklorpuckar med isocyanursyra och inte byter tillräckligt mycket vatten varje år.

https://poolstore.se/wikipool/hur-anvander-jag-mitt-manuella-testset/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad matbl

SV: Kraftigt stigande klor av veckopuckar
« Svar #4 skrivet: september 12, 2023, 13:09:20:20 »
Tack för svaret! Huvudanledningen till att jag skaffade PoolLab var att jag inte litade på den gamla mätaren som visade höga och svängande värden så jag tror inte att det är mätaren som är felet. Om man sprider 200 g klor i 30 m3 vatten borde det ge 6,7 ppm (minus den mängd som förbrukas under tiden som kloret tillförs). Att jag mätte 7,5 kan kanske bero på att kloret inte var helt jämnt fördelat. Jag gjorde flera mätningar samma kväll och ett mer rättvisande värde var runt 5,5-6, vilket också är alldeles för högt.

Det verkar som att kloret förbrukas väldigt långsamt i vår pool. Nu är det en vecka sedan jag startade denna tråd och i samband med det tog jag bort den resterande delen av klorpucken. Jag har fortfarande inte stoppat i någon ny vilket innebär att jag inte tillfört något klor på en hel vecka. Då har värdet långsamt sjunkit och ligger idag på 2,8. Det innebär att vi på en vecka har förbrukat lika mycket klor som finns i 40 % av en puck. Enligt doseringsanviningen borde vi behöva 1-1,5 puck / vecka.

Skulle jag stoppa i en ny puck nu skulle värdet sannolik stiga med cirka 0,5-1 enhet per dag upp till omkring 7 när pucken är helt upplöst om 7-10 dagar.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Varför förbrukas inte kloret alls i den takt som alla anvisningar säger?

Hur är din pool byggd? Täckning? Hur?
Och vad är din CYA nivå?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag