VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: spackel  (läst 7589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beta

spackel
« skrivet: maj 26, 2008, 14:33:43:43 »
Hej, skönt att ni finns där ute...
Vi håller på och bygger en pool i lekablock. Den är putsad men 1 mm puts och ytan är inte alltså helt slät.Vi har fått tips om att helspackla med spackel som tål väta. Är det bara att köra vanligt våtrumsspackel eller ska det vara något speciellt och frostsäkert?
Min nästa fråga: lekablock är armerade och ihopsvetsade mellan varje rad och även veritkallt. Kan man då fylla jord utanför utan att fylla poolen mad vatten samtidigt( hålla samma nivå ute-inne) Byggarna garanterar att det håller men vågar vi det?  <dontkn>
Tack för era svar!
~Beta

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: spackel
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2008, 15:42:04:04 »
Hej Beta,

Om du menar med ihopsvetsade att de är armerade så är det inget problem. Jag tänkte som dig att man knappt vågade men så kom jag och tänka på många källare (inklusive vår egen) där man inte säkrar i samma omfång som man gör vid poolbygget. Det är nog lugnt - ska den hålla för en 40 ton vatten ska den hålla för jordtrycket  O0
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: spackel
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2008, 16:21:16:16 »
Neeeeeeejjjjjjjj........ :o
Lägg inte jord runt poolen intill lecastenarna.
Där ska vara väl dränerat så att det inte kan bli vatten stående intill väggarna.
Vattnet kyler nåt så fantastiskt om det hamnar på fel sida.

Och min rekommendation är att lägga en markduk (typ fiberväv) mellan jorden och makadammen så att det inte blandar sig. Sen ska det hålla länge, länge.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: spackel
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2008, 16:38:23:23 »
Klassiskt exempel på missförstånd när man inte är tydlig, sorry  :P
Menade självklart inte jord direkt mot Lecan utan svarade bara med hänsyn på marktrycket.

Efter dräneringsrör med singel runt och markduk la jag motsvarande en platon-matta mot Leca-blocken. Är Lecan bara torr isolerar de mycket bra.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad beta

SV: spackel
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2008, 21:48:03:03 »
Va bra! Ja det är trycket jag tänkte på. Makadamet med dräneringsröret under är säkrat med fiberduk. Var får man tag på ett 400 eller 300 rör(det vertikala för en dränkbar pump)?
Är fortfarande osäker om man kan använda våtrumsspackel.
Happy digger:jag tittade på ditt fina verk och såg att ni använde SANDSPACKEL är det så?
Blir mycket tacksam om någon kan svara-imorgon spacklas det!!
MVH~Beta <dontkn>

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: spackel
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2008, 00:51:24:24 »
Jo, vi använde någon slags sandspackel som skulle passa på puts, och har för mig att jag tyckte det var rätt dyrt. Med facit på hand så överjobbade vi alldeles för mycket med putsning, men så är det kanske när man är amatör ::). Det hade förmodligen gått att använda en tunn underlagsmatta som hade gjort samma sak eftersom linern vi hade svalde mycket större ojämnheter än vi trodde  <hmm>
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Pea

SV: spackel
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2008, 09:12:50:50 »
jag hade tänkt skippa putsningen på insidan och bara jämna till skarvarna, sen sätta en 9mm betongmatta mot både väggar och platta innan linern, blir mjukt och sväljer ojämnheter. putsa på utsidan tänker jag göra för att hindra fukt att tränga in.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad beta

SV: spackel
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2008, 09:12:34:34 »
Tusen tack för era svar!~Beta

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: spackel
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2008, 09:20:54:54 »
Som spackel är kakelfix en fantastikt produkt.
Finns frostsäkert och i stora säckar.
Inte så våldsamt dyrt heller.

Lycka till !
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Pea

SV: spackel
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2008, 11:12:03:03 »
kakelfix, den va smart  :)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan