Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Borra hål i gjuten pool  (läst 2528 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad agent009

Borra hål i gjuten pool
« skrivet: april 22, 2014, 07:38:44:44 »
Har en helgjuten pool byggd 68, min fråga är: Skall man borra hål i botten och om svaret är ja, hur många?
Ett tillägg, ska byta liner och enligt en känd pool leverantör skall man borra hål i botten för att leda ut vattnet som "alltid" tränger sig igenom en betongpool.
« Senast ändrad: april 22, 2014, 15:18:29:29 av agent009 »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Borra hål i gjuten pool
« Svar #1 skrivet: april 22, 2014, 08:40:11:11 »
Långsiktigt är det bättre att pumpa ut vattnet med en dränkbar pump?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Borra hål i gjuten pool
« Svar #2 skrivet: april 22, 2014, 09:27:04:04 »
Nej varför i all världen skulle du borra hål i den ? Om den är tät så har du ju en bra betongpool. Jag skulle hellre satsa på att ev. måla om eller kala om beroende på vilket som är gjort än att lägga en liner inuti.

Utloggad Mmannen

SV: Borra hål i gjuten pool
« Svar #3 skrivet: april 23, 2014, 11:47:21:21 »
Som Erika skriver, betongpooler ska med fördel målas, inte ha liner i sig. Jag är ingen expert, men en erfaren poolkille var och tittade på vår pool när vi köpt huset och han sa att betongen mår inte bra av att vara inklädd i liner.

Jag målade vår pool för två år sen, med Temafloor 50. Kollade till poolen i helgen och det ser i princip nymålat ut även i år. Snart skall den fyllas med vatten.

Först ska den gamla färgen slipas bort, så mycket det går. Sen ev. lagningar och reparationer av betongen. Sen är det bara att måla på ny färg. Flagningar och andra lagningar kan fixas till efter några år. När det börjar släppa mer ordentligt får man slipa lite och måla om hela poolen. Detta kan göras ett antal gånger. Men när det sitter för många färgskikt på så får man sen börja om och slipa ner till betongen och sen måla om på nytt. Var tionde-femtonde år kanske....

Kakla är ett dyrare alternativ. Viktigt med frostsäkert kakel, och att grundarbetet är ordentligt utfört. Min granne har kaklad utomhuspool, inga plattor har spruckit vintertid än i alla fall. Målade och kaklade betongpooler bör tömmas vintertid.

Maskin för slipning kan hyras. Viktigt med mask både vid slipning och målning.

Vad du än gör, borra inte sönder poolen. En betongpool är en klass A pool, det är pool på riktigt. Helt annan känsla än liner-pooler. Och betydligt dyrare att bygga om du skulle gjuta den idag. 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan