VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd  (läst 28755 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2011, 17:45:10:10 »
Lite vintersmutsigt, men, men...



//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #11 skrivet: maj 04, 2011, 21:03:27:27 »
Lite vintersmutsigt, men, men...



//Anders

Är det plast på sidan eftersom den är genomskinlig?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad TeeOne

SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #12 skrivet: maj 04, 2011, 21:22:54:54 »
Tack för att du pekade med hela handen!

Står inför samma val, det mellan zabra och annat. Skulle egentligen vilja ha zabran, men har svårt att förlåta att det står och ser så osnyggt ut i avdraget läge  ???

Ha, ha... sorry...  :-X

Zabra i öppet läge... inte världens sexigaste, nej... men jag fick ju lite enklare i valet eftersom vi sen byggde en åtta-formad pool så gick ju lamell skydd bort "automagiskt"... Vi ville ha ett lågt tak eller täckning eftersom det annars skulle blockera vår sjöutsikt. Jag hittade inte någon täckning som jag kände man kunde lita på till 100% som vintertäckning och ville inte hosta upp några tusen till på vinterplåtar som sen också måste förvaras någonstans...
Vi hittade några andra väldigt snygga låga pooltak men då for priset iväg på upp emot 80.000 plus att de tog upp ca. 1½ meter av altanen i öppet läge...  <hmm>



//Anders
Sorry? Nej, seriöst tack!

Men ja, huvva - precis som jag tänkte mig och jag förstår varför de inte skyltar med tydliga bilder  ;D
Tror vi kör på en sån där ljusgenomsläpplig kapellhistoria med insydda rör, som är enkel att dra på och av, inte behöver skenor, tar in solvärme och släpper genom poolbelysning, men hjälper till att hålla poolvärmen, och går sönder om sisådär sju år fast den är dyr. Ev in i ladan under vintern och på med hederliga plåtar blir nog bra.

Ursäkta trådkapet!

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #13 skrivet: maj 04, 2011, 21:46:10:10 »
Ingen fara Teeone för trådkapet, kul att höra hur lite andra resonerar kring poolskyddet.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad TeeOne

SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #14 skrivet: maj 04, 2011, 21:56:07:07 »
Ingen fara Teeone för trådkapet, kul att höra hur lite andra resonerar kring poolskyddet.
Vad bra, tack Lundberg!

Funktion är nummer ett, men det måste på något vis gå att tycka att det passar in i sin omgivning också... Hade lite idéer om först klasic varianten med klarglas, sen zabra, extra skenor och utsmyckande buskage... Men då skulle trappan på korten få hamna åt andra hållet, och inte så man kan sitta i den med kvällssolen i ögonen och en drink i handen. Och uteplatsen bli svårare att få till snyggt runtomkring.

Så vid eftertanke är det väl nära nog 50-50 på funktion och estetik för mig hör jag  ;D Tur att jag har en partner som litar till mitt omdöme och bara uppskattar resultaten!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #15 skrivet: maj 04, 2011, 22:03:35:35 »
Vi har en pool från Svenska poolfabriken, som vi lämnar helt full med vatten på hösten.
En enda plastflaska i utloppet skall räcka för att det inte skall frysa sönder, men vi kompletterar med PET-flaskor - så många som får plats, och har aldrig haft några problem med sönderfrysning.
Min erfarenhet är att de som har problem med att plast eller liner går sönder är de som tömmer ut delar av vattnet på vintern.

Det som då¨händer är att is bildas i poolen, och under vintern kommer snö/vatten/smältvatten ned i poolen och "lyfter isen", detta drar med sig poolinern uppåt, och ibland går den sönder.

Med en pool fylld tiull bredden när den fryser så kommer allt regn/smältvatten att rinna ut över kanten (i skimmern) och isen rör sig ingenting, ett klockrent koncept om ni frågar mig.

Zabra verkar vara en skaplig lösning, men jag är definitivt skeptisk till livslängden, så vitt jag vet finns ingen transparent plast som håller just mer än 5-7 år om man skall knyckla ihop den på det sättet, skall man ha pooltak tror jag faktiskt mer på pooltak med kanalplast.

Lamellskyddet verkar bra, men nackdenlen där är att det bara isolerar, inte ger någon växthuseffekt...

Ett svårt val, jag är själv i behov av ett nytt poolskydd, blir nog nästa sommar, och vi lutar just nu mest mot ett "idealcover - dallas" som är av kanalplast, och bara 80 cm högt.
Släpper inte in något skräp alls, håller förhoppningsvis länge, lindrigt att ta av/på, går bada under om man vill, funkar bra som solfångare.
Kostar runt 70 000, lite dyrare, ja, men jag tror det håller längre än Zabra (OBS, tror) och sparar mer energi än ett lamellskydd...

Oavsett om vi köper Zabra eller ett pooltak typ kanalplast så kommer vi att behöva bygga ut vår altan/trall runt poolens ena sida, blir för nära grannen (som dock godkänner det, om de får bada  ;) ) och kostar naturligvis någon tusenlapp.

Som vanligt är det en djungel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Inloggad Ingvar

SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #16 skrivet: maj 05, 2011, 11:50:50:50 »
Folkpool sålde för ett antal år sedan någon form av "Pooltält" som var väldigt likt. Det jag hörde från Folkpool, var att man slutade sälja dem för att plasten inte höll särskilt länge. Man får väl hoppas att viss produktutveckling har skett sedan dess. I annat fall är det definitivt ingen bra lösning. Se bilder ur 2006 års katalog.

Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad TeeOne

SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #17 skrivet: maj 05, 2011, 12:21:30:30 »
Har de inte tänkt på det då, så att man med relativ lätthet och till något sånär rimlig kostnad kan köpa ny plast och byta ut?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #18 skrivet: maj 05, 2011, 12:50:18:18 »
Har de inte tänkt på det då, så att man med relativ lätthet och till något sånär rimlig kostnad kan köpa ny plast och byta ut?

Det blir nog rätt dyrt, och om du räknar den intitiala investeringen + en renovering så blir det säkert dyrare än att köpa ett tak av kanalplast, förutsatt att det håller längre, alltså.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TeeOne

SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #19 skrivet: maj 05, 2011, 13:03:24:24 »
Har de inte tänkt på det då, så att man med relativ lätthet och till något sånär rimlig kostnad kan köpa ny plast och byta ut?

Det blir nog rätt dyrt, och om du räknar den intitiala investeringen + en renovering så blir det säkert dyrare än att köpa ett tak av kanalplast, förutsatt att det håller längre, alltså.
Ja det känns självklart att kanalplasten håller längre, tar väl sin goda tid innan den blir skör.
Men, om man nu ändå envisas  ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag