VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: stål vs termo salt vs söt ??  (läst 668 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petraaulin

stål vs termo salt vs söt ??
« skrivet: september 17, 2020, 11:01:14:14 »
Hej,

vi ska ha nedgrävd pool på lantstället (1/3 av halva poolen kommervara över mark då tomten lutar). Den kommer användas på helgerna och bara stå under veckorna - ibland 2 veckor mellan användandet. Vi tänkte liner.

Jag har tagit in offerter men är förvirrad - några säljare förespråkar saltvatten andra sötvatten. Saltvatten bra för mindre kemikalier. Saltvatten dåligt för sliter på material och producerar faktiskt mer klor. ?? vad är rätt.

Några förespråkar stålkonstruktion andra termo. Stål billigare men lika bra. Termo bättre för isolerar mer. Värmtetapp litet under mark så spelar ingen roll ?

Jag hör gärna erfarenheter från er. Vad är ni nöjda med? Vad är bäst? Vad är rätt och vad är fel?

Vänlig hälsning
Petra

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: stål vs termo salt vs söt ??
« Svar #1 skrivet: september 17, 2020, 21:44:13:13 »
När du säger att du tittar till poolen varannan vecka så tänker jag först och främst på någon form av automatik för dosering av kemikalier.

I övrigt finns det inte så mycket rätt eller fel, eller rättare sagt, verkligheten är inte så svartvit.

Alla på marknaden förekommande väggkonstruktioner fungerar. Tillochmed trä kan man gräva ner och det överlever i 30 år eller mer......

Jag har tänkt enligt några enkla principer:

1. Bygg en pool som fritt kan tömmas och fyllas på vatten. Det gäller inte alla pooler.
2. Bygg en pool med så stor del standard byggmaterial som möjligt. Väggmoduler som bara en leverantör har kommer inte finnas att köpa när du behöver en om 15 år.
3. Väljer du en pool där du gjuter in armaturerna (thermopool, betongpool, skalblockspooler etc) montera armaturer i rostfritt. Plast som spricker på plats kan inte lagas.
4. Har du valt rostfritt går saltvatten bort om du följer tillverkarens rekommendationer.
5. Gräv inte ner slangar till inlopp och breddavlopp om du inte måste. Det sparar framtida huvudvärk.
6. Isolering i väggarna är bra, men vill du kapa uppvärmningskostnader så är det ett pooltak som gäller. Eller åtminstone ett väldigt bra pooltäcke.
7. Att det är mer eller mindre kemikalier i en viss pool är lite tramsigt. Du behöver tippa i mer klor om du badar mycket, är skitig när du hoppar i eller låter solen komma åt vattnet.
8. En fördel med salt är det finns enkla halvautomatiska lösningar för dosering. Det finns det dock även till icke saltvattenspooler i form av automater för klorpuckar.
9. För både salt och icke saltpooler finns det helautomatiska lösningar där man kontrollerar både klornivå och ph/surhet. Det är en bra grej för då är vattnet klart att badas i när du kommer på fredagkvällen. Flytande klor för autodosering är dyrt, men väldigt bekvämt.

För mig slutade detta i en Thermopool. Prisskillnaden mot mindre stadiga alternativ blev väldigt liten när man skulle ha pooltak, värmepump, dosering och utrustning av hög kvalitet.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan