VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dräneringsfråga - glasfiberpool  (läst 1630 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fmh82

Dräneringsfråga - glasfiberpool
« skrivet: september 04, 2020, 08:46:00:00 »
Hej poolforum!

Jag har en fråga gällande mitt kommande poolbygge. Vi kommer bygga en poolplats med glasfiberstomme.
I leverantörens markanvisningar står det att vi ska bygga upp bärlager av 0-32 bergkross sen XPS-skivor ovanpå detta. Min fundering härrör själva dräneringen. Jag har inte byggt pool tidigare men förstår ju ändå principerna för det rent byggnadstekniska. Var placerar man dräneringrör för bästa resultat utan igentjokade pipor efter första våren?
Jag har skissat ett underlag där jag tänkte att jag placerar rören i makadamnivån men separerar med ytterligare markduk och ett eget lager med makadam. Är det rätt tänkt? På så sätt finns ju utrymme att skapa rätt fall mot dagvattenbrunnen utan att komma i för hög nivå mot stommens botten och XPS-underlaget.
Nu är jag inte särskilt orolig för grundvatten då vi har självdränerande mark av sand på tomten. Dock vill jag ha alla hängslen och livremmar enligt konstens regler.
Vad tror ni? Någon vis som kan dela med sig av erfarenhet och kunskap?

Ha en fin fredag!  O0


« Senast ändrad: september 07, 2020, 13:15:49:49 av fmh82 »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Dräneringsfråga - glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: september 07, 2020, 08:59:36:36 »
Normalt lägger man ju dränrör i något kapilärbrytande material, tex 8-16 makadam. Inte i något med noll-fraktion.

Borde man inte ha dränlagret under bärlagret?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dräneringsfråga - glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: september 07, 2020, 10:54:48:48 »
JAg är ingen markbyggare, men jag kan inte se något problem med din lösning.
Natursand, är det vad poolleverantören rekommenderar?
Vissa brukar väl reka en svag cementblandning torrblandat som återfyllningsmaterial.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad fmh82

SV: Dräneringsfråga - glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: september 07, 2020, 13:15:22:22 »
JAg är ingen markbyggare, men jag kan inte se något problem med din lösning.
Natursand, är det vad poolleverantören rekommenderar?
Vissa brukar väl reka en svag cementblandning torrblandat som återfyllningsmaterial.

Jag skickar med leverantörens anvisning med urklipp. Där säger man utanför och i nivå med xps-isolering. När jag har gjort dränering och bortledning av vatten har det alltid varit med principen att vatten sjunker och ska förflyttas bort från den lägsta punkten som ska dräneras. I detta fallet borde det ju vara bärlagret som är dräneringsobjektet. Men som sagt, jag är inget proffs och har heller inte sänkt ner en balja i backen tidigare.

Absolut. Natursand eller blandning cement (1:4). Beroende på grundvatten och markförutsättning.  :)

Utloggad MathiasS

SV: Dräneringsfråga - glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: september 07, 2020, 14:05:00:00 »
Om man har dräneringen i höjd med isoleringen så kommer ju denna vara blöt. Man vill ha dränering under isolering. Titta på hur man bygger enkla hus eller garageplattor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fmh82

SV: Dräneringsfråga - glasfiberpool
« Svar #5 skrivet: september 07, 2020, 14:09:16:16 »
Om man har dräneringen i höjd med isoleringen så kommer ju denna vara blöt. Man vill ha dränering under isolering. Titta på hur man bygger enkla hus eller garageplattor.

Exakt! Jag blev också väldigt frågande till detta. Just för att när eventuella vattennivån når cellplasten för att börja leda bort vatten så är det ju rena flytvästen för stommen som står på den.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag