CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?  (läst 3116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wizbuilder

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #10 skrivet: augusti 26, 2020, 22:21:34:34 »
Tänk bara på att om ni nu väljer att fylla igen poolen och senare blir sugna på pool på nytt kanske bara grävning och deponi går på 50 000 - 150 000 kr (beroende på var i landet och andra parametrar)!

Poolgiganten

Utloggad 62ragtop

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #11 skrivet: augusti 27, 2020, 09:24:15:15 »
Personligen så skulle jag tänka så här;

Kör vidare på spåret med säljaren och mäklaren. Håll en god och saklig ton så länge det går - jobba för att nå en överenskommelse av prisavdrag. Som antingen kan ge er en chans att fixa till poolen till viss del... eller "fylla igen" den om ni kommer fram till att ni vill göra så (det kommer med största sannolikhet kosta en slant även det).

Nu förtäljer inte din historia hur det ser ut med tekniken kring er pool... du nämnde en "pump" i inledande inlägg. Generellt, ni borde ha en cirkulationspump (vattenpump), ni torde även ha någon form av filter (sandfilter exempelvis, en större rund "boll", där det kan sitta ett eller flera vred och eventuellt tryckmätare). Nu skriver jag vääääldigt basic här, men vet ni var dessa prylar finns?? Vi som lever med pool brukar prata om ett "teknikrum", det kan vara ovan jord i en "byggnad", det kan var indraget i ett intilliggande garage, det kan även vara väldigt nära poolen under en lucka i altanen/pooldäcket.

Lokalisera detta, ta gärna lite bilder, lägg upp här om ni vill så kan andra här säkert kommentera och ge er lite hjälp/tips på vägen.

Du nämnde värme... Vet ni om tidigare ägare har värmt upp poolen på något sätt? Isf hur?

Nu börjar vi närma oss september, för en del börjar pool-säsongen lida mot sitt slut, för en del (tak och värme) så kan man bada ett tag till.

Jag skulle dra för "sommartäcket",  komplettera med en presenning eller två eller tre (finns billiga varianter) (finns det "vinterplåtar"?). Möjligen stötta upp väggar, men de ser ju ut som att de verkar hyffsat intakta. Låt poolen gå i vintervila för 2020... Se till så att barnen inte trillar i eller tror att man kan gå på "ytan" (!).

Andas och använd hösten till att fundera, inventera och gör en plan för hur? vad? när? kostnader? Oavsett om det ska renoveras pool eller återskapa gräsmatta och/eller bygga altan inför 2021...

mvh

Utloggad Joachim PJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool Jam
    • Visa profil
SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #12 skrivet: augusti 29, 2020, 03:59:57:57 »
62ragtop: Snyggt och bra svarat!

Utloggad liosa

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #13 skrivet: september 08, 2020, 10:17:51:51 »
Tack för jättebra svar!

Det finns golvplattar som ligger på nu. Jag har mejlat försökt ringa runt lite till olika poolföretag i området, men det kommer ta veckor innan de hinner komma förbi verkar det som. Vi låter poolet själv vila för nu.

'teknikrummet' sitter i garaget. Vatten/cirkulationspump och sandfilter har vi och borde fungera. Det fins även en väldigt gammal värmare, men den fungerar inte (enligt förra ägarenfanns det solceller på taket 16år sedan , de tog bort allt med takbytet.) Allt är dock i äldre skick. Bifogar lite bilder:


Utloggad liosa

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #14 skrivet: september 08, 2020, 10:22:07:07 »
Vill tilläga att mäklaren bekräftade att f.d. ägare också så till henne att poolen var i fungerade skick, och även hon hade frågat flera gången. Bra att ha detta i skrift nu. Jag tror nog att vi måste försöka fixa den, mäklaren tänkte också att det skulle vara en ganska bra investering, och att hon hade sett att priset av hus med pool har gått upp ganska mycket den senaste tid, så det är i alla fall positiv.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #15 skrivet: september 10, 2020, 09:42:36:36 »
Jag skulle nog sätta in stöttor invändigt i poolen över vintern, i vart fall längst upp och tvärs poolen mitt på långsidan.
Kanske 3 strävor från botten och upp till poolsargen på varje långsida, och sedan 3 stycken tvärgående reglar som fästs en bit ovan mitten på poolväggen.
Mest marktryck får ni nog högst upp om marken fryser på vintern, då kan långsidorna tryckas in av tjälen.
Verkar poolsargen rak idag om ni kikar längs med den?

Sedan, när ni väl gör slag i saken, riv hela linern så ni ser vad ni har att jobba med, slipa, spackla eventuella skador på väggarna (Glasfiberspackel?) och sätt sedan en ny liner.
Vill ni inte ha kvar djupdelen (fördyrar linern rejält skulle jag tro) så kan ni väl fylla upp så ni får en plan botten.
Plywooden brukar vara som sämst vid inlopp, utlopp och lampa, är den skapligt fräsch där så borde ni inte behöva byta skivorna kan jag tycka.
Eventuellt skulle ni kunna gräva upp en bit på sidan av poolen för att kunna besiktiga regelvirket utvändigt så det inte är ruttet.
Skulle skivorna vara ruttna bara vid inlopp/utlopp så kan det gå fräsa ned en bit i skivan och lägga in en bit rostfri plåt som ni sedan fäster inlopp/utlopp och lampa i.

Jag ser det inte som omöjligt att fixa till, men skall det bli "billigt" så bygger det nog på att ni inte har tummen mitt i handen och är beredda på att både vara kreativa och jobba en hel del med projektet.

Vi här i forumet hjälper självklart till med de tips och råd vi kan ge er.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag