VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: min pump suger luft  (läst 17852 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mark Spitz

min pump suger luft
« skrivet: juni 20, 2010, 00:57:42:42 »
Har haft problem med mitt cirkulationsystem sedan dag ett. Får bara inte rätsida på det. Tryckmätaren på sandfiltret ligger och pendlar mellan 0,2-0,5 bar. Pumpen låter som om den suger luft och tet "pruttar" ur utloppen. Suget räcker inte ens till för att använda pooldamsugaren.
Poolen är en 4x8 från poolkungen. Pumpen är en så kallad "super pump 12" (de har 10,12 och 14).
Grejen är den att både slangar in samt ut är väldans långa (ca. 25 meter vardera). Och eftersom jag dubbelkollat (trippel) alla kopplingar och så vidare för att försäkra mig om att det inte rör sig om läckage någonstans så har jag börjat fundera på om det kanske kan bero på en för svag pump.
Någon som har erfarenhet av detta problem?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: min pump suger luft
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2010, 02:40:06:06 »
Problemet är säkert luft på sugsidan. Eftersom du har jättelånga slangar så blir det mycket svårt att få ut luften. Om slangarna inte ligger med fall åt ena hållet utan lite upp och ned så blir det ju en massa fickor där luften står kvar. Vi hade ett liknande problem när vi ordnade en extra brunn en torr sommar och fick ha jättelång slang. Lösningen blev att vi fick koppla en särskild pump som med tryck pumpade vatten genom slangen med så stor kraft att alla luftfickor trycktes ut och försvann. Sedan stängde vi ventiler i båda ändarna, kopplade om slangen som den skulle vara och körde igång,sedan fungerade allt ok.

Sedan måste ju slangarna vara ganska grova om inte man skall få för stora tryckfall om de är så långa. Men eftersom det kommer luft så är luftfickor säkert mera troligt som huvudorsak än för klena slangar.

Utloggad Mark Spitz

SV: min pump suger luft
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2010, 09:22:26:26 »
Tack för svar Erica O0 Jo, luftfickor är nog ett ganska troligt scenario. Huset var förberett för pool en gång i tiden med PEM-slangar under huset. Och där dessa avslutas med två ingjutna, rakt uppstickande stumpar i pool-maskinrummet, har jag kopplat på med PEX. Där blir det med andra ord två kärva 90 graders böjar. Som gjort för luftfickor :-\
Att trycka in vatten på sugsidan skulle helt klarat vara en tanke. Man hur? Jag är precis klar med däcket och vill ogärna gräva upp igen. Går det att göra direkt i breddavloppet tro?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: min pump suger luft
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2010, 09:33:14:14 »
Går det att göra direkt i breddavloppet tro?

Brukar finnas en 1 1/2" gänga i botten på skimmern (breddavloppet), den kan du koppla in dig på.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Mark Spitz

SV: min pump suger luft
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2010, 10:10:25:25 »
Stämmer O0 detta skall testas! Tack!

Erik Johansson

  • Gäst
Erik Johansson
SV: min pump suger luft
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2012, 06:13:19:19 »
Hej
Har haft samma problem som beskrivs ovan. Efter vårstarten har det varit mycket luft som bubblar ut i vattnet. Suget är tydligen mycket dåligt då pumpen t.o.m. gick varm en kort stund.
Det är svårt att få systemet att starta. Matarvattnet måste vara på flera minuter innan pumpen börjar suga tillräckligt.
Min fråga: om det nu beror på luftfickor i slangar, varför tar luften aldrig slut? Det kan alltså bubbla flera dygn i sträck.

Utloggad Erica

SV: min pump suger luft
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2012, 15:50:04:04 »
Tar luften aldrig slut, ens efter lång tid, så måste det nog finnas en läcka. Vi hade en gång en skum läcka på vår poolpump - luft kom in till synes oförklarligt. Det visade sig vara packningen vid motoraxeln som var utsliten och läckte. Efter renovering försvann problemet. Silkorgens lock kan ju också läcka om man fått något skräp emellan, om packningen är dålig eller om man inte dragit fast locket ordentligt.

Utloggad Erik Johansson

SV: min pump suger luft
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2012, 20:05:26:26 »
Hej
Jag vet inte om du med silkorg menar utrymmet på pumpen där jag leder in matarvattnet (har pumpen placerad högre än vattennivån). Är inte detta ställe på trycksidan? Jag kan nämligen se små, små luftbubblor pysa ut under starten.
Glappt någonstans tror jag definitivt på och har kontaktat MiamiPool för ev. byte av pump.
Mh
Erik

Utloggad Erica

SV: min pump suger luft
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2012, 22:27:49:49 »
Jo silkorgen sitter direkt innanför där det inkommande vattnet från poolen leds in. Detta är givetvis sufsida, inte trycksida. Trycksidan ansluts till filtret och sedan vidare till inloppsmunstyckena. Om det pyser ut luft vid locket har du definitivt en läcka där.

Utloggad Erik Johansson

SV: min pump suger luft
« Svar #9 skrivet: maj 21, 2012, 22:13:07:07 »
Jag har alltid trott tvärtom, men nu förstår jag att du har rätt om tryck/sugsida. Jag ska kolla att det är tätt under locket.
Tog årets första dopp idag. 19 grader.
Mh
Erik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan