VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mitt första spa, ett renoveringsobjekt.  (läst 4157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teknikern

Mitt första spa, ett renoveringsobjekt.
« skrivet: oktober 17, 2017, 20:45:20:20 »
Efter lite väntan så dök det upp, fyndet jag länge längtat efter, och det är ett renoveringsobjekt. Det är ett Sunspa Eurostar som det stod på en klisterlapp som låg lös på botten av bottenskivan som fö. var av undermålig inomhusplyfa och numera helrutten så demonteringen gick snabbt, bara att plocka sönder den med händerna och kasta på brasan.  ;D

Den byttes mot 2x6" tryckimpregnerat virke, 2 på varje sida och 2 i mitten som bär baljan och plyfa rationaliserade jag bort då hela baljan ska stå på 5 cm styrofoamisolering med pvc-duk mellan baljram och styrofoam för att eliminera fukt ovanifrån vid ev. läckage.



När jag torkat ur det skitiga karet märkte jag att det på 2 ställen var lite små "bugglor" ungefär som att formen inte hade varit slät vid gjutningen, dom är hårda och alltså inte luftblåsor utan troligen början till plastpest, alltså porig gelcoat som släpper in vatten.
Är det någon som vet vad ytskiktet består av, är det ren gelcoat eller annan sorts plast? I höst ska karet bara driftsättas och isoleras (blir 40 cm frigolit runt om samt ett nytt tjockt thermolock med hiss) men nästa sommar ska blåsorna slipas upp, laminatet torkas och ytskiktet förseglas så därför måste jag veta vad ytskiktet är i för material. Eftersom jag jobbat i plastbranschen tidigare så är jobbet en skitsak och tar inte ens en dag att fixa så bättre att göra det nu än få bygga extrabotten om 5-6 år när den mjuknat och ruttnat som en gammal plast-eka från 60-talet.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mitt första spa, ett renoveringsobjekt.
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2018, 07:14:15:15 »
Hej.

Hur har det gått för dig, badar ni för fullt eller stötte du på patrull?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Mitt första spa, ett renoveringsobjekt.
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2018, 17:31:37:37 »
Gällande plasten så skulle jag kontakta https://www.sunspa.ca/ och ställa frågan. Det kan ju även vara bra att dom bli informerade om sina kvalitétsproblem.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Teknikern

SV: Mitt första spa, ett renoveringsobjekt.
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2018, 11:30:29:29 »
Hej Rickard, jag badar för fullt, jag hann med att få isoleringen klar innan det blev kallt, har lite snickeri kvar bara sen är byggdelen avklarad. Eftersom kretskortet visade sig ha sagt upp sig också så bygger jag nu helt nytt styrsystem i moduler, pumpen går dygnet runt och värmen kör jag manuellt så länge. Energiförbrukningen som alla varnade mig för blev nåt i hästväg fast åt rätt håll, 1,50-2 kronor / dygn ungefär så det får jag väl försöka leva med.  :)
Här är kraftstyrkortet, det här är högspänningsdelen som ju matas med 400 volt 3-fas, resten är bara 12-volt som styr relän, termostater, termometer mm.

Alla pumparna är genomgångna och täta, en liten ledning pluggad temporärt pga, läcka i munstycksinfästning och munstrycket pluggat samt nån mer liten läcka högt upp i karet men eftersom det slutar försvinna vatten när nivån sjunkit till precis under nackkuddarna så får det bli ett vårjobb när det blir varmare, badet fungerar iallafall att bada i och nivån ska inte upp mer än c:a 10 cm till.


Så här ser det ut just nu, kompositplanken fick bli sarg ovanpå isolerblocken som är 20 cm tjock frigolit och täckningen runt är spillbitar av aluminium, den är ny men bara skitig på bilden för det är inte läge för tvätt av plåt i minusgrader, det blir vårens bekymmer.
Fortsättning på resan följer.  ;)

Ja just ja, sen blev jag ju tvungen att bygga en frigolitskärare eftersom blocken var 40 cm tjocka och i fel mått, det blev en värmetrådsskärare som fungerat alldeles utmärkt och inte en tillstymmelse till smulad frigolit nånstans. Hellyckat!  :)



 

Utloggad Lassse

SV: Mitt första spa, ett renoveringsobjekt.
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2018, 23:03:49:49 »
Intressanta frågan är hur mkt badet drar i ström inte hur mkt värmaren drar.

Utloggad Teknikern

SV: Mitt första spa, ett renoveringsobjekt.
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2019, 17:03:58:58 »
Nu har jag badat ytterligare en vinter och efter en tätningsrunda i somras med tätning av det som upptäcktes förra vintern så är badet tätt. Det fick ju en liten uppgradering i somras i form av en saltvattenklorinator och det blev hellyckat, vattnet ständigt kristallklart och inga kemikalier går det åt heller.

Enda "problemet" som jag anser vara ett icke-problem är att teststickorna är helt opålitliga när det gäller klor i saltvatten så jag struntade i att mäta alls tidigt i höstas och kör klorinatorn 1 timma 2 ggr i veckan eller när det slutar lukta lite klor när jag lyfter på locket och vattnet är fortfarande kristallklart.

Elvärmen har inte körts sen badet fylldes och nu när det är varmare ute stänger jag av pumpen dagtid annars blir badet för varmt, rekordet ligger på 44+ när jag glömde pumpen på när det var som varmast ute nu.  ::) Hinner jag bara så ska pumpen få en termostat så den sköter sig själv.

Ett spa-bad ska ju vara enkelt och lättskött så jag tror detta slår rekordet i minimalt underhåll.  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan