VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbelysning, några funderingar.  (läst 34230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

SV: Poolbelysning, några funderingar.
« Svar #60 skrivet: april 18, 2014, 11:22:50:50 »

och SELV enligt Wiki är
SELV
Separated Extra Low Voltage eller ibland även Safety Extra Low Voltage (SELV)
Spänningsförande delar i SELV-kretsar får inte förbindas med jord eller med spänningsförande delar eller skyddsledare hörande till annan krets. Utsatta delar i SELV-kretsar får inte avsiktligt förbindas med

    jord eller
    skyddsledare eller utsatt del i annan krets eller
    främmande ledande del, utom då elektrisk materiel genom sin konstruktion har förbindelse med sådan ledande del. I detta fall skall säkerställas att denna del inte kan anta högre nominell spänning än 50 V AC eller 120 V DC.

Om nominella spänningen är högre än 25 V AC eller 60 V DC skall skydd mot direkt beröring ges genom

    avskärmningar eller kapslingar som ger ett skydd lägst IP2X eller IPXXB

eller

    betryggande isolering.

Mina lampor kommer att bli SELV då de inte är jordade ex.. eller är jag ute och turnerar igen?
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Poolbelysning, några funderingar.
« Svar #61 skrivet: april 18, 2014, 11:30:13:13 »
Där har du ju hittat något ju O0

Enligt det schemat så är det lungt med SELV inom område 1 om det inte överstiger 12VAC eller 30VDC.

Du har helt rätt angående SELV och dina ej jordade lampor O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Poolbelysning, några funderingar.
« Svar #62 skrivet: april 18, 2014, 11:51:39:39 »
Du har rätt JE  jag var inte medveten om detta (har varit medveten om detta innan men det hade trillar bort ur minnet tills nu)och  300w poollampa och trafo är växelström och som du säger räknar man då bara en väg.

Nu har jag kollat hejvilt på nya 12v led spottar på 4 w och de säljs för det mesta med likriktare så de kan köras på 12 volt ac växelström.
Skulle man alltså inte kunna ha 12 volts utrustning eller lampor alls då i område 1?

Min man höjde på ögonbrynen när han såg uträkningarna ! " DC eller AC, du måste räkna kabellängd båda vägarna i båda fallen. Ström måste alltid ha en återledare. Jag tror ni har blandat ihop det hela med 3-fas växelström. I en trefaskrets, om den är helt symmetriskt belastad, får du ingen ström i återledaren (neutral) och behöver alltså bara räkna en väg (förutsätter att man inte har övertoner m.m.). På en enfas växelströmskrets måste du räkna båda vägarna, precis som för likström. För samma strömstyrka i A får du samma spänningsfall på samma kabel oberoende av om det är AC eller DC.

Det finns uträkningar/rapporter om att med sämsta möjliga förutsättningar skulle 14 V kunna vara livsfarligt vid beröring , varför 12 V-gränsen för poolbelysning m.m. är ganska väl vald. Sedan är det en annan sak att klassningen av om huruvida starkströmsföreskrifterna gäller eller inte har definitionen av starkström som varje spänning och strömstyrka som kan orsaka olycka, och då inkluderar även brand m.m. Med den definitionen blir även en 6 V krets en starkströmsanläggning om den kan leverera såpass strömstyrka att den kan orsaka överhettning och antändning t.ex. vid misskontakt. En poolampa på 300 W, 12 V, drar en strömstryrka på 25 A och är därför definitivt en starkströmsanläggning trots att den är 12 V. På samma sätt räknas telesignalanläggning för styrning av starkströmsapparater som bunden av föreskrifterna p.g.a. den påverkar en starkströmskrets. En krets som har låg spänning och så svag strömstyrka att antändning/brand är omöjligt, räknas inte som en starkströmsanläggning. För en sådan gäller alltså inte starkströmsföreskrifterna.

Man kan klara elproblematiken runt en pool utan problem om man planerar rätt från början. Vi har en inomhuspool i huset. För att kunna ha t.ex. belysning i taket på ett vettigt sätt så har takhöjden i poolrummet satts till 270 cm. Alltså är taket över 2.5 m och över de klassade zonerna och då gäller det som ett "vanligr" fuktigt rum, oberoende av var i rummet man är.

Att elsäkerhetsverket inte ser det som sin uppgift att hjälpa folk med "hempul" med el är kanske inte så konstigt. För installatörer och andra i branschen finns information mera lättillgänglig. Min uppfattning är helt klart att "hempulet" har ökat avsevärt, samtidigt som dock kvaliten på arbetet blivit bättre. De som gör det läser nog ofta på åtmistone något. Man ser fortfarande enskilda skräckexempel men de är inte så vanliga som förr. Själv arbetar jag dock mest med anläggningar i industrier och kraftverk och där är "hempulet" minimalt. Undantag för en del småföretag och inte minst vissa lantbruk. Man kan alltid se skillnad på proffsinstallation och "hempul", men det innebär ju inte med någon automatik att alla "hempulanläggningar" skulle vara farliga. Men visst har man sett vissa enstaka anläggningar där man konstaterat att man omedelbart måste bryta strömmen för att förhindra uppenbar livsfara. Utomlands i vissa länder kan man få se även proffskopplat som får en att undra hur de tänkt egentligen. "

Utloggad Erica

SV: Poolbelysning, några funderingar.
« Svar #63 skrivet: april 18, 2014, 11:58:12:12 »
Föregående inlägg skrevs alltså av min man. Nu skall jag själv svara på en annan del som inte rör el. Nej jag skämtar inte med er eller någon här :) Att jag finns i många trådar beror bara på att jag är och alltid har varit intresserad av pooler. Vi har, trots att vi flyttat några gånger, nästan alltid haft pool. Först en liten rund ovanmarkspool, sedan en oval lite större sådan, en linerpool, en betongsprutade större trädgårdspool (när vi bodde i USA) och nu en inomhuspool. Nu har vi fullt upp med barn och annat så nu är det nog slutflyttat...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag