VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stegen skaver mot linern  (läst 6228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikaland

Stegen skaver mot linern
« skrivet: september 26, 2010, 13:27:14:14 »

Hej på er....

Igår när jag stängde poolen upptäckte jag att där den uppfällbara stegen är i kontakt med linern har mosaikmönstret börjat försvinna och man ser två runda märken efter stegen. Kände inte för att hoppa i det kalla vattnet för att känna om man även kände någon skillnad eller om det bara är färgen som försvunnit.

Hur har ni gjort med stegen?

Bara använt de gummifötterna som sitter på stegen eller är det någon som har limmat på ytterliggare ett lager liner där stegen träffar linern i vattnet eller någon annan lösning?

/Mikaland
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Poolgiganten

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #1 skrivet: september 26, 2010, 15:33:07:07 »
Ah. Låter inte kul.
Precis det som oroar mig också, att stegen ligger mot linern och där rör sig lite hela tiden när någon går på den = skaver. Känns inte ok. Jag har verkligen undrat hur andra har det på den fronten. Speciellt på runda pooler verkar det vara ett problem.

Det är därför som jag sen en tid tillbaks funderar på en lös trappa att ha invändigt (kanske weddingcake) alternativt en stege som skruvas i trädäcket och inte alls rör linern varken i botten eller på sidan (Tittar lite på typ badstegar som finns på båtar och bryggor).

Men det blir intressant att se om du får några kloka svar och andra idéer och lösningar. Jag följer med stort intresse...
/Yvonne
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad aromata

SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #2 skrivet: september 26, 2010, 17:54:05:05 »
Jag limmade två genomskinliga runda plexiskivor på linern där stegen ligger emot. Diameter ca 20 cm.

Utloggad Mikaland

SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #3 skrivet: september 26, 2010, 21:41:04:04 »
Limmade du dem när du hade vatten i eller tömmde du ur?

/Mikaland
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Utloggad aromata

SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #4 skrivet: september 27, 2010, 21:41:56:56 »
Limmade med vatten i. Tror att jag använde silikon men det var ganska många år sedan så minnet är lite suddigt. Lim som man använder under vatten om linern har gått sönder skulle kanske funka. Du måste ju inte ha någon vidare styrka utan det räcker om plexiskivan hänger kvar på väggen. Alternativet är ju att fästa plexiskivan på stegen men det blir lite känsligt om du fäller stegen upp och ner ofta.

Utloggad Stroker

SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #5 skrivet: september 28, 2010, 09:40:06:06 »
Min stege hade gnagt hål så jag lagade med lapp i vattnet och det har hållit nu i flera år. Problemet kvarstod dock så jag skaffade en rulle i plast. Gängade ändarna med M12 och borrade hål i stegen. Skruvade dit rullen med en bit rostfri syrafast gängad stång och som nu gör att stegen rullar istället för att gnida på linern. Detta har hållt sen 2004. (Editerar detta. 2007 skall det vara)

Kompletterar med följande. Som ni kanske ser på bilderna så rör numera inte stegen vid lappen som jag förövrigt köpte på nåt vanligt poolställe som "lagningslappar " i en påse med klister och allt Finns överallt där dom säljer poolkemikalier och dylikt.
Bifogar även en bild på hur det såg ut när jag monterade rullen.
Efter första lagningen skaffade jag mjuka stora ändar till stegen men det gnagde bort lagningslappen efter en tid i alla fall.
Tilläggas kan oxå att när jag byggde poolen monterade jag en bräda klädd med 10mm gummi där stegfötterna skulle hamna infällt i 50mm isoleringen..
« Senast ändrad: september 28, 2010, 10:43:23:23 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad aromata

SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #6 skrivet: september 28, 2010, 16:42:49:49 »
Smart Stroker. Jag tror att jag kopierar din ide' till nästa säsong.

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #7 skrivet: september 28, 2010, 20:01:55:55 »
Fiffiga lösningar - både plexiskivan och rullen.  <sol>
Men konstigt att inte steg-fabrikanterna är med på noterna.

(Och vi med rund pool får fundera vidare och eventuellt göra egna uppfinningar för där funkar ju tyvärr inte någon av de här lösningarna)
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad Lekpappan

SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #8 skrivet: september 28, 2010, 20:17:56:56 »
Själv klippte jag ut 2 små runda "plattor" av den gröna fibermattan som ligger under linern och limmade fast på gummiplopparna på stegen. Mycket enkelt och fungerar felfritt...

Lycka till

Utloggad Mikaland

SV: Stegen skaver mot linern
« Svar #9 skrivet: september 29, 2010, 21:07:19:19 »
Tack alla för svaren , skönt att man inte är ensam    8)
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan