VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Testare till vattenkemi SPA  (läst 5497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teknikern

SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #10 skrivet: april 03, 2019, 00:21:40:40 »
Att mäta eller inte mäta, jag slutade försöka få nåt vettigt mätvärde när jag installerade saltvattenklorinatorn i somras, egentligen är den avsedd till Intex pooler men jag fick tag på den billigt och tänkte "vaf. då slipper jag ju all övrig kemi" men få vettiga mätvärden var lögn, det funkade inte helt enkelt. Nu kör jag klorinatorn 1 timma 2 ggr i veckan, vattnet är klart och fint trots att den fylldes för 6 månader sen och vattnet känns trevligt mot huden så jag skippade det där med mätning helt, ja förutom ph för ligger det fel så funkar inte klorinatorn så bra.

Jag kommer inte att byta vatten förrän det visar sig att det behövs, jag trodde att den lilla gröna rand som bildas under en lång tid på kanten vid vattenytan var början till alger men det visade sig vara kopparutfällning för klorinatorn avger också kopparjoner som ju dödar alger så det verkar funka hur bra som helst.

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #11 skrivet: april 03, 2019, 09:43:53:53 »
Att mäta eller inte mäta, jag slutade försöka få nåt vettigt mätvärde när jag installerade saltvattenklorinatorn i somras, egentligen är den avsedd till Intex pooler men jag fick tag på den billigt och tänkte "vaf. då slipper jag ju all övrig kemi" men få vettiga mätvärden var lögn, det funkade inte helt enkelt. Nu kör jag klorinatorn 1 timma 2 ggr i veckan, vattnet är klart och fint trots att den fylldes för 6 månader sen och vattnet känns trevligt mot huden så jag skippade det där med mätning helt, ja förutom ph för ligger det fel så funkar inte klorinatorn så bra.

Jag kommer inte att byta vatten förrän det visar sig att det behövs, jag trodde att den lilla gröna rand som bildas under en lång tid på kanten vid vattenytan var början till alger men det visade sig vara kopparutfällning för klorinatorn avger också kopparjoner som ju dödar alger så det verkar funka hur bra som helst.

Hur menar du att ditt svar hjälper den som ställt frågan?

/Urban.

Utloggad magpk

SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #12 skrivet: april 05, 2019, 08:57:00:00 »
Någon som använder denna testare ?
https://www.poolkungen.se/pooltillbehor/vattenrening/blue-connect/

Ska vara bra sägs det.


IDag använder jag LaMotte ColorQ men de verkar sluta sälja tabletterna så när mina är slut behöver jag en minst lika bra test utrustning

Som huvud desfiktion kör jag Brom tillsammans med aktivt syre så bör ju fungera ihop med dessa.

Jag använder denna funkar hur bra som helst, behöver inte lyfta locket utan bara koppla upp via bluetooth på telefonen så ser man hur det står till med vattnet.

Utloggad bamsemanen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #13 skrivet: april 09, 2019, 15:29:38:38 »
Har oxså köpt mig en blue connect + som ska installeras nu innan uppstarten =)

Får se hur den funkar.

PP-Pool från Poolteam, 4 X 8 meter, Poolrening med Klorpuckar och UV-ljus.
Värmer med värmepump och med hjälp av taket =)
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15038.0

Utloggad Telekiter

SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #14 skrivet: april 10, 2019, 10:44:54:54 »
Har oxså köpt mig en blue connect + som ska installeras nu innan uppstarten =)

Får se hur den funkar.

Det ser ut som enkel hantering med "Blue Connect". Det finns dock ingen riktigt bra förklaring till vad den mäter. Ex; "Desinfektionsnivå". Vad är det egentligen? Spelar det någon roll om man använder klor, Brom, aktivt syre, eller? Hur lång livslängd är det på sensorn? Det står att den är till för "pool av olika typ". Vad menas här? I ett spabad ligger ju hela sensorn och guppar inne i ett utrymme fullt med klor- eller bromgas (dvs under locket). Klarar den det?

/Urban.

Utloggad liamab

SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #15 skrivet: april 12, 2019, 16:08:37:37 »
Det ser ut som enkel hantering med "Blue Connect". Det finns dock ingen riktigt bra förklaring till vad den mäter. Ex; "Desinfektionsnivå". Vad är det egentligen? Spelar det någon roll om man använder klor, Brom, aktivt syre, eller? Hur lång livslängd är det på sensorn? Det står att den är till för "pool av olika typ". Vad menas här? I ett spabad ligger ju hela sensorn och guppar inne i ett utrymme fullt med klor- eller bromgas (dvs under locket). Klarar den det?

/Urban.


Ja det underar jag också .. har mailat och frågat hur och vad den mäter samt livslängd på sensor.
har inte fått något svar från dem jag mailat

och hur den mår när den guppar inne under locket .. ja nästa fråga

men nä inget svar från dem som säljer den för 2995:-

Utloggad mojjen

SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #16 skrivet: maj 12, 2019, 09:09:18:18 »
Verkar fortfarande gå att få tag på tabletter till lamotte. Jag hade kompletterat upp de som behövs alt ett fullt kit. Den mätaren är grymt bra. Får man tag på 100 tabletter av varje så klarar man sig ett bra tag till. Själv förbrukar jag mest ph och fritt klor tablett. De andra testar jag bara sporadiskt. Där räcker en 100burk många år för mig.

Utloggad mojjen

SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #17 skrivet: maj 12, 2019, 11:26:28:28 »
Blev lite sugen på Blueconnect, men jag är tveksam till kostanden. Inköpet kan jag leva med. Men Kollade livslängd på sensorn, 2 säsonger vilket är 1 år vid Åretrunt drift. (de uppger 2 år om Pool sätts i vinter "sleep"). Spa kör man väl normalt fullt året runt. Generellt så förbrukas det mesta dessutom snabbare i ett spa än i en pool pga hög temp och mer kemikalier. Så frågan är om man kan räkna med ens  1 års livslängd på sensorn. Med ett sensorpris på 1000-1200:- så börjar det bli rätt kostsamt bara för att mäta.
Skulle vara mycket intressant att få feedback över tid hur blueconnect fungerat i SPA miljö.

Utloggad bamsemanen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Testare till vattenkemi SPA
« Svar #18 skrivet: maj 14, 2019, 11:04:28:28 »
Nu har jag testat den i ca 2 veckor och är hel nöjd !

Se info och bilder i min byggtråd:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15038.10

PP-Pool från Poolteam, 4 X 8 meter, Poolrening med Klorpuckar och UV-ljus.
Värmer med värmepump och med hjälp av taket =)
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15038.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan