Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nä nu...!  (läst 12697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Nä nu...!
« skrivet: augusti 09, 2013, 17:37:28:28 »
Jag har hittat den fjärde läckan på vår nybyggda pool som återförsäljaren byggde åt oss. Den här gången i linern under ett inlopp.

Det intressanta är att montören tydligen hittat läckan före mig. Den var nämligen "lagad". En genomskinlig bit lossnade idag när jag skulle ändra riktning på inloppet.

En sak som oroat mig lite med det här inloppet är att det alltid varit är snedare och stuckit ut mer från poolsidan än det andra inloppet. Kan sådana här sprickor orsakas av att linern varit för spänd? Och isåfall lär den ju spricka mer med tiden oavsett lagning?

Och är det verkligen acceptabelt att som montör orsaka en spricka i en helt ny liner och "laga den" utan att säga något till kunden? Jag tycker givetvis inte att det är okej, men jag är nyfiken på vad ni andra skulle kräva för åtgärd.


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Nä nu...!
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2013, 20:07:40:40 »
Så J-a trist. Dessa klåpare finns tyvärr överallt i alla brancher.
 
Jag skulle kräva ny liner och aldrig ge mig på det kravet.

Om ni köpt monteringsjobbet ska ni kräva att återförsäljaren skakar fram någon som kan göra jobbet rätt och gör om allt som krävs för att det ska bli både tätt och rakt.

Självklart är det inte acceptabelt att förstöra matrial och göra en fusklagning. Att dessutom vara fräck nog att försöka mörka det hela tyder tyvärr på att det är skojare ni har att göra med.

Det genomskinliga som lossnade är troligen silikon. Jag har fusklagat några läckor i vår pool med det och det fungerar bra en kort tid men är dömt att misslyckas över längre tid. Helt otroligt att någon som ska vara proffs försöker komma undan med sådana metoder.

Ni måste förstå varför inloppet sitter snett. Det ska det inte göra. Det är ingen idé att montera ny liner innan det problemet är åtgärdat.

Har ni gjort delar av jobbet själva t ex återfyllt matrial runt poolen och packat det är kanske inte återförsäljaren ansvarig för samtliga problem?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tate

SV: Nä nu...!
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2013, 20:37:07:07 »
Tack för ditt svar!

Återfyllde gjorde grävarna som poolmontören kände, rekommenderade och förmedlade kontakten med.  Jag var närvarande vid återfyllningen och såg att en man stod i gropen och höll i slangarna och packade materialet under dem. Värt att nämna kan ju vara att poolen levererades med en massa fästanordningar som skulle användas för att fästa slangarna med i poolstommen, vilket inte gjordes för att "det behövs inte för den här pooltypen", samt att det sneda inloppet var snett redan innan det återfylldes runt poolen. Jag dokumenterade alla kopplingar innan det återfylldes så jag vet det med säkerhet. Det skulle för övrigt också "vara så".

Inloppet ifråga har grävts upp en gång och lagats i en av kopplingarna. Samma med andra inloppet. Bräddavloppet läcker också, men "lagades" även det med silikon.

Det är även stora gropar i poolbottnen sedan monteringen, så att linern måste bytas anser jag vara givet. Vad poolmontören tycker är svårt att veta eftersom han inte besvarar mina samtal.
 

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2013, 11:13:26:26 »
Att laga med silikon duger inte. Det kommer att börja läcka igen inom kort!
När det gäller läckor i pool finns bara en regel tyvärr, "gör om, gör rätt"... Alla tätningar, tejp, silikon, pastic padding släpper efter ett tag. Dock kan t.ex. botten på en skimmer gå att laga med t.ex. plastic padding eftersom det är litet tryck där...


Linern ska du naturligtvis reklamera!
Även läckor och "knölig" botten. Har ni något kontrakt underlättar det eftersom montören annars kan säga att han sagt att det kan bli knölig botten... Finns ett kontrakt så måste avvikleser från det "normala" i så fall finnas med och en ojämn/knölig botten är inte normalt i en pool.


Skriv rek. brev till montören om han inte svara per telefon så du har bevis på att han mottagit din reklamation. Spela in samtalet där du lämnar meddelande på telefonsvararen. Det viktiga är att du har tydliga bevis på att du har reklamerat installationen och anmäl sedan till ARN.


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2013, 18:54:52:52 »
Vart har du köpt poolen?
Vem är säljare?
Sålde han poolen med montering i priset?


Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad Erica

SV: Nä nu...!
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2013, 21:18:30:30 »
Vad tråkigt när det blir så här! Vet du vad det är som gör att ena munstycket har en vinkel mot poolväggen. Så borde det inte kunna bli och att få tätt i det läget är säkert inte lätt.

Givetvis har montören ett ansvar att fixa till det hela om han klantat till det. Däremot är det nog inte säkert att man kan kräva en helt ny liner. När det gäller dyrare saker så brukar "professionellt utförd reparation" kunna godtas, men definitivt inte silikon som ALDRIG kommer att hålla i längden. Jag jämför lite med när en av våra vänner köpte en ny bil och det sedan visade sig finnas en liten buckla på ena skärmen. Bilfirman fick givetvis åtgärda det, men köparen var inte så förtjust i detta utan ville ha en ny bil. Men enligt de besked han fick anses det inte som rimligt att kräva detta, en profesionellt utförd lagning får man acceptera.  Går det möjligen att svetsa skadan ? Men i ditt fall så gäller det ju först att de fixar grundproblemet med inloppet som på något sätt hamnat galet. Linern är knappast startproblemet, skadan där har blivit en fökjd av att inloppet sitter så att det inte går att montera linern korrekt. Även om de skulle byta linern så kvarstår risken att problemet upprepar sig om inte det andra är löst.

Vad det gäller att gå till ARN så beror det på vem du köpt tjänsten av. Är det ett seriöst företag så lyssnar de på ARN, men är det en "frifräsare" med kontoret i fickan så är det meningslöst att gå dit eftersom ARNs utslag inte har någon rättsverkan utan egentligen är rekommendationer.

Ett flertal läckor låter ju inte alls bra, även om man som köpare nog får acceptera det under förutsättning att felen åtgärdas på ett professionellt sätt. Om däremot samma fel upprepas gång på gång och de inte klarar att lösa problemen så har man ju rätt att till slut häva köpet.

Tyvärr kan man i lägen som detta få en situation där olika aktörer skyller på varandra. Vems var felet ? Montörens ? Den som utförde återfyllnaden ? Poolleverantörens ? Ditt eget, om du gjort någon del av arbetet ? Att du upphandlat igenfyllningen av en som rekommenderats av poolmontören hjälper tyvärr inte, det är ju ändå olika aktörer. Om du köpt poolen på helentreprenad från pooleverantören så att de i sin tur upphandlat det övriga så hade du haft en mycket enklare sits. Då hade de haft hela ansvaret och det blivit deras jobb att reda ut vem som i slutändan skulle stå för det hela.

Utloggad Tate

SV: Nä nu...!
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2013, 00:20:20:20 »
Återförsäljaren från Folkpool är också den som monterat poolen och han har skött all kontakt med grävaren och gett honom instruktioner. Jag har dokumentation i form av tidigare sms-kontakt, samt ett antal mail med olika chefer på Folkpool där de säger att de ska kontakta återförsäljaren och att felen ska åtgärdas, dock har inget hänt på två månader, och innan dess har läckorna bara lagat provisoriskt och uppenbarligen har han ljugit om var läckorna är, vilket nästan är det värsta.

Jag vet inte varför ena munstycket är så snett, men det har varit det redan innan återfyllnaden så grävaren är knappast ansvarig (jag har bilder på hela byggprocessen). Saken är dock den att återförsäljaren tydligen aldrig monterat denna typ av pool innan. Han skulle bygga den ihop med en annan återförsäljare som var van vid termoplastpooler, men plötsligt blev det inte så. I träpoolerna är det antagligen lättare att fästa olika tillbehör med skruvar, och att spackla igen hål - här känns det mest som han gjorde ganska stora hål och stoppade in lampa, inlopp och bräddavlopp i och lär dem ligga löst.

Det enda jag gjort i monteringsprocessen är att tillverka ett stöd till bräddavloppet enlig byggbeskrivningen - något som återförsäljaren tyckte var onödigt eftersom det ändå ligger fast i marken runtomkring. Han har dock skrivit ett monteringsprotokoll där han intygar att han byggt poolen enligt anvisningarna.

Tack för alla tips! Jag har mailat chefer och messat återförsäljaren/montören. Händer inget under måndagen kontaktar jag ARN, för nu har han haft ett år och tre månader på sig att åtgärda felen.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2013, 09:19:39:39 »
Vart bor du?
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad Tate

SV: Nä nu...!
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2013, 09:48:34:34 »
Nicklasry - Jag känner mig osäker på hur mycket jag kan "hänga ut" en enskild person. Vi har inte så många återförsäljare här så det blir ju ganska uppenbart vem det är. Varför undrar du?

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2013, 10:40:41:41 »
Tate,
Beklaglig situation du hamnat i. Jag tycker det är starkt av dig att vara så nyanserad i dina inlägg. Vi är många som  hoppas att Folkpool kommer att agera i nästa steg. De måste ta ett ansvar för sina återförsäljare. Hoppas du orkar och vill dela med dig vad som händer härnäst.
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Tate

SV: Nä nu...!
« Svar #10 skrivet: augusti 11, 2013, 18:36:53:53 »
Tack Bjärred! Jag lovar att uppdatera er om fortsättningen. Jag hoppas verkligen att det klöser sig snart så att jag kan känna den där glädjen över att ha pool, istället för oron!

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #11 skrivet: augusti 12, 2013, 08:14:13:13 »
Det är ju förstås entreprenören som har klantat till det här men om det är återförsäljaren från Folkpool som anlitat honom så är det ju återförsäljaren du ska ligga på. Om det är Folkpool har du säkert ett kontrakt där det borde framgå vem som är ansvarig.


Kontakta även Folkpool direkt och fråga hur de brukar göra i liknande fall. Det lär ju göra din återförsäljare svettig och kanske kan du också kräva att de tar in en annan entreprenör för att fixa vad som är fel/trasigt.


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Tate

SV: Nä nu...!
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2013, 17:37:40:40 »
Nu har jag haft kontakt med Folkpool. De har inte heller fått tag på återförsäljaren, men planerar att skicka någon annan för att göra en bedömning. Dock kan ju det vara lite känsligt, med tanke på att det kanske blir en av återförsäljarens kollegor.

Jag hoppas och tror dock att Folkpools mål är att göra sin kund nöjd. Jag har även pratat med konsumentverkets rådgivare, och fått hjälp med att formulera en eventuell anmälan. Jag kan ju säga att rådgivare var hårdare än jag när det gällde vad man som konsument ska kräva, men jag hoppas att det inte behöver gå så långt.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #13 skrivet: september 02, 2013, 19:34:50:50 »
Hur har det gått?
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #14 skrivet: september 02, 2013, 19:46:20:20 »
tycker du ska säga till säljaren, (om nu han rekommenderat montör) att ta ansvar för sin montör...
annars ta hk.
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad Tate

SV: Nä nu...!
« Svar #15 skrivet: september 04, 2013, 15:49:54:54 »
Säljaren och montören är samma person. En annan av Folkpools återförsäljare var här för en vecka sedan och kunde konstatera de fel jag nämnt. Därefter skulle han rapportera till huvudkontoret, och de skulle i sin tur höra av sig. Jag mailade dem häromdagen, men har ännu inte fått något svar.

Så än så länge har inget hänt och hösten närmar sig med stormsteg. Jag vägrar stänga ner en läckande pool med de skadaor det skulle kunna medföra.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #16 skrivet: september 27, 2013, 22:11:28:28 »
hur har det gått?
vilken ände i swe bor du?
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Nä nu...!
« Svar #17 skrivet: september 28, 2013, 11:26:44:44 »
Han har dock skrivit ett monteringsprotokoll där han intygar att han byggt poolen enligt anvisningarna.

Då har du 2 års garanti på montagearbetet!
Det vet jag väl då jag själv skriver på dessa protokoll efter varje pool jag monterat för nämnda företaget.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nä nu...!
« Svar #18 skrivet: oktober 03, 2013, 08:16:47:47 »
Hört nåt mer från Folkpool?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tate

SV: Nä nu...!
« Svar #19 skrivet: oktober 05, 2013, 15:11:49:49 »
Jag har fått ett besiktningsprotokoll av den en annan montör som var här och kikade på poolen. Han kom fram till att ett inlopp måste grävas upp och justeras (redan uppgrävt en gång tidigare utan effekt) och att breddavloppet läcker, samt att liner är trasig och att det är gropar i bottnen. Dessutom skulle en bit av sargen bytas ut.

Min montör vägrade dock att göra detta, och Folkpool meddelade då att den andra montören skulle åtgärda de två läckorma, jämna till bottnen, byta liner och sargbiten.

Därefter blev det tyst.

Efter att jag frågat när detta skulle utföras, kräver plötsligt Folkpool att jag först betalar den första montören för hans arbete.  Jag har ju "bara" betalt honom 180 000 för själva poolen, men inte för monteringsarbetet eftersom det inte varit slutfört.  Detta har tydligen varit okej i ett och ett halv år - men nu ska jag alltså plötsligt betala en montör som vägrar ta mina telefonsamtal, och vägrar befattar sig med den läckande poolen.

Detta vägrar jag givetvis att göra. Med tanke på allt strul som varit känner jag mig ju inte ens säker på att poolen någonsin kommer att lagas! Jag betalar när poolen är lagad och hel - och då förväntar jag mig också ett rimligt prisavdrag!


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan