CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mellan puts och liner......?  (läst 6561 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad happel

Mellan puts och liner......?
« skrivet: januari 20, 2009, 08:52:16:16 »
Hej!

Har nu snart murat upp väggarna med leca och de skall
putsas de närmaste dagarna. En fråga som nu slår mig är
ifall man behöver något mellan puts och liner? Blir det inte
väldigt stumt och hårt att lägga liner direkt på puts och
ifall man skall ha något mellan, vad isåfall?

Tacksam för alla svar (se även mitt inlägg om hur man
gör med en hörntrappa för att få rätt material och
proportioner.....)

Henric

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2009, 09:11:48:48 »
Hej,

Vi har en väggmatta mellan liner och vägg.
http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/olika_stommar.htm

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad henkehäst

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2009, 12:47:59:59 »
Hej !Varför skall du putsa ??. Jag har murat poolen med leca precis som du och sedan slipat av alla ojämnheter. Min teori var att putsen med åren kan släppa och den tillför ju inget i fråga om förstärkning av pool stommen. Jag har klätt botten och sidor med uterumsmatta (utan noppror). Köpte den i 4 meters bredd och fick då endast en skarv på långsidan. Den limmades med vanligt golvlimm direkt på den primade leca-stommen. Mattan behöver ju bara "hänga" där vattentrycket håller ju den på plats. Limma däremot noga runt munstycke och lampor så blir det lättare att skära in linern.

Utloggad Janne

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2009, 13:17:32:32 »
Hej,

Jag vet inte eftersom det var inte jag som byggde poolen.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Mikesz

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2009, 13:50:02:02 »
Hej,

Jag har samma dilema. Får olika svar beroende vem man frågar.
Min hypotes är att ju tjockare duk lägger man mellan liner och leca/puts dessto större risk att det blir 'korvar' på väggarna.
Botten borde vara mindre risk för detta.

Ngn här på forum som kan bidra med mer info?

/Mikesz

Utloggad Janne

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2009, 14:22:21:21 »
Hej,

Jag har 1.5 mm liner.
På min bottenplatta så använda men inte någon matta.
Bara slipade av bottenplattan och och körde med flytspackel på en del av den.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad poolsvetsar-johan

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2009, 14:23:36:36 »
hejhej!!

Jag rekommenderar att man lägger ner lite mer jobb på en slät och fin botten/sidor/trappa och skippa filt överhuvudtaget....ev kanske filt i botten där man går!! Men att försökta dölja "skavanker/ojämnheter" med filt funkar inte då vattentrycket följer ju ändå ojämnheterna!! Sen är det ju skillnad på 0,75mm oarmerad "färdig-liner" och 1,5mm glasfiberarmerad "platssvetsad-liner"!!!

Sen att limma fast mattan kan vara lite vanskligt då man VERKLIGEN måste se till att man inte har någon "överskott-matta"....att den då ligger slätt och fint!! För om man limmar fast den och man har lite överskottsmatta så har den ingenstans att "trolla bort" överskottet....=dvs att det kommer bli en korv!!!Men har man 1,5mm så är det många gånger "kaka på kaka" att lägga filt bakom!!

Lägg hellre ner 2timmar för mycket än för lite på förarbetet......PRECIS som när man tapetserar... "-förarbetet gör/sätter slutresultatet!!"

Mvh Johan

Utloggad Pea

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #7 skrivet: januari 20, 2009, 20:20:43:43 »
jag la betongvintermatta både i botten och åp sidorna, blev kanonbra. min bottenplatta blev inte helt perfekt och jag var inte jättenoga med väggarna heller, vi har mosaikliner och det syns inte nånting av ojämnheter och tack vara betongmattan känns inget. bara mjuk och skönt. jag köpte en 50*2m rulle. bygger jag ny pool blir det samma matta igen, 10mm tjock.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad poolsvetsar-johan

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2009, 21:53:02:02 »
Ps....sen kan man ju oxå undra/ifråga sätta sig varför många vill det ska vara mjukt att gå i en pool.....speciellt om man har en mosaikliner som man vill ska efterlikna verklig/riktig mosaik......för jag har då ALDRIG upplevt en äkta MJUK mosaik  :-\

......och när jag tänker tillbaka så har jag faktiskt ALDRIG tänkt på om botten är hård eller mjuk när jag badat i en pool/bassäng!!

...men men bara min tanke!!!

Utloggad Pea

SV: Mellan puts och liner......?
« Svar #9 skrivet: januari 24, 2009, 12:31:05:05 »
för att det är skönt med en mjuk botten Johan, det är det som är fördelen med mosik liner, det ser ut som mosaik men är skönare än äkta.
oavsett skönt eller inte så döljer betongmattan ev ojämnheter i underlaget, skyddar linern från slitage mot en hård betongyta samt har en viss isoleringseffekt, sammantaget med att det upplevs skönare att gå på och minskar kravet på nogrannhet på underlaget så är det ett smart val att lägga betongmatta mellan liner och betong/lecasten.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag