CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips, ideér och råd?  (läst 5329 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sundom

Tips, ideér och råd?
« skrivet: augusti 16, 2006, 14:10:54:54 »
Hejsan,
Det går långsamt framåt med poolplanerna. Hade tänkt att poolbygget ska vara färdigt nästa sommar.

Eftersom det finns massor med folk med poolbyggarerfarenhet här så skulle de va kul att höra hur ni skulle bygga om ni hade min bakgård. Jag bifogar bilder på stället jag hade tänkt bygga poolen på. Tänkte att poolen skulle vara av dimensionen 3,5*7 och en trappa på ena kortsidan.
Poolen skulle gå längs med huset mellan uterummets hörnstolpe och burspråkets bortre kant.
Skulle ni fortsätta bygga ut trätrallen och ha poolkanten på samma höjd? Borde man då ha något slags staket (slutet staket) runt så att inte en massa kräldjur tar sej till poolen? Var skulle det naturliga stället vara för pump,filter och VP?  Filter och pump nergrävt under trallen?
Korten är tagna sent på kvällen och solen lyser redan från förmiddagen på poolen. Hur nära huset vågar man bygga poolen egentligen? Tar gärna emot ideér  :)

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Tips, ideér och råd?
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2006, 14:17:33:33 »
Vilket perfekt ställe! Och så underbart fint det kommer bli med pool!

Jag skulle ha lagt den 1-2 meter utåt från huset i direkt anslutning till den altanen du har idag! Sen skulle jag bygga trädäck i samma nivå som nuvarande och koppla ihop dom! Alltså så skulle poolen vara något högre än altanen bara!

Är det ditt uthus som man ser lite längre bort? Det vore i så fall ett kanon läge för pump etc. Då slipper du höra surret från pumpen och du behöver inte bygga luckor etc. i altanen!

Jag tror också att den storleken du har valt på pool kommer att bli perfekt!

Lycka till!

Mvh Niklas 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Tips, ideér och råd?
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2006, 15:34:48:48 »
Håller med.
Vilken plats!
Det kliar verkligen i mig bara att titta, tänk
att få sätta skopan i den gröna mattan.
Mums.

Och precis som Lundberg tycker jag du ska ta till ordentligt.
Minst två meter utanför din befintliga uteplats och bygg ihop.
För där kommer att krylla av folk när du är klar tror jag.
« Senast ändrad: augusti 16, 2006, 16:44:07:07 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Fia

SV: Tips, ideér och råd?
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2006, 16:13:09:09 »
Håller fullkomligt med föregående skrivare! En perfekt plats! <sol>

Jag skulle undvika att ha pump och rening i anslutning till poolen, som lundberg skrev. Har du möjlighet att ha den "innomhus" så är det bättre. Då slipper du plocka in det vintertid.

Hur har du tänkt att värma den?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Sundom

SV: Tips, ideér och råd?
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2006, 23:06:28:28 »

Tackar så mycket för kommentarerna.

Vilket perfekt ställe! Och så underbart fint det kommer bli med pool!

Jag skulle ha lagt den 1-2 meter utåt från huset i direkt anslutning till den altanen du har idag! Sen skulle jag bygga trädäck i samma nivå som nuvarande och koppla ihop dom! Alltså så skulle poolen vara något högre än altanen bara!


Det var ungefär så jag planerat, ca 1 meter altan till innan poolkanten skulle komma emot



Är det ditt uthus som man ser lite längre bort? Det vore i så fall ett kanon läge för pump etc. Då slipper du höra surret från pumpen och du behöver inte bygga luckor etc. i altanen!


Jo, det är min byggnad som innehåller office-arbetsrum (fönstret som syns), hobbyrum(motionsrum), förråd, garage och biltak.
Jag ser dock inte riktigt någon lämplig plats i den byggnaden, men eventuellt kunde man kanske bygga nån liten isolerande sak mot kortsideväggen.


Och precis som Lundberg tycker jag du ska ta till ordentligt.
Minst två meter utanför din befintliga uteplats och bygg ihop.
För där kommer att krylla av folk när du är klar tror jag.

Jag hade funderat att lägga mest altan på poolens kortsida mot garagebyggnaden, där även trappan skulle vara, på så sätt blir poolen söder om sittplatsen på dagen (tänker på solens läge).
Kanske 1 meter ut från nuvarande altan kunde räcka, så går det fortfarande någorlunda att kicka boll med mina döttrar på resterande av gräsmattan efter bygget.

För där kommer att krylla av folk när du är klar tror jag.


Jo, det är möjligt att det börjar krylla av småjäntor, får väl be föräldrarna stanna och hålla ett öga på dem :)


Jag skulle undvika att ha pump och rening i anslutning till poolen, som lundberg skrev. Har du möjlighet att ha den "innomhus" så är det bättre. Då slipper du plocka in det vintertid.

Tycker inte att jag har något lämpligt färdigt utrymme. Hjälper det inte om man gräver ner pumpen och filtret och också ljudisolerar, ingen som gjort så? Hörs det ändå störande ljud?




Hur har du tänkt att värma den?

Ursprungligen hade jag tänkt solpaneler då garagebyggnadens tak borde ha perfekt lutning och är i exakt söderläge, men efter att ha läst på här så är jag för tillfället mest intresserad av en Pahlens Värmepump.
Nu är man ju lite osäker på ljudnivån på den och undrar om läget bakom (kortsidan) garagebyggnaden vore ok. VP:n kan man ju inte ljudisolera (väl) :)

Då var det ännu detta med att ha poolen på marknivån och eventuellt poolintresserade djur. Det var ngn som skrev att de hade huggormar som gillade att ligga på solfolien.
I söndags påträffade jag för andra gången på 13 år en huggorm på vår tomt, denna gång i närheten av det tilltänkta poolområdet. Ett lågt (slutet) staket kunde kanske hålla en del djur borta från poolen, men hur skulle det börja se ut med ett sådant lågt staket?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips, ideér och råd?
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2006, 23:42:58:58 »
Jag skulle defintivt bygga poolen i nivå med nuvarande altan.
Varför inte ett nedgrävt maskinrum på bortre gaveln av huset (till höger på bilderna), det borde göra det hela ljudlöst och ändå inte innebära allt för långa ledningar.

När det gäller läget på "uteplatsen" så tycket jag att det viktigaste är att få sol från 12.00 på dagen och så sent som möjligt, helst till kl 22.00.

Uppvärmning med värmepump gillar jag, i alla fall om ni är som oss, vill bada när andan faller på, och inte "bara" när det varit soligt i ett par dar... (glöm denna sommar, den är inte representativ)

Vi grävde hålet för vår pool mindre än 1 meter från den befintliga altanen, det gick fint, så sätt er pool så nära ni kan/vill.

Om jag skulle bygga pool idag skulle jag titta på en njurformad, gärna dessutom med en mönstrad liner, allt för att få lite mer liv i bygget. Dessutom syns eventuella misstag i underarbete/material mindre om ni väljer marmorerad (eller annan typ av mönstrad) liner.

Trappa ångrar vi att vi inte byggde, mest för att ha någonstans att sitta och slappa i det varma vattnet, men även för äldre och/eller handikappade som mycket enklare skulle kunna bad om vi hade haft en trapp istället för en stege.

Ävan jag tycker att det ser riktigt inbjudande ut, en pool på den gräsmattan skulle göra er riktigt tillfreds, det är i alla fall vad jag tror.  O0

Bygg inte mindre än 3.5 X 7 meter, helst större, 4 X 8 meter är vår pool, och det tycker vi är perfekt, men kanske accepterar/gillar man vad man valt... - detta oavsett storleken!

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Sundom

SV: Tips, ideér och råd?
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2006, 14:15:37:37 »
Jag skulle defintivt bygga poolen i nivå med nuvarande altan.
Varför inte ett nedgrävt maskinrum på bortre gaveln av huset (till höger på bilderna), det borde göra det hela ljudlöst och ändå inte innebära allt för långa ledningar.

Jo, det är ett alternativ, kommer dock att komma nära vårt sovrum i såfall och det kanske är lite riskfyllt.

När det gäller läget på "uteplatsen" så tycket jag att det viktigaste är att få sol från 12.00 på dagen och så sent som möjligt, helst till kl 22.00.

Håller med och det är ungefär de tiderna vi har sol på platsen, lite tidigare kommer solen att nå stället och en aning före 22 tror jag solen täcks av en del träd.

Uppvärmning med värmepump gillar jag, i alla fall om ni är som oss, vill bada när andan faller på, och inte "bara" när det varit soligt i ett par dar... (glöm denna sommar, den är inte representativ)

Nej, denna sommar är definitivt ett undantag. Läste i vår lokala tidning att det regnat endast 33mm på hela sommaren! I förrgår kom en rejäl skur, men innan dess hade det inte kommit en droppe vatten på sex veckor, bara sol sol sol.

Om jag skulle bygga pool idag skulle jag titta på en njurformad, gärna dessutom med en mönstrad liner, allt för att få lite mer liv i bygget. Dessutom syns eventuella misstag i underarbete/material mindre om ni väljer marmorerad (eller annan typ av mönstrad) liner.

Jag är lite inne på att bygga med leca (vilket gör att en rektangulär pool känns säkrast), det är visserligen en del jobb men samtidigt inbillar jag mej att jag får en rejäl poolstomme till ett relativt förmånligt pris. Mönstrad liner vore inte fel heller.

Nu har jag varit ute på nätet och kopierat en pool som passade in på en av mina bilder för att kunna se lite ditåt hur det eventuellt skulle se ut (Trappa saknas förståss på denna bild). Hoppas ingen tar illa upp för att jag "stjält" poolen. En kompis hjälpte mej att få till bilden som jag bifogar här.
Är fortfarande väldigt fundersam över detdär staketet. Finns det någon som e duktig på att rita in ett 50 cm staket på denna bild? Svårt med skalan förståss.





Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag