VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?  (läst 4496 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niblom

Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« skrivet: juli 15, 2019, 17:32:42:42 »
Hej,

Är det någon här som har en Jetstream/Jetswim?

Vi tänkte ha en in poolen, men nu kommer vi troligen att byta leverantör och den nya leverantören säger att antingen måste man ha en Pahlen 2000 Jetswim eller så är det inte lönt, och den ligger på 38´Den gamla leverantören har en jetstream som på pappret har samma prestanda men till ett helt annat pris.

Så har ni det, används den osv?

Tänk främst för långsam motionssimning.

/N

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2019, 21:00:59:59 »
Har också länge tänkt att eftermontera en jetstream... men priset har gjort att det inte blivit av, vansinnigt dyrt för en elmotor och ett munstycke. Jag väntar på ett "fyndpris"...

Pahlen 2000 har nu utgått och är ersatt av en med ovala inlopp som ska ge bättre simegenskaper. Dock har den mindre effekt... Kollade med Pahlens om dom visste om det fanns någon demo installerad någonstans, men dom hänvisade bara till sina återförsäljare. Jag tror att man måste provsimma en innan man köper för dyra pengar...

En poolbutik som jag kollade med gjorde mig bara mera tveksam... En jetstream låter jättemycket... Munstycket sitter ganska långt ner. På vintern måste man därför tömma mycket mera... Som mera proffsig simmare kommer man bli besviken, men den duger för motion och lek...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad TommyC

SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2019, 22:40:36:36 »
Besök Lokabrunn. Dom har, eller hade iallafall vid förra besöket för över ett år sedan en jetstream av för mig okänt fabrikat. Den är ganska skoj de första 5 eller 10 minuterna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2019, 22:56:14:14 »
Vi byggde ihop en själva så vi kunde använda en billig pumptyp som vi kom över begagnad. Effekt 11 kW. Ger god fart på vattnet, men kräver ju 35 A säkring, så för de flest skulle den lösningen falla bort p.g.a detta. Men vi bor på landet, har en större fastighet och rejäl inmatning. Jag kan dock inte säg att vi kör den så jättemycket, men visst kan det vara kul ibland. Speciellt vid barnkalas kan en sådan vara uppskattad.

Vår pool är 8x4 m så det går att motionssimma på konventionellt vis med längd efter längd. Men om vi skulle haft en liten pool på t.ex. 5x3 m så skulle det nog kännas mera angeläget att ha en jetswim eftersom längdsimningsalternativet för motion då inte skulle fungera.

Utloggad niblom

SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2019, 08:34:13:13 »
Tack för info.

Säljaren till poolen rekommenderade i stället några gummistroppar som man satt i en sele runt magen och sedan i poolkanten. Jag skall åka och kolla i eftermiddag när montörerna för markskruven varit här...

/N

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2019, 12:21:08:08 »
Skulle inte vilja vara utan men så har vi en hyfsat kort (6,75m) pool också men med Jetswimen blir den oändligt lång ;D
Jag använder den för motion och ungarna har den som leksak och den används i princip vid varje bad på något sätt.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11672.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2019, 15:21:06:06 »
Skulle inte vilja vara utan men så har vi en hyfsat kort (6,75m) pool också men med Jetswimen blir den oändligt lång ;D
Jag använder den för motion och ungarna har den som leksak och den används i princip vid varje bad på något sätt.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11672.0;all

Roligt att höra! Hur är ljudnivån i och runt poolen? (Om det går att beskriva).
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2019, 17:25:29:29 »
Inget som stör utan det som hörs är vattnet som flyttar på sig och den höjer tillfälligt vattennivån på motsatt sida med några cm. Stryper jag inblandning av luft blir det ännu tystare men ljudnivån är inte ett problem hos mig, åtminstone inte från Jetswimen  ;D
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erica

SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2019, 19:14:12:12 »
Själva jetsteamen låter inte särskilt mycket, trots att vår pump har så hög effekt, men pumpen står ju i maskinrummet. Vi har en separat luftinblåsare, slår vi på den så väsnas den lite mera än vad själva pumpen gör. Det är ju inga saker som står och går under timtal så ljudet har aldrig varit något bekymmer.

Utloggad Swefredrik

SV: Jetstream/Jetswim bra eller dåligt?
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2019, 16:42:59:59 »
Vi har precis fått igång vår, en merida 3, säljs av popkungen tjälldens mfl. Funkar bra till sim och barnen gillar den. Du crawlar inte någon högre hastighet idén,
Mer för långdistans. Låter förvånandsvärt lite. Såg att även byggmax säljer jetswim aggregat nu:)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan