CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cirkulation, skum, luft?  (läst 672 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DanLof78

  • Gäst
DanLof78
Cirkulation, skum, luft?
« skrivet: april 25, 2021, 14:22:21:21 »
Har en ganska liten pool som är byggd av en gammal mjölkcistern, även om den inte är större än 4*3 meter så ger den oss stor glädje. I år då jag satte igång cirkulationen efter vintern så märkte jag att det bildades mycket skum i poolen, efter vad jag läst mig till beror det oftast på luft i systemet. Efter kontroll av slangar och kopplingar så noterade jag att det saknades 1 O-ring i en av kopplingarna, detta förklarar sannolikt skummet då det var en koppling på den slang som går från poolen till pumpen. Nu har jag emellertid stött på ett nytt problem, tänkte höra om någon klok person här kan förklarar detta.

Då jag startar pumpen så "primar" jag alltid den först, tar av locket, fyller med vatten, sätter på locket och drar igång pumpen, stänger av pumpen då den suger luft, fyller på mer vatten, startar pumpen etc etc ända tills det att pumpen får vatten från poolen. I år då jag häller vatten i pumphuset så försvinner det vattnet, det kan inte rinna tillbaka till poolen för det sitter en kulventil precis före pumpen som jag vet fungerar perfekt, noterar dock att det "blurrar" från sandfiltret, någon koppling där förefaller vara otät. Skulle det kunna förklara varför vattnet inte stannar i pumpen? Skulle sandfiltret kunna "suga" upp det vattnet om någon koppling i sandfiltret inte är helt tät?

Hoppas jag lyckades förklara mitt problem, är lite ny på detta med pool.

Daniel

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Cirkulation, skum, luft?
« Svar #1 skrivet: april 26, 2021, 15:05:12:12 »
För att det skall gå att svara måste man veta hur pump och filter står uppställda, framför allt hur de står i höjdled i förhållande till varandra.

Du borde kunna lokalisera var det gurglar om det rinner så pass snabbt att du inte ens klarar att fylla pumpen. Och vad händer om du sätter filtrets centralventil på STÄNGD (CLOSED) ?Fel i centralventilen kan ju för övrigt ge de mesta skumma fel i poolreningsverk. Men vatten rinner ju inte uppåtEtt sätt att felsöka är att blanda lite karamellfärg i vattnet, hälla den i pumpen och se var det kommer ut. Skulle det vara din backventil som läcker så bör det bli ett litet färgmoln i poolen etc.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Cirkulation, skum, luft?
« Svar #2 skrivet: april 26, 2021, 15:28:37:37 »
Hej,

Se till att du dragit alla dina kopplingar med minst handkraft.

Köp från typ Panduro natriumsilikat som bildar vattenglas med vatten. Detta har en förmåga att täta alla läckage. Sen kan du typ köpa superflock från Folkpool.

Ofta är skummet organiskt material. Flockningsmedlet kan hantera detta.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag